Det saknas information.
Ett perilex-uttag har bestämda pinnar för faser, jord och nolla.
Om fas och nolla fått fel plats, är det lätt att avgöra om det var i sladden som satt fast i spisen som felet begåtts, eller i inkopplingen av perilexuttaget i väggen.
Och nu förutsätter jag att det var ett perilexuttag, men det vet vi inte heller.,
Ett perilex-uttag har bestämda pinnar för faser, jord och nolla.
Om fas och nolla fått fel plats, är det lätt att avgöra om det var i sladden som satt fast i spisen som felet begåtts, eller i inkopplingen av perilexuttaget i väggen.
Och nu förutsätter jag att det var ett perilexuttag, men det vet vi inte heller.,
Medlem
· Södermanland
· 7 inlägg
lizaj: Anslutningskabeln för spisen har bara 4 "pinnar" och vi skulle således koppla in spisen på 400V, 2-fas. I uttaget har man dock bytt plats på en fas och nollan för att kabeln ska kunna användas med 3-fas och jord.
-MH-: Det är ett perilexuttag.
-MH-: Det är ett perilexuttag.
För att det ska bli helt klart.husetpåhöjden skrev:
Du menar alltså att hankontakten (på anslutningskabeln) saknar en faskontakt? Den har bara "pinnarna" för två av faserna, nolla och jord?
I uttaget finns alla fem ledare inkopplade, men nollan och en av faserna har bytt plats?
Man byter inte plats på ledningarna i ett Perelexuttag för att köra på 400 Volt 2-fas. Då blir uttaget felkopplat och man måste även koppla stickproppen fel för att kunna använda den. Det vet alla elektriker om, så jag tycker att det låter som nån utan "nödig kännedom" har varet och pillat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden