D Derbyboy skrev:
Suck! Du förstår verkligen inte. Är han misstänkt för något som har med omkörningen att göra? Svaret är Nej, han är misstänkt för olovlig körning och omkörningen saknar i det sammanhanget betydelse.

Men för all del, ta med dig dina räkneexempel till domstolen och gör dig själv till åtlöje.
Det förstår jag absolut, men det enda vittne som finns till att han har kört över huvud taget ljuger, så att det vittnesmålet ska diktera händelseförloppet känns fel och jag hoppas att det kan reda ut sig i en eventuell rättegång.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det är en möjlighet som vi inte har pratat om ännu.
Inför er pratstund om detta kan du utgå från att a-traktorn med ett enkelt och dolt handgrepp går utan fartspärr. Iprincip ALLA a-traktorer som inte har spärrade växellådor körs i valfri hastighet. Du kommer sannolikt inte att hitta sättet att ta bort spärren, det är antagligen inte en separat knapp för det.

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
D
Har han inte kört a-traktorn?

Det finns nog fler vittnen till att han kört den där traktorn?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Lyssna nu: Det spelar ingen roll om han kört om bilar eller inte. Har han åkt runt i en trimmad epa så åker han dit. Och är du ägare till bilen så åker eventuellt du dit med.
Omkörningar har inget med saken att göra. Om traktorn är trimmad så är det det som de går på.
Ja detta är en viktig slutsas från domstolen nyligen. Det räcker med att a-traktorn inte klarar en regbesiktning för att körningen ska betraktas som olovlig. Tidigare blev resultatet bara att traktorn behövde besiktigas igen och sedan var det fritt fram, men nu får en sådan brist HELT andra konsekvenser och det, som du säger, oberoende av hur fordonet framförts. Det blir förstås inte bättre av att det gått fort och vårdslöst, men i grunden så blir det ändå en olovlig körning om traktorn i skrivande stund inte uppfyller regelverket.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Din son har kört som en dåre enligt vittnen. Polisen utreder inte ”vansinnesomkörningar” utan huruvida din son framfört fordonet olovligen (dvs att det inte är en traktor)

Du står kvar och skriker att det inte var en vansinnesomkörning.

DET SAKNAR BETYDELSE
Jo, för vittnet ljuger, det finns ingen vansinneskörning.
Men visst finns det alltid en risk att den är trimmad, men då är det det som jag vill att åtalet ska gälla, inte en fabriserad historia.

Är du vittnet eller hur kan du vara så säker på att det var en vansinneskörning?
Jag har som sagt inte pratat färdigt med sonen, men det vi har pratat om är den delen och jag har verkligen ingen anledning att misstro honom gällande den punkten.

• Haha
HJ-C och 3 till
  • Laddar…
D
Haha, du är inte skarpaste kniven i lådan. Läs mitt inlägg igen igen igen tills du förstår vad jag skrev.

• Gilla
Rasputitsa och 17 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Din sons eventuellt brott blir inte mindre allvarligt (eller straffritt) för att du kan bevisa att vittnet till omkörningen ljuger.
Det har jag inte sagt heller, men jag är orolig att ett felaktigt vittnesmål kan förvärra situationen.

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Davidbagare
Gimp Gimp skrev:
Jo, för vittnet ljuger, det finns ingen vansinneskörning.
Men visst finns det alltid en risk att den är trimmad, men då är det det som jag vill att åtalet ska gälla, inte en fabriserad historia.

Är du vittnet eller hur kan du vara så säker på att det var en vansinneskörning?
Jag har som sagt inte pratat färdigt med sonen, men det vi har pratat om är den delen och jag har verkligen ingen anledning att misstro honom gällande den punkten.
Sluta älta det där vittnet nu!! Brottet handlar ju om att bilen är trimmad. Det enda vittnet gjort är förmodligen att uppmärksamma polisen på den trimmade epan. Thats it.
Börja oroa dig för ditt körkort istället är mitt tips.

• Gilla
Rasputitsa och 11 till
  • Laddar…
D
Nej det kan det inte, du måste skilja på äpplen och päron i situationen. Eventuellt kan du förvärra situationen, finns det ingen moder som kan ta över?

