97 644 läst ·
288 svar
98k läst
288 svar
Bråk om tomtgräns. Lantmäteriets karta.
Mitt tidigare förslag kvarstår, berätta att du tänker ta bort dom och fråga honom om han vill ha dom kvar.U Ulf2121 skrev:
Utifrån hans svar får du avgöra var du sedan ska placera dom.
Markbit?Claes Sörmland skrev:
Tror att just "terräng" relaterar till helt annan typ av mark för dom allra flesta, oftast en betydligt större markbit också.
Frågar för att det känns som du använder det provocerande, när du annars som regel är saklig i dina inlägg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Jag brukar kalla mark som är terräng för terräng. Ibland är terrängen detaljplanerad t ex som natur eller park och då använder jag de begreppen i trådarna men vi befinner oss utanför detaljplanerat område i den här tråden. Dessutom så används begreppet terräng i trafiklagstiftningen för att särskilja mark som är väg från mark som inte är det så det passar ju särskilt bra i sammanhanget så att det blir begripligt att det inte är mark som är avsedd att köras på.H Håkan V skrev:
Varför blir du provocerad av begreppet terräng? Har jag missat någon sorts negativ betydelse som ligger i denna ytterst neutrala term i mitt tycke?
Nejdå ingen fara, man kan ha olika sätt att använda ord. Jag har väl en mer allmän tolkning och du en mer kopplad till paragrafer och regler.Claes Sörmland skrev:
Jag brukar kalla mark som är terräng för terräng. Ibland är terrängen detaljplanerad t ex som natur eller park och då använder jag de begreppen i trådarna men vi befinner oss utanför detaljplanerat område i den här tråden. Dessutom så används begreppet terräng i trafiklagstiftningen för att särskilja mark som är väg från mark som inte är det så det passar ju särskilt bra i sammanhanget så att det blir begripligt att det inte är mark som är avsedd att köras på.
Varför blir du provocerad av begreppet terräng? Har jag missat någon sorts negativ betydelse som ligger i denna ytterst neutrala term i mitt tycke?
För mig är ett dike eller smal kant nära väg inte terräng, men i lagens mening är det kanske det.
Där är jag med dig, dike och slänt är en del av en väganläggning (eller kort och gott en del av vägen). Men utanför dikets ytterslänt eller vägsläntens ytterkant så skulle jag säga att det är terräng (om det inte ligger något annat anlagt där).H Håkan V skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Generellt ser jag på marken som en vägkorridor. Det må vara att ert servitut är lite smalare och mer precist lokaliserat, men marken i övrigt är värdelöst impediment för markägaren.U Ulf2121 skrev:
Det må vara att ni rent tekniskt inte har mer rätt att nyttja marken till väg än grannen har att nyttja den till gräsmatta, men filosofiskt tycker jag inte det. Allt eftersom att tomter styckats av har det skapats en korridor för vägen. Att nyttja denna att köra på ser jag som mindre fel än att nyttja den till att utöka sin trädgård på.
Att göra något med marken enkom för att förstöra för andra ser jag som mest förkastligt.
Jag är dock medveten om att min argumentation har logiska luckor.
Hade grannen alls gått att tala med hade jag sagt att ju skulle rensa bort alla hinder i vägkorridoren, och att eventuella nya sådana också skulle tas bort eller anmälas. Men att jag naturligtvis inte skulle röra hans mark.
Jag skulle inte nämna att vägservitutet är smalare än korridoren och skulle grannen ta upp det skulle jag bara rycka på axlarna och säga att någonstans måste man kunna lägga diken eller ploga undan snö. Det är oavsett inte hans mark.
Jag tänker bara hur tråden skulle ha sett ut om den arga grannen hade startat den:Nötegårdsgubben skrev:
Generellt ser jag på marken som en vägkorridor. Det må vara att ert servitut är lite smalare och mer precist lokaliserat, men marken i övrigt är värdelöst impediment för markägaren.
Det må vara att ni rent tekniskt inte har mer rätt att nyttja marken till väg än grannen har att nyttja den till gräsmatta, men filosofiskt tycker jag inte det. Allt eftersom att tomter styckats av har det skapats en korridor för vägen. Att nyttja denna att köra på ser jag som mindre fel än att nyttja den till att utöka sin trädgård på.
Att göra något med marken enkom för att förstöra för andra ser jag som mest förkastligt.
Jag är dock medveten om att min argumentation har logiska luckor.
