1 928 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Nyttjanderätt altan bostadsrättsförening, regelverket under kass!
Under trallen ligger reglarna så ojämnt att skillnaden diagonalt är 15 cm! Det lutar inte lika utan går i vågor. Det skall vara betongplattor som reglarna vilar på, men det saknas på några ställen. Nu söker jag bygglov för inglasning, styrelsen har tillstyrkt, men underlaget är som beskrivs undermåligt. Om trätrallen har blivit dålig, har vår brf ersatt med medel från brf. Nu saknas underdelen av altanbygget i den lista som bifogas. Det står enbart att vi ansvarar för trallunderhållet, vilket vi har gjort. Är det skäligt att brf skall stå för korrigeringen av underlaget? Om de påstår att det är vårt privata problem vad gör jag då?
Jag tänker att det naturliga är att om styrelsen accepterar att du bygger en inglasad altan på föreningens mark som du nyttjar med nyttjanderätt och gör detta för din egen förkovran och din lägenhets värdeökning så är det naturliga att du även står för dess grundläggning.
Men vad styrelsen hamnar i för bedömning vet ju bara styrelsen. Att de skulle gå in och specialunderhålla marken för just trätrallen som du nyttjar låter dock inte troligt.
Man kan ju också tolka den där ansvarsbeskrivningen som att du borde underhålla trätrallen i dess helhet, alltså även träreglarnas avbäring på marken.
Men vad styrelsen hamnar i för bedömning vet ju bara styrelsen. Att de skulle gå in och specialunderhålla marken för just trätrallen som du nyttjar låter dock inte troligt.
Man kan ju också tolka den där ansvarsbeskrivningen som att du borde underhålla trätrallen i dess helhet, alltså även träreglarnas avbäring på marken.
Du bör väl själv göra om allt och även gräva ner plintar.E eklov skrev:Under trallen ligger reglarna så ojämnt att skillnaden diagonalt är 15 cm! Det lutar inte lika utan går i vågor. Det skall vara betongplattor som reglarna vilar på, men det saknas på några ställen. Nu söker jag bygglov för inglasning, styrelsen har tillstyrkt, men underlaget är som beskrivs undermåligt. Om trätrallen har blivit dålig, har vår brf ersatt med medel från brf. Nu saknas underdelen av altanbygget i den lista som bifogas. Det står enbart att vi ansvarar för trallunderhållet, vilket vi har gjort. Är det skäligt att brf skall stå för korrigeringen av underlaget? Om de påstår att det är vårt privata problem vad gör jag då?
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Jag tolkar det som att det är föreningens underhållsansvar. Men det betyder inte att föreningen måste förbereda för ditt bygge av inglasning. Utan om nu behovet av underhåll aktualiseras av att du vill glasa in, så får du nog räkna med att kostnaden hamnar på dig. Och du bör nog också söka tillstånd från föreningen om du ändrar det som ligger på föreningens ansvar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 414 inlägg
Trallen står väl under BRH och inte BRF?H hempularen skrev:Jag tolkar det som att det är föreningens underhållsansvar. Men det betyder inte att föreningen måste förbereda för ditt bygge av inglasning. Utan om nu behovet av underhåll aktualiseras av att du vill glasa in, så får du nog räkna med att kostnaden hamnar på dig. Och du bör nog också söka tillstånd från föreningen om du ändrar det som ligger på föreningens ansvar.
Håller med. Gör man ombyggnader/påbyggnader i saker som inte har nått sin tekniska livslängd bör man själv stå för det inkl underarbetet. Gjutna plintar som har föreslagits låter klokt. Merkostnaden blir inte så hög ändå och så slipper du ta snacket med den stackars styrelsen som säkert har viktigare saker att tänka på. Fördelen blir att jobbet blir klart snabbare. Att invänta att föreningen ska göra det kan säkert ta ett år. Men förankra gärna ombyggnaden i styrelsen.H hempularen skrev:Jag tolkar det som att det är föreningens underhållsansvar. Men det betyder inte att föreningen måste förbereda för ditt bygge av inglasning. Utan om nu behovet av underhåll aktualiseras av att du vill glasa in, så får du nog räkna med att kostnaden hamnar på dig. Och du bör nog också söka tillstånd från föreningen om du ändrar det som ligger på föreningens ansvar.
Ja, då ska du garanterat ha en trall. Har man som styrelse öppnat kranen för en medlem så måste man ju behandla nästa medlem lika. Likabehandlingsprincipen.E eklov skrev:
(Du får glädjas åt att de strängare och mer stadgeefterlevande skribenterna här på BH inte sitter i din styrelse. Då hade nog kranen varit stängd.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 790 inlägg
Jag skulle blivit förbannad om jag vore din granne.E eklov skrev:
Mellan er, ja. Men inte inom kollektivet i stort.E eklov skrev:
Som @Claes Sörmland är inne på är vi nog flera som tycker att det är en feltolkning av de underlag du visat och principiellt fel. Men idag är det fredag och det är ju inte vi som är dina grannar, så grattis!