Byggahus.se

Bosch spis inkoppling.

1. tommib
    Bergsfogde · 12 351 inlägg
    Lite halvt OT så kan jag påpeka att det i Finland, åtminstone till villor/hus, är helt normalt med trefasabonnemang. Jag kan inte uttala mig om spisar generellt i Finland men det skulle förvåna mig mycket om det inte var normalt med trefas där.

• Laddar…
  2. Ann-Christin Ahl
    Medlem · 3 inlägg
    Jag pressade lite och kollade om den här inte var precis lika dålig och fick ett svar att man kunde ställa in så man kunde använda 4 plattor.
    Så efter det svaret meddelade jag att det var ett osäkert och dyrt Good Will och att jag köpt spishäll och ugn av märket Electrolux istället.
    Jag ska göra något med den samlade informationen från Mail och dokument mer får tänka efter vad som är bäst. Vill inte att fler ska bli lurade

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 956 inlägg
    Men nu pratar vi om en Spis här från Bosch som enligt all tillgänglig info inte använder två faser till hällen. Har du insiderinfo om något annat från exakt dessa spisar som avhandlas i denna tråd?

4. L
    Husägare · 3 299 inlägg
    Om man ser på bilderna i TS #1, så är det en 2 x 230V Spis, naturligtvis kan den kopplas med en standard Perilex kabel med gjuten stickkontakt. upload_2021-1-13_23-20-18.png
    Det som är märkligt är att ugnen 230V anslutning syns inte på bilderna! Troligen så ansluter man den internt på det extra flatstiftet på ett av elektronikkorten,

Däremot i inlägg #65 har @akromat en riktigt felaktig inkoppling där en halva av hällen får 230V medan den andra får 400V mellan Brun-Lila som får var sin fas! Den elektroniken ligger på gränsen vad den tål.

5. tommib
    Bergsfogde · 12 351 inlägg
    Du har förvisso rätt i att spisen kan kopplas med en perilexkabel men du drar en väldigt långtgående slutsats när du säger att ugnen troligen ansluts internt på ett av elektronikkorten. Det kanske den gör men det är precis lika troligt att det du ser är matningen till hela hällen samt till ugnen. Även om det faktiskt är två elektronikmoduler där så kan det lika gärna vara så att de är parallellkopplade internt. Det är ännu mer sannolikt att där är endast en elektronikmodul (för att spara pengar) som driver alla fyra plattorna. Det är en fullstor spis, inte en häll.

Du har ju också utsagan från akromat där hen citerar Bosch support som explicit säger att detta är en tvåfasspis.

Även i länder med enfasmatningar är detta en klen spis då den som sagt har maxeffekt 7,9 kW. Normala svenska spisar ligger på 11 kW.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 31 inlägg
    Det är så frustrerande då en elektriker kollat kopplingen och uppgett att den är helt rätt enligt 3N~ bilden på spisens baksida. Sen skriver Bosch på sin hemsida att det är en tvåfas 230V spis som säkras med 16A. Ok, jag bommade att kolla maxeffekten på hemsidan. Sen talar supporten på Bosch om att den måste effektbegränsas om man bara har 16A säkring. Vad är det för stil? Och sen verkar alla Bosch induktionsspisar som säljs i Sverige ha en maxeffekt under 8000Watt. Helt knasigt. Är de ens tänkta för svenska marknaden?
    Åkte till Mediamarkt och köpte en Electrolux induktionsspis som ger nästan 11000Watt maxeffekt, antar att det är två faser till hällen och en till ugnen? Kom med färdigmonterad Perilex-kontakt och funkar som en dröm på mina tre faser i kåken.
    Hur som helst så går Bosch:en tillbaka till firman imorrn enligt ångerrätten för distansköp. Aldrig mer en Bosch-spis!

7. A
    Medlem · 31 inlägg
    skrev fel.. Bosch talar inte om på sin hemsida att det är en tvåfasspis, de talar bara om att det är en 230V spis som säkras med 16A