41 264 läst ·
134 svar
41k läst
134 svar
Bosch spis inkoppling.
Lite halvt OT så kan jag påpeka att det i Finland, åtminstone till villor/hus, är helt normalt med trefasabonnemang. Jag kan inte uttala mig om spisar generellt i Finland men det skulle förvåna mig mycket om det inte var normalt med trefas där.
Bo.Siltberg skrev:
De få data jag hittar om denna spis är en totaleffekt på 7850 W och en PowerManagement-funktion på 4500 W som kräver 20 A säkring. Dock anger övergripande data 16 A säkring. Så det verkar vara precis samma snåla spis som tråden började med. Fick du detta "erbjudande" av Bosch? Det vore synnerligen skamlig...
94 inlägg....vad är som brusat så i denna tråd??
Jag pressade lite och kollade om den här inte var precis lika dålig och fick ett svar att man kunde ställa in så man kunde använda 4 plattor.Bo.Siltberg skrev:
De få data jag hittar om denna spis är en totaleffekt på 7850 W och en PowerManagement-funktion på 4500 W som kräver 20 A säkring. Dock anger övergripande data 16 A säkring. Så det verkar vara precis samma snåla spis som tråden började med. Fick du detta "erbjudande" av Bosch? Det vore synnerligen skamlig...
94 inlägg....vad är som brusat så i denna tråd??
Så efter det svaret meddelade jag att det var ett osäkert och dyrt Good Will och att jag köpt spishäll och ugn av märket Electrolux istället.
Jag ska göra något med den samlade informationen från Mail och dokument mer får tänka efter vad som är bäst. Vill inte att fler ska bli lurade
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Men nu pratar vi om en Spis här från Bosch som enligt all tillgänglig info inte använder två faser till hällen. Har du insiderinfo om något annat från exakt dessa spisar som avhandlas i denna tråd?L Leif i Skåne skrev:
Om man ser på bilderna i TS #1, så är det en 2 x 230V Spis, naturligtvis kan den kopplas med en standard Perilex kabel med gjuten stickkontakt.Bo.Siltberg skrev:
Det som är märkligt är att ugnen 230V anslutning syns inte på bilderna! Troligen så ansluter man den internt på det extra flatstiftet på ett av elektronikkorten,
Däremot i inlägg #65 har @akromat en riktigt felaktig inkoppling där en halva av hällen får 230V medan den andra får 400V mellan Brun-Lila som får var sin fas! Den elektroniken ligger på gränsen vad den tål.
Du har förvisso rätt i att spisen kan kopplas med en perilexkabel men du drar en väldigt långtgående slutsats när du säger att ugnen troligen ansluts internt på ett av elektronikkorten. Det kanske den gör men det är precis lika troligt att det du ser är matningen till hela hällen samt till ugnen. Även om det faktiskt är två elektronikmoduler där så kan det lika gärna vara så att de är parallellkopplade internt. Det är ännu mer sannolikt att där är endast en elektronikmodul (för att spara pengar) som driver alla fyra plattorna. Det är en fullstor spis, inte en häll.
Du har ju också utsagan från akromat där hen citerar Bosch support som explicit säger att detta är en tvåfasspis.
Även i länder med enfasmatningar är detta en klen spis då den som sagt har maxeffekt 7,9 kW. Normala svenska spisar ligger på 11 kW.
Du har ju också utsagan från akromat där hen citerar Bosch support som explicit säger att detta är en tvåfasspis.
Även i länder med enfasmatningar är detta en klen spis då den som sagt har maxeffekt 7,9 kW. Normala svenska spisar ligger på 11 kW.
Det är så frustrerande då en elektriker kollat kopplingen och uppgett att den är helt rätt enligt 3N~ bilden på spisens baksida. Sen skriver Bosch på sin hemsida att det är en tvåfas 230V spis som säkras med 16A. Ok, jag bommade att kolla maxeffekten på hemsidan. Sen talar supporten på Bosch om att den måste effektbegränsas om man bara har 16A säkring. Vad är det för stil? Och sen verkar alla Bosch induktionsspisar som säljs i Sverige ha en maxeffekt under 8000Watt. Helt knasigt. Är de ens tänkta för svenska marknaden?L Leif i Skåne skrev:Om man ser på bilderna i TS #1, så är det en 2 x 230V Spis, naturligtvis kan den kopplas med en standard Perilex kabel med gjuten stickkontakt. [bild]
Det som är märkligt är att ugnen 230V anslutning syns inte på bilderna! Troligen så ansluter man den internt på det extra flatstiftet på ett av elektronikkorten,
Däremot i inlägg #65 har @akromat en riktigt felaktig inkoppling där en halva av hällen får 230V medan den andra får 400V mellan Brun-Lila som får var sin fas! Den elektroniken ligger på gränsen vad den tål.