Hade grannen alls gått att tala med hade jag sagt att ju skulle rensa bort alla hinder i vägkorridoren, och att eventuella nya sådana också skulle tas bort eller anmälas. Men att jag naturligtvis inte skulle röra hans mark.
Jag skulle inte nämna att vägservitutet är smalare än korridoren och skulle grannen ta upp det skulle jag bara rycka på axlarna och säga att någonstans måste man kunna lägga diken eller ploga undan snö. Det är oavsett inte hans mark.
En nyinflyttad familj i grannhuset tar inte sitt ansvar för vår gemensamma servitutsväg. Inte heller klarar de av att köra sina bilar med lågprofilerade däck och nu har de börjat ändra servitutsvägens dragning genom att inte hålla sig på körbanan. Vi har försökt sköta marken utanför vår tomt så att den är prydlig som vi alltid har gjort men den nya familjen och alla deras besökare envisas med att köra utanför vägen. Att prata med dem går inte, vi har sagt till upprepade gånger och de fortsätter att köra utanför vägen, ingen förbättring. Nu gör de det nästan varje vecka, sist klarade kvinnan i huset inte av att hålla sig på vägen. Fipplade säkert med sin mobiltelefon istället för att hålla i ratten. Vi var tvunga att säga till igen. Vi har nu blivit tvingade att lägga ut stenar vid kanten för gräset för att de ska sluta köra där.
Vad kan vi göra? Kan vi anmäla dem till polisen?
Nja, varken vi eller TS vet väl inte vad arga-grannen har för överenskommelse med markägaren?Jonatan79 skrev:
Annekterar-grannen med stenarna har ju ändå inte rätt att fläska ut sin gräsmatta på markägarens ytor och har då heller ingen rätt att bråka på TS och förbjuda honom att köra på markägarens ytor. Markägaren borde hyvla bort gräsmattan och lägga grus eller låta marken vara just mark. Annekterar-grannen borde bygga ett staket i tomtgränsen.
Så rätt säkert...Claes Sörmland skrev:
Jag tänker bara hur tråden skulle ha sett ut om den arga grannen hade startat den:
En nyinflyttad familj i grannhuset tar inte sitt ansvar för vår gemensamma servitutsväg. Inte heller klarar de av att köra sina bilar med lågprofilerade däck och nu har de börjat ändra servitutsvägens dragning genom att inte hålla sig på körbanan. Vi har försökt sköta marken utanför vår tomt så att den är prydlig som vi alltid har gjort men den nya familjen och alla deras besökare envisas med att köra utanför vägen. Att prata med dem går inte, vi har sagt till upprepade gånger och de fortsätter att köra utanför vägen, ingen förbättring. Nu gör de det nästan varje vecka, sist klarade kvinnan i huset inte av att hålla sig på vägen. Fipplade säkert med sin mobiltelefon istället för att hålla i ratten. Vi har blivit tvungna att lägga ut stenar vid kanten för gräset för att de ska sluta köra där.
Vad kan vi göra? Kan vi anmäla dem till polisen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Men hur många gånger har vi inte klappat folk vi inte håller med mothårs?Claes Sörmland skrev:
Det finns absolut en risk att man tar en trådskapares parti oavsett dennes position, men jag anser mig inte vara en stor syndare där. Jag tar förvisso oftare en subjektiv position oftare än du, men inte nödvändigtvis trådskaparens.
Markägaren bryr sig inte ett skit och tycker att vi skall lösa det själva mellan oss. Grannen viker sig inte. Har försökt prata - de båda makarna skriker åt mig oss - i mun på varandra dessutom...D Dublin skrev:
Absolut inget jag tänker göra, men ponera att jag planterar en yta med gräs och lägger ut stora stenar just utanför hans infart mot servitutet på samma sätt som han gjort på mark som ej tillhör honom. Då skulle ju han inte kunna komma varken in eller ut...
Önskar en fullt objektiv bedömning, men gärna subjektiva råd. För oss, mot oss, snälla eller tuffa. Allt är tacksamt. Jag har lärt mig otroligt mycket av eralla och fått massor av goda råd, samt saker att själv tänka till på.Nötegårdsgubben skrev:
Men hur många gånger har vi inte klappat folk vi inte håller med mothårs?
Det finns absolut en risk att man tar en trådskapares parti oavsett dennes position, men jag anser mig inte vara en stor syndare där. Jag tar förvisso oftare en subjektiv position oftare än du, men inte nödvändigtvis trådskaparens.