195 läst ·
9 svar
195 läst
9 svar
Bostad före barn? Var tredje ung kan skjuta upp att bilda familj
På konsumentens sida
· 3 681 inlägg
Unga kan tänka sig att vänta med att bilda familj för att snabbare få råd med sin första bostad enligt en ny undersökning.
Du kan läsa artikeln här: Bostad före barn? Var tredje ung kan skjuta upp att bilda familj
Du kan läsa artikeln här: Bostad före barn? Var tredje ung kan skjuta upp att bilda familj
Generellt kan man ju säga att uppskjutet barnafödande handlar om många saker.
Och när man har gjort aktiviteter för att "hantera" problemet så har det ofta handlat om betydligt mer komplexa delar än så.
Ett mycket mer komplext område är att I Västvärlden är ett dilemma att många unga män är moralkonservativa och tycker ex att SD är rätt ok. Medans kvinnor är mer liberala.
Detta sammanfaller med att kompromissviljan är låg vad gäller moral och etik hos en partner.
Kvinnor kan idag klara sig utan en man. Snarare är det så att kvinnor är bättre utbildade och börjar ha bättre ekonomi än män. Och tvärtemot det liberala jag nämnde ovan så föredrar kvinnor partner som är "bättre och stabilare".
Och ytterligare en annan aspekt är att man idag inte måste skaffa barn. De flesta samhällen i väst har skyddsnät och samhällsformer som gör att man inte blir lämnad på gatan när man är äldre om man inte har barn.
Så. Jag skulle vilja säga att den här frågan är enormt komplex och jag har lite svårt att enfrågeställnignar och klickbaits ska ta över diskussionen om nått som är komplext och kräver eftertanke.
Bostadsmarknaden har antagligen ingen roll alls utan det är helt andra värderingar som styr.
Det jag vill anföra är att Om man vill ha barn löser man det praktiska. Punkt.
Däremot är anledningarna till att man inte skaffar barn. Just... Komplexa.
Och när man har gjort aktiviteter för att "hantera" problemet så har det ofta handlat om betydligt mer komplexa delar än så.
Ett mycket mer komplext område är att I Västvärlden är ett dilemma att många unga män är moralkonservativa och tycker ex att SD är rätt ok. Medans kvinnor är mer liberala.
Detta sammanfaller med att kompromissviljan är låg vad gäller moral och etik hos en partner.
Kvinnor kan idag klara sig utan en man. Snarare är det så att kvinnor är bättre utbildade och börjar ha bättre ekonomi än män. Och tvärtemot det liberala jag nämnde ovan så föredrar kvinnor partner som är "bättre och stabilare".
Och ytterligare en annan aspekt är att man idag inte måste skaffa barn. De flesta samhällen i väst har skyddsnät och samhällsformer som gör att man inte blir lämnad på gatan när man är äldre om man inte har barn.
Så. Jag skulle vilja säga att den här frågan är enormt komplex och jag har lite svårt att enfrågeställnignar och klickbaits ska ta över diskussionen om nått som är komplext och kräver eftertanke.
Bostadsmarknaden har antagligen ingen roll alls utan det är helt andra värderingar som styr.
Det jag vill anföra är att Om man vill ha barn löser man det praktiska. Punkt.
Däremot är anledningarna till att man inte skaffar barn. Just... Komplexa.
För övrigt är fertilitet en stor fråga igen.
Snittåldern för barnaföderskorna är ökande. Och redan efter 30 minskar fertiliteten kraftigt.
Och det är en enormt tabubelagd fråga som få pratar öppet om. Det handlar om längtan, sorg, skam.
Känslan att man väntat för länge sliter sönder folk
Snittåldern för barnaföderskorna är ökande. Och redan efter 30 minskar fertiliteten kraftigt.
Och det är en enormt tabubelagd fråga som få pratar öppet om. Det handlar om längtan, sorg, skam.
Känslan att man väntat för länge sliter sönder folk
För övrigt är det en intressant fråga hur många som faktiskt sparar till sina barns boende.
Att det är en icke ringa grupp barn som har 100.000-500.000 att köpa sin första bostad med hjälp av föräldrars sparande.
Skulle det vara en monetär fråga skulle vi snart se att "överklass" och bemedlade skaffar fler barn än de som inte är bemedlade. Och den trenden ser vi ingenstanns i världen.
Dvs. Jag säger bull om mäklarsamfundet. Igen.
Att det är en icke ringa grupp barn som har 100.000-500.000 att köpa sin första bostad med hjälp av föräldrars sparande.
Skulle det vara en monetär fråga skulle vi snart se att "överklass" och bemedlade skaffar fler barn än de som inte är bemedlade. Och den trenden ser vi ingenstanns i världen.
Dvs. Jag säger bull om mäklarsamfundet. Igen.
Tiderna ändras.
Skaffade man barn och var ett par fick man i princip förtur i bostadskön.
Själva fick vi ett nybyggt BR radhus för kaffepengar 1986. Kommunen byggde sådana områden för att unga par skulle få nånstans att bo.
Skaffade man barn och var ett par fick man i princip förtur i bostadskön.
Själva fick vi ett nybyggt BR radhus för kaffepengar 1986. Kommunen byggde sådana områden för att unga par skulle få nånstans att bo.
Det finns ganska brett stöd inom forskningen för en korrelation mellan barnafödande och bostadspriser. Sen finns så klart andra variabler såsom att människor numera prioriterar självförverkligande i större utsträckning
Min kommun Ekerö. Det byggdes massa sådana områden mitten 80 till mitten 90 talet.F fribygg skrev:
Många kompisar i samma generation flyttade in i sådana, de var snart fullproppade med barnvagnar. Sen blev de en bra insats till villa.
Vi betalade 25.000:- och sålde för 380.000:- 5 år senare.
Jag köpte som ensamstående med två småttingar central liten villa i storstad 1980. Utan kapital. Lånade upp till skorstenen (på den tiden med bl a statligt lån) och med ganska ordinär lön - men med fast anställning. Kunde dessutom hålla mig med bil för att köra till dagis och jobb.
Detta är fullständigt omöjligt idag.
Detta är fullständigt omöjligt idag.
Klicka här för att svara