Nissens
U Ulf2121 skrev:
Markägaren bryr sig inte ett skit och tycker att vi skall lösa det själva mellan oss. Grannen viker sig inte. Har försökt prata - de båda makarna skriker åt mig oss - i mun på varandra dessutom...

Absolut inget jag tänker göra, men ponera att jag planterar en yta med gräs och lägger ut stora stenar just utanför hans infart mot servitutet på samma sätt som han gjort på mark som ej tillhör honom. Då skulle ju han inte kunna komma varken in eller ut...
Att du orkar. Håll dig på vägen så är det inget problem.

Ungefär som Putin som inte begriper att kriget är över om han lämnar Ukraina…
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Mitt tidigare förslag kvarstår, berätta att du tänker ta bort dom och fråga honom om han vill ha dom kvar.
Utifrån hans svar får du avgöra var du sedan ska placera dom. :)
Hans svar är att de skall ligga kvar där de ligger. De är hans och det är hans gräsmatta. Punkt. Annars fan ta mig. Kan tillägga att han även knuffade till mig hotfullt i bröstet vid detta tillfälle....
 
ClasseClas
Undrar hur det går vid snöröjning? Står grannen ute då och hytter med ett baseballträ mot föraren? Stenarna borde bli bortplogade vareviga gång.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Spela in samtliga samtal med grannen, du kan även ha en kroppskamera. Se till att vara förberedd när han dyker upp
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du orkar. Håll dig på vägen så är det inget problem.

Ungefär som Putin som inte begriper att kriget är över om han lämnar Ukraina…
Vi gör vad vi kan och informerar allt o alla vi vet skall komma eller åka. Be gärna Putin bredvid oss att sluta annektera mark utanför sin gräns och kriga mot grannar som bara vill ha fred och lugn.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Vi gör vad vi kan och informerar allt o alla vi vet skall komma eller åka. Be gärna Putin bredvid oss att sluta annektera mark utanför sin gräns och kriga mot grannar som bara vill ha fred och lugn.
Det är väl snarare du som är Putin, om du håller dig på vägen och ignorerar grannen så är kriget över.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar hur det går vid snöröjning? Står grannen ute då och hytter med ett baseballträ mot föraren? Stenarna borde bli bortplogade vareviga gång.
"Vägen" plogas ej. Upp till oss själva.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare du som är Putin, om du håller dig på vägen och ignorerar grannen så är kriget över.
Tyck du så - är dock ingen diktator som skjuter alla besökare som missar o böjer hans grässtrån eller kör över hans fina stenar så att de ruckas på någon milimeter. Skjuter inte honom eller hans fru när de angriper dessa eller oss fientligt därefter varje gång. Får kalla in NATO tror jag...:rofl:
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare du som är Putin, om du håller dig på vägen och ignorerar grannen så är kriget över.
Det är ju inte grannens mark heller.

Men jag känner igen typen. Jag blev hotad när jag flyttade en barncykel som en fastighetsägare placerade på vägen. Jag flyttade den bara utanför asfaltskanten. Det är också en sådan som har gräsmatta utanför fastighetsgränsen och skippar staket.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Tyck du så - är dock ingen diktator som skjuter alla besökare som missar o böjer hans grässtrån eller kör över hans fina stenar så att de ruckas på någon milimeter. Skjuter inte honom eller hans fru när de angriper dessa eller oss fientligt därefter varje gång. Får kalla in NATO tror jag...:rofl:
Som sagt, håll din bil på vägen och ignorera grannen så är problemet löst.

Man får känslan ibland att du inte vill att det skall ta slut. Du vill få rätt, kosta vad det vill.

Kanske förtjänar du och din granne varann. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte grannens mark heller.

Men jag känner igen typen. Jag blev hotad när jag flyttade en barncykel som en fastighetsägare placerade på vägen. Jag flyttade den bara utanför asfaltskanten. Det är också en sådan som har gräsmatta utanför fastighetsgränsen och skippar staket.
Vad nu en barncykel på en väg har med något att göra. I TS fall är det inga problem på vägen…
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, håll din bil på vägen och ignorera grannen så är problemet löst.

Man får känslan ibland att du inte vill att det skall ta slut. Du vill få rätt, kosta vad det vill.

Kanske förtjänar du och din granne varann. :)
Smart - så enkelt! Bara att hålla sig på vägen. Kunde du inte skrivit det direkt så vi sluppit denna tråd? Tänkte inte på det... Hoppas alla våra besökare, budbilar, kompisar, hantverkare, taxis mm också läser dina kloka ord och ålyder dem.
 
  • Gilla
  • Haha
mitthusbergby och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte grannens mark heller.

Men jag känner igen typen. Jag blev hotad när jag flyttade en barncykel som en fastighetsägare placerade på vägen. Jag flyttade den bara utanför asfaltskanten. Det är också en sådan som har gräsmatta utanför fastighetsgränsen och skippar staket.
Sicka tomtar det finns...
 
U Ulf2121 skrev:
Önskar en fullt objektiv bedömning, men gärna subjektiva råd.
Tyvärr är ju juridiken sällan så enkel som att det finns ett objektivt rätt och fel, i alla fall inte uppenbara sådana. Som bäst kan man nog hitta en rättslig kärna som är mer eller mindre uppenbar, men att man till den kan foga andra delar som är mindre givna att man skulle vinna rättslig framgång kring.

Ett försiktigt svar säger att ni bara har servitut på vägen och att ni inte har med mark utanför vägen att göra, vare sig markägaren, grannen eller Putin har den i besittning. Gör ni så får ni inga problem och har rättsligt torrt på fötterna.

Men eftersom att det synes behövas vingelmån ibland så blir ju grannens intrång på markägarens mark något ni måste förhålla er till. Det är inget ni har rätt att stoppa i sig, men då grannen inte heller har rätt till marken är det ju svårt att hävda att ni tillfogar denne någon skada. Om grannen däremot placerar stenar nära vägen med likgiltighetsuppsåt om ett fordon skadas kan man hävda att denne har ett potentiellt skadeståndsansvar för det. Att dra det vidare till att det både är ok att ta bort stenarna och att med kronofogdens handräckning som hjälp förbjuda grannen att lägga tillbaka dem blir då nästa steg. Huruvida ni har talerätt kring stenar utanför vägservitutet kan man dock ifrågasätta.

Man får pröva sig fram, i alla fall i tanken. För allt som oftast är det juridisk korrekta svaret: det beror på.
 
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
Ok det bara är en skrikig granne skulle jag visa var skåpet ska stå och flytta stenarna. Om det är en bråkig och våldsam granne (ev. Alkohol och droger) är det mer tveksamt.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.