• Gilla
Sannie86 och 6 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det är en gammal diesel, så magnetventil och vanlig h-reg.
Ja, typ 90% av alla epor i stan är gamla lik utan varken fjädrar eller bromsar som kör 180mk/h på motorvägen. Några av dom har kört ifrån polisen utan vidare uppföljning, många blir stoppade när dom kör för fort och slår om en knapp så den inte startar och skyller på soppatorsk, så det finns så sjukt mycket exempel på riktiga dårar med trafikfarliga traktorer som polisen skiter i, så jag är väldigt förbryllad över reaktionen här.
En av dom körde nyligen av vägen och killen ligger enligt rykten i koma och det är rätt osäker utgång tyvärr.

Beviset är någon som enligt uppgift har mött honom och sett att han har kört om tre bilar, om bilarna körde 70 och höll normalt avstånd är det typ omöjligt att hinna om med ett fordon som gör 80km/h.
Så det ska bli intressant att se om vittnet tycker det är värt mened.
Snacka om otur. De som kör i 180 km/h och kör som galningar bryr sig polisen inte om men din son vars traktor bara går i 30 km/h ska dom minsann sätta dit.:rolleyes:

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R
Spelar ingen roll om han kört som en dåre eller inte.
Går den snabbare än den ska så kommer ni torska.
Du kan säga vad du vill, men ni kommer åka dit om de kan bevisa att den går snabbare.
Det handlar inte om vittnet….

Tro mig, jag var absolut ingen duvunge när det gäller trimmade mopeder, crossar, bilar innan 18 års ålder.
Det enda ni tjänar på som du ska förklara för sonen, stå upp för handlingarna och erkänn olovlig körning etc.
Då kommer ni verka mänskliga och ångerfulla. En förstående domare drar in lämpet ett par år.

Börjar ni däremot argumentera som du gör i tråden att ”alla” andra går fortare etc.
Ja då ser domaren nån (som vi andra i tråden ser) som inte fattar vad det handlar om utan kommer se till att både du och din son torskar hårdast möjligt.

Grow some balls och stå upp istället.
Spela inte så blåögd att du inte vet att den går att köra snabbare. Speciellt efter moppe trimmet.

Kan allvarligt inte komma på nån förälder som inte visste att vi buskörde med det mesta. Sen hade de förmodligen gjort som du i en rättegång. Blånekat, skillnaden är att du kommer får mer hjälp om du faktiskt står upp och säger sanningen istället för att ljuga på ett forum.

• Gilla
Stefanj50 och 20 till
  • Laddar…
H
Har dom sagt vad lång tid utredningen tar?

grannen han köpte en traktor Volvo 940 till sin son.
Den var av gamla typen med fullt varvtal 30 km i timmen.

så såg han att det var 2 st på facebook som montera h can, så han kunde registrera om den.

de hämta hans traktor, de var 16 år.
Senare på eftermiddagen så ringer polisen och frågar om han äger en traktor.
Då hade dom tagit bort spärrarna och innan de montera h can så tog de sig en tur och vart tagna för fortkörning i en traktor som inte var spärrad.

traktorn togs i beslag och utredning.
Det tog 6-7 månader innan han fick den tillbaka och så fick han att han måste in på besiktning med den.

de som körde rök på kortet och böter.
Grannen klarade sig utan något.

• Gilla
katho75
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Åh du fattar fortfarande inte….
Vad är det jag inte fattar?
Kanske därför jag behöver ett juridiskt ombud...

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Vittnet kan jag inte påverka, nej, men det jag kan göra om jag har förstått rätt är att kalla vittnet till rättegången, där jag då hoppas att bilden inte är samma som den polisen återgav.

Han hade körkortet, han fick inte åka en meter innan han fick tillbaka det.
Den trimmade mopeden från förra gången står inlåst.
kanske skulle fått ett bättre straff första gången då. Bit i det sura och gå vidare.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
D
Det ligger i farans riktning att din son meckat lite med bilen och att den nu inte är en A-traktor.

Du får lära din son att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Därutöver får du rannsaka dig själv, hjälpe du till, kände du till och så får du handla därefter.

Glöm det där vittnet, du vet inte vad vittnet sagt. Vittnet kan ha ringt till polisen och sagt att hen precis blev omkörd av en röd a-traktor. Polisen åkte till närmaste gymnasium och plockade första röda a-traktor.

Den omkörande röda a-traktorn kan mycket väl istället ha parkerats på ett gymnasium i grannkommunen.

• Gilla
Rasputitsa och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.