Åkte till Mediamarkt och köpte en Electrolux induktionsspis som ger nästan 11000Watt maxeffekt, antar att det är två faser till hällen och en till ugnen? Kom med färdigmonterad Perilex-kontakt och funkar som en dröm på mina tre faser i kåken.
Hur som helst så går Bosch:en tillbaka till firman imorrn enligt ångerrätten för distansköp. Aldrig mer en Bosch-spis!
Bosch HLS79W350U/HLS79Y350U (Y är samma men med teleskoprör enligt Bosch support)
Köpte ovan spis för 8.000 kr på vinst eller förlust då det knappt finns någon dokumentation om kopplingsschema varken hos ÅF eller hos Bosch centralt. Sjukt att man ska behöva köpa grisen i säcken kan tyckas. Denna gång hade jag tur och delar här med mig informationen jag önskar jag haft vid köp.
1. Det går två faser till häll och en till ugn
2. Det står 20A på kopplingsschema men 16A i dokumentationen. Jag kör på tre fas 16A med nolla och jord
3. Står att den ska fast kopplas men gissar att det är pga att Perilex max stödjer 16A. Jag kör den med Perilex koppling och det går bra
4. Det står inget om 400v 3N~ på maskinen eller i dokumenten men det går utmärkt så länge nolla finns draget. (kolla även i elskåpet!! Min var byglad till jord = inte bra!)
5. Bytte från glaskeramikshäll till denna och vilken skillnad! Denna är på 7.8kW och det räcker gott och väl anser jag. Bra funktioner på hällen och ugnen. Nöjd så här långt
Köpte ovan spis för 8.000 kr på vinst eller förlust då det knappt finns någon dokumentation om kopplingsschema varken hos ÅF eller hos Bosch centralt. Sjukt att man ska behöva köpa grisen i säcken kan tyckas. Denna gång hade jag tur och delar här med mig informationen jag önskar jag haft vid köp.
1. Det går två faser till häll och en till ugn
2. Det står 20A på kopplingsschema men 16A i dokumentationen. Jag kör på tre fas 16A med nolla och jord
3. Står att den ska fast kopplas men gissar att det är pga att Perilex max stödjer 16A. Jag kör den med Perilex koppling och det går bra
4. Det står inget om 400v 3N~ på maskinen eller i dokumenten men det går utmärkt så länge nolla finns draget. (kolla även i elskåpet!! Min var byglad till jord = inte bra!)
5. Bytte från glaskeramikshäll till denna och vilken skillnad! Denna är på 7.8kW och det räcker gott och väl anser jag. Bra funktioner på hällen och ugnen. Nöjd så här långt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
@eromlin Inte bra att fasledare och nolla är spända som fiolsträngar. Du bör åtgärda detta och fixa dragavlastningen samtidigt om den fattas.
Edit: Hjärnsläpp! Tog bort min kommentar om att det skulle vara dåligt att skyddsjorden var längre än övriga, det är ju just så det ska vara! Brukar påpeka detta själv, men idag var tydligen saltomortaltankens dag för mig. Tack för påpekandet @Huddingebo .
Edit: Hjärnsläpp! Tog bort min kommentar om att det skulle vara dåligt att skyddsjorden var längre än övriga, det är ju just så det ska vara! Brukar påpeka detta själv, men idag var tydligen saltomortaltankens dag för mig. Tack för påpekandet @Huddingebo .
Redigerat:
Aldrig bra med spända ledare!
Men skyddsjorden gör man av säkerhetsskäl gärna aningen länge än övriga så att den släpper sist vid en eventuell "överbelastning".
