BirgitS BirgitS skrev:
Glad överraskning efter att man har tecknat abonnemanget?
Låter inte som så bra marknadsföring om folk som står och väljer mellan olika bolag inte får reda på vilket pris som gäller.
Man ringer till kundtjänst och säger att man inte tänker betala fullpris och då får man varje gång 50% rabatt. Förrförra gången sa tjejen jag pratade med ” haha, nej fullpris kan man ju inte betala…”

Givetvis skriver inget företag vilka rabatter man är villiga att ge, men alla ger rabatter.
 
hlph hlph skrev:
Jag betalar just nu strax under 50%, men jag undrar hur det blir när avtalet går ut i sommar. Det känns ju som att de borde ha svårt att ge så stora rabatter med tanke på hur dåligt Viaplay går
Ja, det kan komma att blir svårare för paketen där Viaplay ingår, men så här har det ju fungerat i många år nu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Boxer, marksänt: Avtal Standard, 21 kanaler för 219 kr/mån. i 12 mån. därefter 329.

Telia: Avtal Mellan, 27 kanaler för 249 kr/mån. i 12 mån. därefter 349.

Allente: Avtal Basic via fiber, 18 kanaler för 349 kr/mån.

Vad är det du jämför med?
Betalar 527 kr/månad för Tele 2 Flexibel inkl. 2 xtra kort.
 
BirgitS
Lamu Lamu skrev:
Betalar 527 kr/månad för Tele 2 Flexibel inkl. 2 xtra kort.
Det går säkert att hitta något särskilt fall där Boxer är dyrare t.ex. om man ska 2 extra kort, men det betyder ju inte att de generellt är dyrare än andra.
 
Om nu boxer slutar. Vilka skall man ha om man skyr separata boxar som döden själv?
 
A atomlab skrev:
Om nu boxer slutar. Vilka skall man ha om man skyr separata boxar som döden själv?
En tv med inbyggd googletv och sedan valfri playapp, tex från boxer (samma som tele2).
 
Så framtidens linjär TV försvinner helt utan internet är det flera av er förutspår ser det ut som. Hopplöst för äldre och ibland även för mig då jag fortfarande gillar att zappa runt och hamna på en kanal jag aldrig skulle hamna på när AI sett vad jag förut tittat på.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så framtidens linjär TV försvinner helt utan internet är det flera av er förutspår ser det ut som. Hopplöst för äldre och ibland även för mig då jag fortfarande gillar att zappa runt och hamna på en kanal jag aldrig skulle hamna på när AI sett vad jag förut tittat på.
Tyvärr tror jag att det är så.....hoppas att jag har fel.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så framtidens linjär TV försvinner helt utan internet är det flera av er förutspår ser det ut som. Hopplöst för äldre och ibland även för mig då jag fortfarande gillar att zappa runt och hamna på en kanal jag aldrig skulle hamna på när AI sett vad jag förut tittat på.
Om linjärtvn försvinner är väl upp till programbolagen att avgöra, ännu så länge har ju de traditionella kanalerna en tablå och detta är ju tillgängligt via playapparna också.

Vad gäller äldre så har ju de flesta använt internet i 20 år redan så det är kanske ett problem för rätt få. Vi är ju ändå i ett läge där det faktiskt börjar bli enklare att kolla via en app än att få en gammeltv att fungera. Det största problemet är väl att man måste ändra ett invant beteende.
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
S
Har inte Boxer men detta verkar ju ändå lite intressant. Gick in på Teracom för att läsa ifall de hade skrivit något om det, och mycket riktigt (om än indirekt):
https://teracom.se/om-teracom/nyheter/marknatet-for-fri-tv--en-trygghet-oberoende-av-uppkoppling/
https://teracom.se/om-teracom/nyheter/fragor-och-svar-om-fri-tv-i-marknatet/

Det intressanta är att de använder begreppet "Fri TV" och hänvisar till de fria kanalerna. Ska man spekulera lite så kommer nog de krypterade betalkanalerna försvinna så småningom, förmodligen efter 2025 som någon skrev.

