Verkar vara lika här, 10% av PBB tas ut vid andrahandsuthyrning.

Efter som du har borätten till bostaden = ägare. men inte är skriven där så blir det andrahandsuthyrning om någon annan än du bor där,

Hade du varit skriven på lägenhetens adress och sonen bott där så hade det inte varit andrahandsuthyrning. då hade sonen varit inneboende under ditt ansvar.

Här går BRF:en på skatteverkets regler om var man ska vara skriven.
Vet en som hamnade i blåsväder angående en otillåten "andrahandsuthyrning" och det var riktigt nära att föreningen skulle förverka bostadsrätten.

Enklaste sättet är väl att sonen blir delägare och medlem i föreningen.

Ibland undrar man vad vi bananer håller på med i brf:er! Äga är bättre och mer fritt, skumt att andelslägenheter inte blivit ett alternativ...

Om du inte vill störa dig med styrelsen skulle jag betala avgiften, 457kr × 3 år = 1371kr. Blir det inga problem med delat ägande eller bråk med styrelsen. Skönt att inte ligga på minus första gången en granne klagar på ljudnivån också...

Grundar detta främst på att det verkar vara långt att åka för att åka dit och mycket krångel, för mig skulle den summa lätt vara värt att slippa strula med det där i 5-6 timmar

10% av Prisbasbelopp är 4480kr
Prisbasbeloppet 2017 är 44800kr

• Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Så klart, tar tillbaka det jag skrev. På dom bara!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Gör inte detta till en andrahandsuthyrning!
Då drabbas du av tidsgränsen, som brukar vara ett år.
Se till att sonen blir ägare till så stor andel som krävs för att det inte ska räknas som andrahandsuthyrning, dock minst de 10% som han faktiskt betalat.

Fast, man ändrade regelverket runt andrahandsuthyrning för ett par år sedan. Kan inte detaljerna, men man underlättade just uthyrning till anhörig. Både upplägg där föräldrar äger en bostadsrätt som ett barn bor i, som ett barn förväntas flytta in i (man får alltså hyra ut till annan person om eget barn skall bo där senare), och uthyrning till äldre släkting (som ofta nekas lån), osv.

Så jag tror inte det finns tidsgräns för uthyrning till barn, med de nya reglerna. Och de flesta föreningar hade inga problem med det tidigare heller.

Grabben ska bli medlem först va?
Se skriver vi ett enkelt överlåtelse avtal på 10% och skickar in så är det klart?

Styrelsen vill nog ha in kopia på avtalet samtidigt som medlemsansökan

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kollade med banken iom att jag har lånat 85% och då måste jag ha överförmyndarens godkännande att grabben får pantsätta trots att han är omyndig, låt iof inte öfm som det var några konstigheter

Sa du inte att han betalt 10%? Då ska han väl inte behöva belåna sin andel.

Det blir lite rörigt när du benämner avgiften som hyra. Att en förening ens har kontorstid tycker jag låter bra, hur kan det vara dåligt?

D Daniel 109 skrev:
Sa du inte att han betalt 10%? Då ska han väl inte behöva belåna sin andel.

Det blir lite rörigt när du benämner avgiften som hyra. Att en förening ens har kontorstid tycker jag låter bra, hur kan det vara dåligt?
Jo han har betalat 10%, nej så tyckte jag med men lär väl lita på banken som jag förklarat allt för och som även lånat ut pengarna...

Nej du har rätt, det är så klart en månadsavgift och inte en hyra, men det kommer att komma på hyresavin därför känns det som en extra hyra...

1h varannan vecka tycker jag är dåligt ja...
Förra brf vi hade där var det öppet iaf varje vecka och längre tid men det är kanske vanligt att man inte har öppet alls och inte har varken mail eller telnr för ärenden, tex uttag av inre fond, blanketter för 2a hands uthyrning isv

Antar att man inte delar upp vem som betalat vad när det gäller pantsättning?
Äger 2st 50% var och belåningen är 50% så ser man det som att varje ägare har pantsatt 25% var inte att en har 0 i pantsättning och den andra 100?

Jag vet inte...

Vilken hyresavi?
Har du belånat din andel till 95% så kan ju banken ha synpunkter om du skriver över sonens andel på honom. Då får du en väldigt hög belåning.

En förening drivs i allmänhet av lekmän på sidan av. Man vill inte ha mer utgifter för personal än man måste. Att ha långa kontorstider kostar. Vet du vad en bostadsrättsförening är?

Nino: om man har gemensamt lån ja.

I mina ögon så är månadsavgift = hyra men det är så klart inte helt rätt.

Jodå jag vet vad det är och jag tycker fortfarande att medlemmarna bör kunna få tag på nån i styrelsen för frågor, jag jobbar dessutom kväll de veckorna det är öppet så för mig är det jäkligt krångligt...
15 mil enkel plus 1dags ledighet...
Har frågat efter en mailadress men inte fått nåt svar så mina frågor skickar jag via sms till ordförande när jag har nåt att fråga men det skulle kännas bättre att kunna maila kontoret istället.

Det är ju inte jag som hittar på det här med banken, jag tycker det är helt galet men det är svaret jag fått av min bankman som i sin tur pratat med deras jurist.
Har dessutom ifrågasatt varför då det är belånat till 85% där jag står som enda låntagare.
Har du några länkar eller info till varför dom har fel så blir jag glad

Iof... kommer jag på obestånd så banken begär utmätning och priserna har gått ner så kan banken inte ta grabbens 10% om den inte även den delen är pantsatt och då förlorar dom mer så det är väl bankens sätt att skydda sig

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.