P Prodigys skrev:
Går den fortare än 30 så kvittar det om han kört om någon eller inte.
Nej, men frågan är ju hur mycket vikt som läggs på ett vittne som (enligt sonen) ljuger, just nu kan det lika gärna var någon annan som har kört traktorn om man ser till hårda bevis.

P Pin skrev:
Hur fort går den enligt dig
Inte kört den sedan tisdags denna vecka, men då har jag 3st typ 5 minuter lång loggar snitt 30,xx och max 31,5 någonting.

K Klevert skrev:
Hur mycket har du tillåtit att den ska gå?
Lagligt, dvs 30+/-10%

V
Gimp Gimp skrev:
Sonen är misstänkt för grov olovlig körning med A-traktor och jag är misstänkt för tillåtande av grov olovlig körning. Polisen säger sig ha ett vittne som har sett sonen köra om 3st bilar på en 70väg på väg till skolan, så polisen åkte till skolan och beslagtog A-traktor och körkort på plats trots att dom inte har sett honom köra.

Dock stämmer inte vittnesuppgifterna, han har inte kört om tre bilar på 70 väg, han har tidigare blivit stannad av polisen och fått en utskällning om bla hög ljudnivå, vilket också var en annan A-traktor som har gasat runt i stan utan avgasrör.

Väljer att tro på sonen, han ljuger inte för oss och när han åkte dit med trimmad moped i höstas var det inget snack utan erkände till polisen på på plats och blev av med körkortet i 4 månader, då hade dom inte heller sett honom köra.
Eftersom det är andra gången inom 2 år blir det grovt vilket får rätt jobbiga konsekvenser, 4 månader är inte värt rättegång och en massa tid, men nu blir det minst ett år för sonen och kanske indraget körkort för mig.

Så är det någon som har ett tips på en bra advokat tar jag gärna emot det.
Traktorn gör säkert 80.
Du vill bara ha hjälp att komma undan nu när ni åkt dit.
Varför inte bara sett till att den gjorde max 30 o va laglig.
Av med offerkoftan.
Du har rätt att bli prövad i domstol helt klart!
Lycka till

• Gilla
  • Arg
Kätting och 27 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varför är han körd ?? Kan den inringande under ed svära på att det var just sonen som körde, eller var det bara sonens Epa vederbörande såg ??
Själva Epan är körd, men är föraren det ??
Vi hör dagligen att mördare, knarklangare mfl går fria i brist på bevis, om det inte finns bevis ska man ju inte bli dömd i Sverige.
Det är ju sådana saker som en advokat släpar upp.
Typ så tänker jag också.
Vet inte exakt vad vittnet har sagt, men polisen säger att personen såg sonen i just den epan vid ett möte, just därför har jag ännu svårare att tro på att ett fordon som gör 80 ska kunna köra om tre bilar och hinna möta någon som ser vem det är.
Därav vill jag hitta en bra företrädare så vi får en rättvis dom.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
H
Gimp Gimp skrev:
Lagligt, dvs 30+/-10%
Är traktorn spärrad med typ h can?
Sen att han har en dosa knapp för att låsa upp den så den går som en vanlig bil?

problemet att traktorer retar många personer så är det en som gör något som avviker så skriker folk direkt.

har flera gånger blivit omkörd av traktorer där jag bor.

En gång var jag på 60 väg, vi var 3-4 st som låg i kö så kom det 2 st en BMW och en Volvo i full sula förbi oss, båda var traktorer som gjorde säkert 90-100 förbi.

Jag bryr mig dock inte i det men det är fåtal som gör att polisen är som hökar på alla med traktorer.

men som sagt, även om det är din sons traktor som körde förbi så måste dom ju ha bevis på att det är han som kört.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Traktorn gör säkert 80.
Du vill bara ha hjälp att komma undan nu när ni åkt dit.
Varför inte bara sett till att den gjorde max 30 o va laglig.
Av med offerkoftan.
Du har rätt att bli prövad i domstol helt klart!
Lycka till
Jag kollade att den gjorde det, i tisdags.

Säg att det är så att sonen har mixtrat med den i skolan i syfte att åka lite fortare hem, ska både jag och han då få ganska hårda straff bara för att ett vittne ljuger?

Det är en del att reda ut, har inte hunnit prata så mycket med sonen eller polisen.
Offerkofta är lite att ta i, jag vill bara ha en rättvis rättegång, är det för mycket begärt?

