Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sluta tjöta nu, det förstår även en Göteborgare.
E du go eller? ;)

• Haha
Festlund
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Har väldigt många oerhört "osvenska tankar" vilka hade varit enormt enkla och lätta att förvekliga utan att be om någon hjälp. Nu vill jag dock agera "någorlunda klokt" och eftertänksamt. Därav trådstarten med önskan om att få råd i detta.
Jag tänkte bara nämna mitt favorit-råd och det är att hålla med. Vid tillfälle då man hamnar i diskussion igen så kan man hålla med till fullo. Man kan ju dra någon vals om att servitutet visar att vägen eg borde flyttas lite men att det då skulle påverka grannens väg ut. Då får man se var det leder, det kanske är en bättre väg framåt map grannsämjan.

Sen kan det ju vara intressant att veta vad grannen har för servitut. Det kanske avviker på något sätt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Har väldigt många oerhört "osvenska tankar" vilka hade varit enormt enkla och lätta att förvekliga utan att be om någon hjälp. Nu vill jag dock agera "någorlunda klokt" och eftertänksamt. Därav trådstarten med önskan om att få råd i detta.
Du kanske ska köpa markbiten, då blir ju du ägare av "arga-grannens" gräsmatta och kan bestämma vad du vill med den, enl servitutet får han väl bara köra på vägen. Du skulle kunna plantera en stor gran mitt på gräsmattan ;)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förlåt, det var ett barnsligt inlägg. Min poäng var bara att ingen annan än de som har nyttjanderätt till en enskild väg har ansvar för att den plogas. Jag var just ute och röjde min innan det töar och fryser på igen.

Men det här jämte andra problem vore väl ett skäl att ta tag i en av @Claes Sörmlands gamla specialiteter: inkorporera vägen i den angränsande vägsamfälligheten.
Detta är det enda vettiga att göra. TS bör kontakta
LM och be dem titta på detta. Kostar en slant men sedan kan TS bara kontakta samfälligheten istället för att behöva ta diskussionen med en galen granne. Grannen kanske också vill slippa diskutera… Fastigheten som är belastad av servitutet kommer nog inte misstycka med tanke på att hen inte vill bli inblandad.

För övrigt så kan ett servitut mycket väl omfatta mer än den markerade ytan. Beroende på hur det är skrivet och hur behovet ser ut. Behov kan förändras över tid. I detta läget är behovet en utfartsväg.

• Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Claes Sörmland
Matte001 Matte001 skrev:
För övrigt så kan ett servitut mycket väl omfatta mer än den markerade ytan. Beroende på hur det är skrivet och hur behovet ser ut. Behov kan förändras över tid. I detta läget är behovet en utfartsväg.
Det som kan förändras är ju detaljerna, om det t ex är naturgrus på ytan men sen läggs kross där eller asfalt. Om det anläggs ett vägdike för att det finns behov av detta för ändamålet. Men ändamålet består. Och den ianspråktagna marken består. Så TS har endast rätt att köra på den 3,6 m breda gata som angavs i servitutet, inte på andra platser.

Detta gäller alltså även om tidigare ägare av TS fastighet har flyttat på vägen så att den har fått en annan dragning. En förändring av vägens placering i terrängen ändrar inte på servitutsrätten. Vill påpeka det för det är ett vanligt missförstånd som kommer upp i tråd efter tråd.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
E du go eller? ;)
Man kan ju tro att du är den aggressiva grannen? :cool:

• Haha
Ulf2121
  • Laddar…
Nissens
M Måålis skrev:
Man kan ju tro att du är den aggressiva grannen? :cool:
Nää, det var en smiley där.
Jag förstår hur du tänker, men jag är inte involverad i detta. :)

• Haha
Ulf2121
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och detta är ett stort problem för dig?
Ja

Nissens Nissens skrev:
Men det självklara rådet att hålla bilen på vägen och ignorera grannen verkar du inte över huvud taget bry dig om. Trots att det skulle lösa problemet.

Jag tror att du endast vill få ideer om hur du skall ”vinna”, inte hur du blir av med bråket.
Nej

Du ska vara smart men finurlig, inte blanda in våld, det är grannens melodi. Därför du/ni ska filma när ni är i närheten av grannarna
Riktigt bra råd!

U Ulf2121 skrev:
Riktigt bra råd!
För att vara tydlig, se till att alltid vara två personer när grannen kan komma flygandes

• Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Ta bort stenarna och låt det eskalera till något du kan polisanmäla då, men se till att du har vittnen/bevis. Annars är väl alternativet att böja på ryggen och låta grannen fortsätta vara otrevlig och bestämma över sin omgivning. :thinking::D
Hmmmm... bestämma får han gärna göra så länge det inte går negativt ut över mig, min fru, våra barn, vår hund (en liten chihuaoa som han sagt att han hoppas blir påkörd för att hon skäller lite nån gång ibland), samt övriga oskyldiga människor som drabbas när vreden släpps lös.

D Dublin skrev:
Du kanske ska köpa markbiten, då blir ju du ägare av "arga-grannens" gräsmatta och kan bestämma vad du vill med den, enl servitutet får han väl bara köra på vägen. Du skulle kunna plantera en stor gran mitt på gräsmattan ;)
Har ställt frågan till markägaren (ett gäng kusiner pga dödsbo) men de orkar inte med att stycka av o administrera detta. Just nu sa de (talesmannen).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta gäller alltså även om tidigare ägare av TS fastighet har flyttat på vägen så att den har fått en annan dragning. En förändring av vägens placering i terrängen ändrar inte på servitutsrätten. Vill påpeka det för det är ett vanligt missförstånd som kommer upp i tråd efter tråd.
Mycket sannolikt att det är på detta vis då "originalhuset" dvs ett litet torp byggdes 1934 och vårt hus varit ensamt på vägen tom 2019.

För att vara tydlig, se till att alltid vara två personer när grannen kan komma flygandes
Vilket innebär att ingen i familjen kan gå ut ens nära vår infart eller nära gränsen från gräsmattan ensam... svårt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.