Har bytt ut mina brandvarnare pga de gamla larmade ofta falskt. Köpte 2st 2pack Nexa wsa-102 som är sammankopplade. Satte upp dessa för några dagar sedan men idag fick vi två falsklarm mitt på dagen.
En i källare ca 1,5 meter från bergvärmepump. Enbart vattenrör i närheten.
En i en hall på nedervåning mitt i huset långt från kök och badrum
En i hall på övervåning långt från dörrar och fönster
En i sovrum uppe, kanske 2 meter från fönster
Under falsklarmen har jag missat vilken som har larmat men är det spontant någon av dessa som ni hade flyttat på baserat på mina bilder?
Tillägg: har visserligen kört mycket tvättmaskin idag men jag har sensorer som mäter temp och luftfuktighet, i källare är det 15 grader och 50% luftfuktighet. Med mycket god marginal inom vad dom ska klara enligt nexas egen hemsida
Mvh
Under falsklarmen har jag missat vilken som har larmat men är det spontant någon av dessa som ni hade flyttat på baserat på mina bilder?
Tillägg: har visserligen kört mycket tvättmaskin idag men jag har sensorer som mäter temp och luftfuktighet, i källare är det 15 grader och 50% luftfuktighet. Med mycket god marginal inom vad dom ska klara enligt nexas egen hemsida
Mvh
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 871 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 871 inlägg
Du har alltså haft brandvarnare från olika tillverkare som du säger falsklarmat? Då tror jag du har ett verkligt problem som du måste undersöka. Den äldre typen (som kanske finns fortfarande) med jonkammare och radioaktivt ämne behövde ingen synlig rök alls utan det räckte att jag startade dammiga elelement på hösten för att de skulle gå igång. Det var inget falsklarm utan ett förstadie till brand och därför ska de larma.
Beroende på typ av varnare kan orsakerna till larm variera, men det är nog något verkligt problem du har, även om du inte ser rök.
Edit: Är det optiska bör du börja med att skaffa en partikelmätare för att kontrollera luftkvaliteten inomhus. IKEA har en för 500 som har en rätt påkostad detektor (enligt tester jag sett). Har en själv. Vindstyrka tror jag den heter.
Beroende på typ av varnare kan orsakerna till larm variera, men det är nog något verkligt problem du har, även om du inte ser rök.
Edit: Är det optiska bör du börja med att skaffa en partikelmätare för att kontrollera luftkvaliteten inomhus. IKEA har en för 500 som har en rätt påkostad detektor (enligt tester jag sett). Har en själv. Vindstyrka tror jag den heter.
Jaha nej inga elelement här. De förra var kanske 8 år gamla, tänkte att dom kanske hade gjort sitt :/MultiMan skrev:
Du har alltså haft brandvarnare från olika tillverkare som du säger falsklarmat? Då tror jag du har ett verkligt problem som du måste undersöka. Den äldre typen (som kanske finns fortfarande) med jonkammare och radioaktivt ämne behövde ingen synlig rök alls utan det räckte att jag startade dammiga elelement på hösten för att de skulle gå igång. Det var inget falsklarm utan ett förstadie till brand och därför ska de larma.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 871 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 871 inlägg
Det var bara ett exempel. Kan vara en massa andra saker. Men jag tror inte på att du får upprepade falsklarm utan orsak med helt olika mätare, så du måste som första sak kontrollera inomhusluftens kvalitet.
Hur långt i från belysningen sitter de?
Kan el-kablarna störa kanske?
https://nexa.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/kataloger/Guide_skotselrad_Oonskade_larm.pdf
Kan el-kablarna störa kanske?
https://nexa.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/kataloger/Guide_skotselrad_Oonskade_larm.pdf
Tack för svar. Ja det är ganska nära lampor i flera fall. Kan det ställa till det tro hmm. Den i källaren ser ut att sitta ovanpå kablar med det är gamla kopparrör som inte är i bruk. Men det är ju en dryg meter/halvmeter till nästa kabel också. Blir inte klok på dettaCentano skrev:
Kanske nån mus som har blivit grillad i din diazed central som den reagerat påB Bert Karlsson4 skrev:Har bytt ut mina brandvarnare pga de gamla larmade ofta falskt. Köpte 2st 2pack Nexa wsa-102 som är sammankopplade. Satte upp dessa för några dagar sedan men idag fick vi två falsklarm mitt på dagen.
Mvh
Klicka här för att svara