Jo mail eller liknade kontaktväg bör ju finnas. Banken kan kräva försäljning om en delägare som har pant i fastigheten inte klarar sitt lån. Men alla delägare måste godkänna en ny pant. Så panten blir inte låst för att det finns fler ägare.

När det gäller att få kontakt med föreningen, så brukar det inte vara något problem med att ringa eller smsa ordf. eller någon annan i styrelsen. Men om frågan gäller ett rent förvaltningsärende så måste ofta styrelsemedlemmen hänvisa till fastighetsförvaltaren, som oftast är en extern firma med givna telefontider osv. Men styrelsemedlemmen oavsett om du får tag på ordf. eller ex. sekreteraren bör ju kunna berätta om policy, typ hur stor delägare måste sonen vara för att det inte skall räknas som andrahandsuthyrning. Förvaltaren följer bara den av styrelsen/stadgar/lag fastlagda policyn.

På den tiden jag var ordf. så var jag lite förvånad över hur sällsynt det var att folk som höll på att köpa i föreningen ringde och frågade mig om olika saker. Det hände kanske ngn. gång varannan månad, och vi hade över 100 överlåtelser per år.

Av de medlemmar som ringde mig, så var det enstaka frågor i stil med "vad gäller om jag vill hyra ut", "när kommer stammbytet" osv. betydligt fler var notoriska rättshaverister i stil att vi inte gjorde ngt. åt "kalle" på våningen under som minsann har 3 gäster på middag "stör de, spelar de högt?", "Nej men jag hör ju att de är där". Klockan var 20 på kvällen... Man hade ju föredragit fler frågor av den första typen....

"Om barnet ska stå med som ägare så måste överförmyndaren samtycka då barnet är under 18 år och utsätts för en "ekonomisk risk" i och med att den står som delägare på en lägenhet som är belånad."

Orsaken till att öfm måste godkänna

Det gäller väl enbart om han står med på lånen? Han kan ju äga de 10% han betalt utan någon ytterligare risk. Men det kanske även gäller om övriga delägare belånar sina andelar. Det borde oavsett inte vara något problem att få igenom.

Tydligen inte, det måste gå genom öfm
Nej inga problem egentligen men det är ju några papper som ska hämta skrivas på lämnas fås tillbaka och skickas till brf så det är mest tidskrävande för nåt som jag tycker e helt onödigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.