Om inte annat så är det ju en jävla ful installation. Man bara inte lämna en avklippt kabel såhär. Dessutom verkar den nya kabeln inte vara bra installerad i genomföringen. Det glappar ju! Nej så går det inte!

För att förtydliga så föreställer bilden det som är kvar av gamla matningen. Det man ser är undersidan på lådan. Den hela kabeln är gamla matningen från stolpen och den avklippta är ledningen in till huset. Den är nu ihopskarvad med den nya kabeln och nergrävd.

Kanske ska klargöra också att jag inte är helt 100% säker på att dom avsäkrat kabeln med 35A heller. Dock ligger det tomma 35A kartonger på markskåpet.

Hittade en av installatörerna i området nu till morgonen. Han var inte medveten om att jag inte hade några huvudsäkringar så han höll med om att det inte var korrekt. Han skulle komma förbi senare och ta en diskussion om hur vi ska lösa det.

Gamla hus, gamla hus.
Det kan se ut hursomhelst, och att du är utan huvudsäkringar inne är inte alls ovanligt.
Håll tyst i det längsta med att du själv tänkte skaffa ett fasadskåp, har du tur gör EON det åt dig nu när de upptäcker missen. ;)

Det är inte så byggt att serviskabeln är klamrad på fasaden och upp på vinden. och det sitter en säkringslåda där på insidan väggen? Och sedan går en kabel genom vinden och ner till mätaren?
Det brukar vara så i en del hus.

Nej serviskabeln går in i källaren och sedan upp en våning till toan. Där går den in i en knivbrytare i bakelit och sedan vidare till elmätaren.

Ok.

Du får komma igen med hur det utvecklar sig, du borde som bax skrev kunna få lite "hjälp" av EON det har ju blivit mer fel nu och det skulle de givetvis kollat och uppmärksammat. Hade du 16 A säkringar dvs enligt abonnemanget i stolplådan?

Japp uppdaterar då jag vet mer. Ja 16A säkringar satt det i gamla skåpet.

dof skrev:
Nej serviskabeln går in i källaren och sedan upp en våning till toan. Där går den in i en knivbrytare i bakelit och sedan vidare till elmätaren.
Har du en knivbrytare på inkommande ledning i en vanlig villa? Den klarar säkert 35A iaf... ;)

Det låter ju som det kanske är dags för en allmän översyn med en så "old school"-anläggning.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
bax skrev:
Det är inte så byggt att serviskabeln är klamrad på fasaden och upp på vinden. och det sitter en säkringslåda där på insidan väggen? Och sedan går en kabel genom vinden och ner till mätaren?
Det brukar vara så i en del hus.
Ja, om huset hade blanktråd/ledning i luften som anslutning, så blev det ju lättast när man grävde ner den att bara dra kabeln uppför husväggen och skarva till husets system där den förut kommit in. Blev minsta möjliga ombyggnad på det sättet.

I mitt hus så borrade man som tur var in genom källarväggen istället när det begav sig (även om kabeln på vinden ligger kvar), men extra servicesäkringar i skåp precis där den kommer in (som mest är en risk för nollsläpp, måste ta tag i det) innan mätare och mätarsäkringar, det slapp jag tyvärr inte.

Nu verkar ju TS som sagt iaf ha sluppit det.

Är bara från stolpen och till mätaren det är "old school"
Resten är mer eller mindre uppdaterat.

dof skrev:
Är bara från stolpen och till mätaren det är "old school"
Resten är mer eller mindre uppdaterat.
Ja, fast knivbrytare i bakelit den kan ju vara så gammal att bakeliten inte är att lita på längre. (De som varit med får gärna hjälpa mig att gissa hur gammal den kan vara. Hur ung kan den i allra bästa fall vara?) Lite beroende på hur utsatt den varit för väder och vind. (Eller fukt, om det är inomhus).

Ett problem med riktigt gammal elmateriel är att inte alla material om användes har bra långtidsstabilitet. Vissa av de äldre materialen är bra, eller tom bättre än materialen som används idag, exv. keramik. Men gamla konstmaterial, gummi, papper, tyg osv. kan med tiden bli riktigt farlig. Där är nyare material bättre (exv. plast som ledarisolering från 60-talet är för det mesta lika bra idag som när den drogs). Och i vilket fall så skall man kolla att skruvar osv. fortfarande är dragna, de kan ha krupit pga värmeväxlingar under årens lopp.

Så även om gammal bakelit kan vara bra, så kan den också vara dålig, så det skadar inte att kolla. (Gammalt gummi är dåligt, så det måste man "alltid" byta ut).

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
dof skrev:
Ok då vet jag det i alla fall. Speciellt gammal är den dock inte då dom bytte den för något år sedan.
Problemet är ju att jag inte har några 16A i huset.
Som det är kopplat nu kör jag ju i princip på 35A huvudsäkringar och det känns inte ok.
Ja det var ju en annan pilsner.
Som någon redan sagt, eftersom EON uppenbarligen dabbat sig finns möjligheten att de bjuder på ett fasadskåp, i vilket fall som helst måste du ju ha mätarsäkringar.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast knivbrytare i bakelit den kan ju vara så gammal att bakeliten inte är att lita på längre. (De som varit med får gärna hjälpa mig att gissa hur gammal den kan vara. Hur ung kan den i allra bästa fall vara?)
Mor & far har en stöddig knivbrytare i mätarskåpet och denna är sedan 1965 eller -66, jag har sett fakturan på jobbet i nån låda efterlämnad av den som ägde gården då, en släkting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.