991 läst ·
23 svar
991 läst
23 svar
Bostad före barn? Var tredje ung kan skjuta upp att bilda familj
Ingen roll tvivlar jag starkt på. Det måste rimligen vara ganska få par som aktivt försöker att skaffa barn om de inte tror att de har en rimlig möjlighet att bo anständigt. Hoppas jag i alla fall...Appendix skrev:
När är detta förr du syftar på?F Fideliox skrev:
Många i mina kretsar lägger hyggligt stor vikt vid var de bor. Men det är mer vad området erbjuder än att husen i sig håller en exceptionellt hög nivå. Dvs ett "bra" område med rimlig skola, begränsat med socialt stök och lagom nära till stan/jobb/etc.
Eftersom många vill bo så och det finns begränsat med hus har de blivit dyra. Vilket gör att det tar en mängd år att spara ihop köpeskillingen, och familjebildningen får vänta på det...
Vi hade betydligt högre barnafödande på 60-talet när trångboddheten var bokstavligt talat 10 gånger högre. 43% av hushåll hade minst ett sovrum som delades av 3 eller fler personer jämfört med runt 4% nu. Ändå hade man fler barn. Jämfört med förr är allt verkligen inte dyrt nu. Mat var mer än dubbelt så dyrt t.ex. och det var akut bostadsbrist mycket värre än idag.Unikt namn skrev:
När är detta förr du syftar på?
Många i mina kretsar lägger hyggligt stor vikt vid var de bor. Men det är mer vad området erbjuder än att husen i sig håller en exceptionellt hög nivå. Dvs ett "bra" område med rimlig skola, begränsat med socialt stök och lagom nära till stan/jobb/etc.
Eftersom många vill bo så och det finns begränsat med hus har de blivit dyra. Vilket gör att det tar en mängd år att spara ihop köpeskillingen, och familjebildningen får vänta på det...
Jag tror snarare folk bara är lata idag och inte orkar med barn och hittar sedan på massa ursäkter för att fortsätta leka tonåring och scrolla tiktok. Vanliga ursäkter inkluderar såsom oroliga värdsläget, miljön, ekonomin, bostaden, generna, karriären osv.
Redigerat:
Samhället har ju sagt åt oss att inte skaffa barn som unga utan att vi ska utbilda oss osv..F Fideliox skrev:Vi hade betydligt högre barnafödande på 60-talet när trångboddheten var bokstavligt talat 10 gånger högre. 43% av hushåll hade minst ett sovrum som delades av 3 eller fler personer jämfört med runt 4% nu. Ändå hade man fler barn. Jämfört med förr är allt verkligen inte dyrt nu. Mat var mer än dubbelt så dyrt t.ex. och det var akut bostadsbrist mycket värre än idag.
Jag tror snarare folk bara är lata idag och inte orkar med barn och hittar sedan på massa ursäkter för att fortsätta leka tonåring och scrolla tiktok. Vanliga ursäkter inkluderar såsom oroliga värdsläget, miljön, ekonomin, bostaden, generna, karriären osv.
Hur många gånger tror du inte att en gravid tjej som inte gått ut gymnasiet fått höra att hon borde göra abort för "sin skull"..
Jag tror inte det går att peka på en enskild faktorer utan det är många som spelar in. Det jag tror är att vi är betydligt mer individualistiska i dagens samhälle. Värderingar kring kärnfamiljen finns inte alls kvar på samma sätt som förr då man skaffade barn för "det är det man gör". Nu har det blivit mer normalt att folk (kanske mest kvinnor) faktiskt säger nej och inte ja trots att dom inte vill. Och det är ju bra ur barnens perspektiv, att dom faktiskt är älskade av sina föräldrar. Men det är en stor uppoffring av oss vuxna, både ekonomiskt och självuppfyllande gällande t ex vad man kan göra på fritiden osv. Skaffar man barn idag är det en hel annan press också. Som föräldrar förväntas man vara en superhjälte, superengagerad i allt, osv utan större hjälp från t ex släktingar. Man blir utbränd.G Greger_08 skrev:
Har två småbarn och det är det jobbigaste jag varit med om många sätt. Men jag kan inte tänka mig ett liv utan dom heller. Det enda jag ångrar är att vi inte skaffade dom tidigare, typ när vi var 25 och piggare. 😆
Redigerat:
Självklart går det inte att peka på en enskild faktor men lat är nog inte en av det.F Fideliox skrev:Jag tror inte det går att peka på en enskild faktorer utan det är många som spelar in. Det jag tror är att vi är betydligt mer individualistiska i dagens samhälle. Värderingar kring kärnfamiljen finns inte alls kvar på samma sätt som förr då man skaffade barn för "det är det man gör". Nu har det blivit mer normalt att folk (kanske mest kvinnor) faktiskt säger nej och inte ja trots att dom inte vill. Och det är ju bra ur barnens perspektiv, att dom faktiskt är älskade av sina föräldrar. Men det är en stor uppoffring av oss vuxna, både ekonomiskt och självuppfyllande gällande t ex vad man kan göra på fritiden osv. Skaffar man barn idag är det en hel annan press också. Som föräldrar förväntas man vara en superhjälte, superengagerad i allt, osv utan större hjälp från t ex släktingar. Man blir utbränd.
Har två småbarn och det är det jobbigaste jag varit med om många sätt. Men jag kan inte tänka mig ett liv utan dom heller. Det enda jag ångrar är att vi inte skaffade dom tidigare, typ när vi var 25 och piggare. 😆
Lat kan dock vara anledning varför många nöjer sig med ett barn..
380/25, 3ggr värdet… per år…Isakare skrev:
Kommunerna borde prioritera att spränga in småhusbebyggelse i städerna istf billiga hyresrätter. Folk vill bo i hus.
Det finns väldigt mycke outnyttjad skräpyta som skulle kunna planläggas för egna småvillor.
Om jag tittar där jag bor skulle jag lätt kunna identifiera 100 villatomter 500-1000m2. Men allt planlagt som värdelös allmänning eller prickmark eller kulturvärden etc etc.
Det finns väldigt mycke outnyttjad skräpyta som skulle kunna planläggas för egna småvillor.
Om jag tittar där jag bor skulle jag lätt kunna identifiera 100 villatomter 500-1000m2. Men allt planlagt som värdelös allmänning eller prickmark eller kulturvärden etc etc.
Klicka här för att svara