Vad ska vi göra?

• Antal röster
    23
  • Omröstningen stängd .
om jag vore dig och kom till en kund som köpt en sprillans ny spis som kräver nolla och jag ser att huset är lite äldre så kan man, även av min icke-yrkesmanna-erfarenhet dra slutsatsen att det troligtvis saknas nolla i uttaget.. då kan man vara snäll mot kunden och upplysa om detta, och vara vänlig och kontrollmäta, tar ju bara en minut att plocka fram testpinnarna och mäta om du har 230v mellan hålet uppe till vänster och de andra 3 hålen.
för en elis bör ju veta var nollan i ett perilex ska vara utan att ta av kåpan..;)

förresten, hur kan ett perilexuttag vara felkopplat från fabrik??
levereras det monterat på en väggskiva med förklamrad kabel?
det är ju bara montören av uttaget som kan koppla det fel, fabriken kan ju däremot ha skrivit fel märkningar, men en elis som har monterat mer än 5 perilex bör känna till vilket stift som är vad och reagera om det står L2 uppe till vänster eller L1 i mitten t.ex..

el_richard, Felmärkta eller att nollpinen gått till skruv märkt "L1-3" ..?

electrocuted skrev:
förresten, hur kan ett perilexuttag vara felkopplat från fabrik??
levereras det monterat på en väggskiva med förklamrad kabel?
det är ju bara montören av uttaget som kan koppla det fel, fabriken kan ju däremot ha skrivit fel märkningar, men en elis som har monterat mer än 5 perilex bör känna till vilket stift som är vad och reagera om det står L2 uppe till vänster eller L1 i mitten t.ex..
Sockeluttag levereras färdigt med små fk-snuttar monterade i uttaget ner till "sockel-delen". Så de var antagligen fel så att blå tråd ej var nolla då? eller nån annan färg som va fel..

För en oinvigd kan jag ju nämna att det finns färdigkopplade spisuttag ( typ sockeldosa) där man skarvar på befintliga trådar. Så helt klart, vist kan man få felkopplade spisuttag. :)
******* för sen

fasen och skyddsjorden hade skifftats...

Men ja ja ska mäta...

ok, visste faktiskt inte att det fanns perilex som sockeldosa, men man lär sig alltid nåt på detta forum, då förstår jag ju att nåt färgblint blåbär på fabriken gjorde fel..

Mitt hus är från 1980 och jag bytte kök i vintras. Köpte då en spis som krävde nollan. Trodde att så pass nytt hus så skulle det vara framdraget. Men icke. Tre faser + Jord.
Då detta tydligen var vanlig koppling tidigare när spisarna inte krävde nolla så kan jag inte se att det skulle vara ett dålt fel. Har ni inte häller begärt att elektriken skulle kolla upp det så tror jag inte att ni kan begära ersättning för det.
Troligast är nog hemförsäkringen... men då den inte var gällande så tror jag tyvärr att det är ni som får stå för kulorna.

husetpåhöjden skrev:
Som grädde på moset visade det sig också att vår villaförsäkring förfallit pga att vi fått en återbetalning av premien på 2800:- felaktigt.
Vaddå, ni har betalt, de betalar tillbaka och åberopar sinnesförvirring, samt påstår att försäkringen inte gäller? Låter suspekt.

Vaa? Kan en kvalitetstillverkare som Eljo skeppa ut så fundamentalt felaktiga och farliga produkter?

Tänk vilket liv det skulle varit om det vore biltemas eget märke som hade ställt till det.

Att de kan koppla fel är anmärkningsvärt, att de sedan uppenbarligen har fuskat med testningen är allvarligt, snudd på kriminellt.

Om elmateriel som uttag och spisar etc.. är livsfarligt kopplade från tillverkare så är det läge att anmäla detta till Elsäkerhetsverket och om det finns (S) märke även till Semko. Så att inte fler råkar ut för dom farliga produkterna.

"villaförsäkring förfallit pga att vi fått en återbetalning av premien på 2800:- felaktigt.".. vilket bolag gör så?
Om du som kund har fullgjort dina avtalsplikter bör försäkringen gälla. Angavs något skäl till återbetalningen?

Sen att snabbkolla att uttag är korrekta efter ingrepp tycker jag är fullt naturligt. Speciellt att skyddsjord är korrekt om man har bråttom.

Verkar dessvärre som man behöver kontrollmäta vitvaror och elartiklar i allmänhet numera....

hempularen skrev:
Vaa? Kan en kvalitetstillverkare som Eljo skeppa ut så fundamentalt felaktiga och farliga produkter?

Tänk vilket liv det skulle varit om det vore biltemas eget märke som hade ställt till det.

Att de kan koppla fel är anmärkningsvärt, att de sedan uppenbarligen har fuskat med testningen är allvarligt, snudd på kriminellt.
Även ett 4-vägsuttag från Eljo var satt under luppen hos Elsäk. för ett tag sedan:
http://www.elsak.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/uttag/

johanzz
Var liknande med en gorenje spis jag köpte för ett år sen.
Den kom kopplad 3fas+jord varav ena fasen är blåkopplad i spisen.

I bruksanvinsningen står att den blå ska till nolla, gulgrön till jord o dom andra till fas.

Hade jag inte kopplat själv skulle det kunna hända att en stressad elektriker smaskat dit kablarna färg mot färg, då hade blå fas från spis hamnat på nolla i vägg.

Jag har precis bytt elpatron i en VVB med en 4 ledarkabel (blå, brun, svart och g/g det är en liten 30 liters med omkoppling 1/3 kW. Elektriker har lagt brun, svart och blå på faserna (trots att beredaren bara har en slinga). Den blå skulle varit kopplad till nollan för att ge patron 230 V och 1kW. Här var blå verkligen nolla.

Resultatet är att den ger 3 kW oberoende av omkopplarläge.

Blir nog att dra i en tråd till.

Protte

johanzz, En elektriker som hoppar över att läsa installationsanvisningen vid inkoppling gör jobbet felaktigt. Kabelfärger är inget att lita på. Utom möjligtvis som ett stöd efter att man mätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.