42 525 läst ·
134 svar
43k läst
134 svar
Bosch spis inkoppling.
Ja, men dom kan väl ändå vara konsekvent och skriva som det är? I produktbladet står det att den är på 7900 W och ska avsäkras med 16 A. I Inkopplingsanvisningarna finns ett alternativ för 3~N med tillägget '20 A' trots att det internt bara är två faser som används.Alfredo skrev:
Varför ska det vara så svårt att vara tydlig och konsekvent?
Skulle gissa det här handlar om en kampanj spis som har körts under blackfriday, cybermonday, mellandagarna.
Högt/normalt listpris men nu nedsänkt x-tusen kronor.
Och när säljarna i butiken visar en dyrare spis så säger kunden att dom bara ska laga mat och den där boschen måste ju va till för det, varför skulle annars bosch ha tillverkat den...
Men helt plötsligt när den ska installeras och kund får problem så har dom ju alltid varit ute efter den bästa spisen oavsett kostnad.
Men men, nu gissar jag hej villt för under mina 11år som vitvarusäljare så hände ju inte detta utan vi säljare va ju bara idioter som aldrig kunde något och bara föreslog dyrare varor. Obs kan finnas spår av ironi
Högt/normalt listpris men nu nedsänkt x-tusen kronor.
Och när säljarna i butiken visar en dyrare spis så säger kunden att dom bara ska laga mat och den där boschen måste ju va till för det, varför skulle annars bosch ha tillverkat den...
Men helt plötsligt när den ska installeras och kund får problem så har dom ju alltid varit ute efter den bästa spisen oavsett kostnad.
Men men, nu gissar jag hej villt för under mina 11år som vitvarusäljare så hände ju inte detta utan vi säljare va ju bara idioter som aldrig kunde något och bara föreslog dyrare varor. Obs kan finnas spår av ironi
Just det där är uselt av BSHG, och med det här som info har jag svårt att se ett seriöst företag som inte köper tillbaka spisen.useless skrev:
Ja, men dom kan väl ändå vara konsekvent och skriva som det är? I produktbladet står det att den är på 7900 W och ska avsäkras med 16 A. I Inkopplingsanvisningarna finns ett alternativ för 3~N med tillägget '20 A' trots att det internt bara är två faser som används.
Ja naturligtvis försvarar jag inte det!useless skrev:
Ja, men dom kan väl ändå vara konsekvent och skriva som det är? I produktbladet står det att den är på 7900 W och ska avsäkras med 16 A. I Inkopplingsanvisningarna finns ett alternativ för 3~N med tillägget '20 A' trots att det internt bara är två faser som används.
Unikt, hur så?Alfredo skrev:
Alla riktiga länder har väl trefas in eller.. Danmark, Tyskland, Schweiz osv.
Bara gissar nu.
Hur är fördelningen inom EU?
Det enda rätta i detta fall är ju att antingen förpackningen eller butiksmärknkngen är jättetydlig med vad den kräver eller att butikspersonalen noga informerar om vad som krävs.
Som minimum alltså.
Som minimum alltså.
Gick det bra att lämna tillbaka den?T thokar skrev:När vi köpte den på elgiganten så dubbelkollade försäljaren att de va är en tre fas, även kollade kopplingschemat på spisen.
Även när jag var i kontakt med bosch så kollade hon upp att det var en trefas, vilket inte sen stämde.
Lurendrejeri och dålig information från alla ställen, glad jag lämnade tillbaka den.
Eller vart det ifrågasättande?
Den finnige sommarjobbaren med brylkräm i håret menar du?Huddingebo skrev:
Kanske man skulle ställt krav att de klarar grundläggande trefas lära och lite kort om dimensionering och gällande lagar och regler.
Det borde väl räcka att titta på den information tillverkaren tillhandahåller? Står det 3~N på etiketten på baksidan så utgår nog de flesta ifrån att det betyder just 3~N.E El-Löken66 skrev:
Säger det så mycket? Den kräver 3faser och en nolla.
Eller har jag inte förstått vad det betyder? Säger det egentligen om vad för elementspänning hällen är anpassad för?
Att tex hällen är en enfashäll 230V?
Eller har jag inte förstått vad det betyder? Säger det egentligen om vad för elementspänning hällen är anpassad för?
Att tex hällen är en enfashäll 230V?
Det är detta som inte räcker längre, numera behöver grossisten dubbelkolla detta mot vad som finns bakom luckan på den fysiska spisen för varje modell de ska saluför.useless skrev:
Spisen tråden handlar om är märkt 3~N men använder bara två faser. Jag tycker att det är en felaktig märkning som bara skapar förvirring.Huddingebo skrev:
Det är ju det som är grundproblemet. Tillverkaren _ska_ märka sina produkter utifrån verkligheten. Det ska inte behövas en ingenjör med verktyg för en så simpel sak som att ta reda på hur många faser en elektrisk pryl är avsedd för.E El-Löken66 skrev: