Under trallen ligger reglarna så ojämnt att skillnaden diagonalt är 15 cm! Det lutar inte lika utan går i vågor. Det skall vara betongplattor som reglarna vilar på, men det saknas på några ställen. Nu söker jag bygglov för inglasning, styrelsen har tillstyrkt, men underlaget är som beskrivs undermåligt. Om trätrallen har blivit dålig, har vår brf ersatt med medel från brf. Nu saknas underdelen av altanbygget i den lista som bifogas. Det står enbart att vi ansvarar för trallunderhållet, vilket vi har gjort. Är det skäligt att brf skall stå för korrigeringen av underlaget? Om de påstår att det är vårt privata problem vad gör jag då?

• Fördeln Brf-oss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tänker att det naturliga är att om styrelsen accepterar att du bygger en inglasad altan på föreningens mark som du nyttjar med nyttjanderätt och gör detta för din egen förkovran och din lägenhets värdeökning så är det naturliga att du även står för dess grundläggning.

Men vad styrelsen hamnar i för bedömning vet ju bara styrelsen. Att de skulle gå in och specialunderhålla marken för just trätrallen som du nyttjar låter dock inte troligt.

Man kan ju också tolka den där ansvarsbeskrivningen som att du borde underhålla trätrallen i dess helhet, alltså även träreglarnas avbäring på marken.

• Gilla
BaltzarH och 7 till
  • Laddar…
@
E eklov skrev:
Under trallen ligger reglarna så ojämnt att skillnaden diagonalt är 15 cm! Det lutar inte lika utan går i vågor. Det skall vara betongplattor som reglarna vilar på, men det saknas på några ställen. Nu söker jag bygglov för inglasning, styrelsen har tillstyrkt, men underlaget är som beskrivs undermåligt. Om trätrallen har blivit dålig, har vår brf ersatt med medel från brf. Nu saknas underdelen av altanbygget i den lista som bifogas. Det står enbart att vi ansvarar för trallunderhållet, vilket vi har gjort. Är det skäligt att brf skall stå för korrigeringen av underlaget? Om de påstår att det är vårt privata problem vad gör jag då?
Du bör väl själv göra om allt och även gräva ner plintar.

E eklov skrev:
Om de påstår att det är vårt privata problem vad gör jag då?
Du får ta bort trallen och åtgärda underlaget utifrån att du vill göra ett inglasat uterum.
Kan behövt göras även om trallgolvet varit helt slätt och i våg för att klara en ny konstruktion med inglasning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.