• Gilla
  • Haha
Daniel Larsson och 5 till
  • Laddar…
H
Gimp Gimp skrev:

Säg att det är så att sonen har mixtrat med den i skolan i syfte att åka lite fortare hem, ska både jag och han då få ganska hårda straff bara för att ett vittne ljuger?

Det är en del att reda ut, har inte hunnit prata så mycket med sonen eller polisen.
Offerkofta är lite att ta i, jag vill bara ha en rättvis rättegång, är det för mycket begärt?
har väl blivit så nu att bilägaren har ansvar har väl varit en del skrivande om det.
Allt för att föräldrar ska försöka hålla ordning då polisen har lite problem med traktorer som går för fort.

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:

Trustpilot föreslår dessa rättegångsjusrister:
https://se.trustpilot.com/categories/trial_attorney

Hus tomte
Gimp Gimp skrev:
Hur menar du, väghållning och bromsar är inget problem förutom att det är en Volvo från 1984, ingen risig skrotbil.
Går den över 30?
Skiter väl i bromsar å väghållning

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Är traktorn spärrad med typ h can?
Sen att han har en dosa knapp för att låsa upp den så den går som en vanlig bil?

problemet att traktorer retar många personer så är det en som gör något som avviker så skriker folk direkt.

har flera gånger blivit omkörd av traktorer där jag bor.

En gång var jag på 60 väg, vi var 3-4 st som låg i kö så kom det 2 st en BMW och en Volvo i full sula förbi oss, båda var traktorer som gjorde säkert 90-100 förbi.

Jag bryr mig dock inte i det men det är fåtal som gör att polisen är som hökar på alla med traktorer.

men som sagt, även om det är din sons traktor som körde förbi så måste dom ju ha bevis på att det är han som kört.
Det är en gammal diesel, så magnetventil och vanlig h-reg.
Ja, typ 90% av alla epor i stan är gamla lik utan varken fjädrar eller bromsar som kör 180mk/h på motorvägen. Några av dom har kört ifrån polisen utan vidare uppföljning, många blir stoppade när dom kör för fort och slår om en knapp så den inte startar och skyller på soppatorsk, så det finns så sjukt mycket exempel på riktiga dårar med trafikfarliga traktorer som polisen skiter i, så jag är väldigt förbryllad över reaktionen här.
En av dom körde nyligen av vägen och killen ligger enligt rykten i koma och det är rätt osäker utgång tyvärr.

Beviset är någon som enligt uppgift har mött honom och sett att han har kört om tre bilar, om bilarna körde 70 och höll normalt avstånd är det typ omöjligt att hinna om med ett fordon som gör 80km/h.
Så det ska bli intressant att se om vittnet tycker det är värt mened.

• Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Går den över 30?
Skiter väl i bromsar å väghållning
Sist jag provkörde, i tisdags så gick den 30, men enligt polisen gör den nu 80, men dom är inte färdiga med den tekniska analysen.

Hus tomte
Gimp Gimp skrev:
Sist jag provkörde, i tisdags så gick den 30, men enligt polisen gör den nu 80, men dom är inte färdiga med den tekniska analysen.
Har du den hemma så ta bort allt som heter ”30+”

fråga grabben om allt som du/ni kan ta bort så den blir laglig.

ja personligen har en dotter me traktor snart å den kommer alltid göra 30, inte värt besväret me poliser å rättegångar. Den tiden e förbi i mitt liv;)

sen kanske man kan manipulera farthållaren oxå om den kan aktiveras i låg fart som typ 31km/h :thinking:då kan han ha rullat nedförsbacke å sen fått igång farthållaren :cool::p

bara en tanke

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D
Men sluta nu!

Va fan har vittnet, omkörningen med saken att göra?

1) Gör A-traktorn mer än 30 km/h (olovlig) och din son erkänner att han kört den så blir det fällande dom.

2) Är A-traktorn olovlig, din son nekar men ett vittne, vem som, vittnar och säger att din son kört ”traktorn” så blir det fällande dom.

3) Är traktorn inte olovlig så lämnas den snart tillbaka.

Din som är uppenbarligen inte misstänkt för vårdslöshet i trafik så den där omkörningen du pratar om är bara en anledning för polisen att få plocka in traktorn. Jämför med ”vi stoppar den där bilen, jag tyckte den körde vingligt. Sen om det var vingligt (omkörning) eller inte spelar faktiskt såhär i efterhand ingen roll. I USA hade det varit annorlunda.

mvh

• Gilla
Rasputitsa och 23 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Och att din son då manipulerat A-traktorn så den klassificeras som en personbil och även lurat dig!!

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.