Men(!) detta tror jag inte nödvändigtvis är något negativt. Det troliga är väl att de fria kanalerna uppgraderas till 4K-upplösning och att man även slår på 5G utsändning för mobiltelefoner, så att man kan se kanalerna fritt även i sin mobiltelefon. Det är tydligen möjligt att i DVB-T2 utsändning att använda sig av "Future Extension Frames", och inkludera något som exempelvis en 5G-telefon kan läsa av.

Då går man förmodligen över till något som kallas för DVB-NIP, Native IP, vilket innebär andra intressanta saker som att det i princip är en IP-ström som skickas via etern. Då kan man förmodligen skaffa en DVB-NIP gateway, koppla in antennen i den, och sedan kan Smart TVs och mobiltelefoner över wifi plocka upp signalen.

För att sy ihop allt detta så har man tagit fram DVB-I, som innebär att man kan kombinera antenn-TV med OTT TV (dvs Boxer, Telia Play mfl över Internet). Så SVT1/2, TV4 osv kan du ta via antennen utan Internet, medan övriga (betal)kanaler plockas upp via Internet och den leverantör du väljer. Allt i en och samma TV-guide, och även fast SVT1 är via antenn så kan du starta om programmet via SVT Play med enkelt knapptryck.

Så jag skulle inte plocka bort TV-antennen än. Och har man ingen TV-antenn tror jag i framtiden det kan finnas en fördel att ha en sådan även om man inte har Boxer, förutsatt att ovanstående spekulationer inträffar.
 
Om man plockar bort antennen, vad ska man titta på när Putin släcker internet?
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Om man plockar bort antennen, vad ska man titta på när Putin släcker internet?
Det har han inte lyckats med på över två år i Ukraina, varför skulle han lyckas bättre här?

Om det ändå skulle ske har vi större problem än styvsinte kunna se Allsång på Skansen.
 
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Vad gäller äldre så har ju de flesta använt internet i 20 år redan så det är kanske ett problem för rätt få. Vi är ju ändå i ett läge där det faktiskt börjar bli enklare att kolla via en app än att få en gammeltv att fungera. Det största problemet är väl att man måste ändra ett invant beteende.
För de som förlorar en del kognitiv förmåga när de blir äldre (de flesta i mer eller mindre grad) så är appar mycket besvärligare att hantera än en vanlig TV som kräver 1 tryck på en fjärrkontroll.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För de som förlorar en del kognitiv förmåga när de blir äldre (de flesta i mer eller mindre grad) så är appar mycket besvärligare att hantera än en vanlig TV som kräver 1 tryck på en fjärrkontroll.
Man ska inte överdriva problemet. Har just guidat föräldrar och svärföräldrar över till apparna och även om det möter visst motstånd så går det bra. Istället för flera fjärrkontroller med 50 knappt på varje så har de nu en fjärrkontroll med enstaka knappar på.

Det är bara börja träna så löser det sig, man kan inte förvänta sig att saker förblir som de var för 60 år sedan.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska inte överdriva problemet. Har just guidat föräldrar och svärföräldrar över till apparna och även om det möter visst motstånd så går det bra. Istället för flera fjärrkontroller med 50 knappt på varje så har de nu en fjärrkontroll med enstaka knappar på.

Det är bara börja träna så löser det sig, man kan inte förvänta sig att saker förblir som de var för 60 år sedan.
Och vi försökte vid flera tillfällen få svärfar (en tekniker) att kunna starta en videoinspelning utan att lyckas och då var han väl kring 80 år, utan någon demens även när han dog 10 år senare.
Svärmor försökte vi lära hur hon kunde sätta igång en ljudbok utan lyckas.
I båda fallen fick de både allmänna genomgångar om hur det fungerade och detaljerade anvisningar om vad de exakt skulle trycka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.