Gäller ju även i stickkontakter etc.
Men skyddsjorden gör man av säkerhetsskäl gärna aningen länge än övriga så att den släpper sist vid en eventuell "överbelastning".
Gäller ju även i stickkontakter etc.
Är inte första bilden i inlägget från den spisen? Där står det ju inkopplingsanvisning för 3N~. Men det är klart att det borde stå i papperna också.E eromlin skrev:
Hur menar du att nollan var byglad till jord? Någonstans skall den ju vara det.
Är endast hällen på 7,8 kW? Det skulle innebära 16,9 A från två faser. Kanske är det därför som de förespråkar 20A.E eromlin skrev:
1. Samma kopplingsschema men en annan maskin. Ja, skandal att detta inlägg ens behöver finnas.A Avemo skrev:Är inte första bilden i inlägget från den spisen? Där står det ju inkopplingsanvisning för 3N~. Men det är klart att det borde stå i papperna också.
Hur menar du att nollan var byglad till jord? Någonstans skall den ju vara det.
Är endast hällen på 7,8 kW? Det skulle innebära 16,9 A från två faser. Kanske är det därför som de förespråkar 20A.
2. Nollan i uttaget var byglad till Jord och ej riktig nolla. Elektrikern kopplade loss den så jag fick nollan i uttaget. Gamla spisen var 400 utan nolla.
3. Det är 7200 watt enligt nedan till hällen så 16 borde räcka? Skumt att det står 16A i all dokumentation men 20A på spisens klisterlapp..
Kokplatta, vänster fram (watt) 1800
Kokplatta, vänster bak (watt) 1800
Kokplatta, höger bak (watt) 1400
Kokplatta, höger fram (watt) 2200
Det är bara på bilden då jag lossat på skyddsplåten och den "hänger" i kabeln. Så fort jag återmonterat den är det inte ett problem.MultiMan skrev:
@eromlin Inte bra att fasledare och nolla är spända som fiolsträngar. Du bör åtgärda detta och fixa dragavlastningen samtidigt om den fattas.
Nu förstår jag vad du menade. Bilderna är från maskinen ja, och det står visserligen 3N~. Det som blir otydligt för en okunnig är att på de flesta spisar och guider står det 380-400 3N~, men här finns inget om 400v någonstans utan endast 230v 3N~. Hur ska man som okunnig förstå att spisen är ok att koppla in när man har 400v mellan faserna, men då med nolla och jord inkopplad? Som sagt, dåligt av tillverkarna och ÅF att inte ha tydligare information.A Avemo skrev:
För övrigt så sa min elektriker att han oftast åker hem från spis jobb utan inkoppling gjord då väldigt många beställer spis som inte är rätt för nätet.
Jag vill börja med att jag till fullo håller med om att det ofta är dålig information angående spisars inkoppling. Men jag anser att en av de saker som är förvirrande är när det står 400V på en spis som i sin helhet är byggd för att drivas av 230V såsom din spis är. Det framgår av bilden i första inkopplingsalternativet att det skall vara 220 - 230 V fasspänning. Då följer automatiskt att huvudspänningen blir 380 - 415 V.E eromlin skrev:Bilderna är från maskinen ja, och det står visserligen 3N~. Det som blir otydligt för en okunnig är att på de flesta spisar och guider står det 380-400 3N~, men här finns inget om 400v någonstans utan endast 230v 3N~. Hur ska man som okunnig förstå att spisen är ok att koppla in när man har 400v mellan faserna, men då med nolla och jord inkopplad? Som sagt, dåligt av tillverkarna och ÅF att inte ha tydligare information.
Som jag ser det finns det två stora problem. Det ena är att man ofta inte kan hitta information om inkoppling på tillverkarnas hemsidor. Det andra är att det är så vanligt med perilexuttag som saknar nolla. Finns det tre faser, nolla och jord kan man koppla in i stort sett vilken spis som helst som man hittar hos en återförsäljare i Sverige. Det framgår inte precis vad elektrikern gjorde med ditt uttag. Men ett dåligt, otillåtet och potentiellt farligt sätt koppla in en spis som kräver nolla när sådan saknas är att koppla nollan till jord i stället. Kanske har någon tidigare ägare gjort det hemma hos dig.