Ännu en tråd i detta hemska ämne. Har renoverat ett hus från -65 och drabbats av en oro efter att allt är klart. Speciellt eftersom man nu bor i huset med barn osv.

Har skickat in 10-15 analyser på material under renoveringen och endast 1 kom tillbaka positivt- hårdfog runt fönster.

Har ju utöver detta rivit, borrat och slipat i övrigt material som jag inte testat.

- Putsade väggar i källaren, slog mig aldrig då att det kan finnas asbest i putsen, Murbruk till en uppmurad innevägg, betong som jag bilat i, tjärpapp man rivit i osv osv.

Det luriga med detta helvetes-ämne är ju att man kan aldrig vara säker, ALDRIG. Gubben som murade ena källarväggen kanske inte slängde i en näve asbest i bruket medan han som gjorde väggen mittemot använde asbest i sitt bruk.

Läst allt som går att läsa om asbest och förstår inte hur ämnet inte tas på större allvar. Fantastisk statistik från @academia bland annat.

Men till min fråga. Hur gör ni rörläggare,snickare, elektriker osv. Testar ni putset i varenda vägg ni borrar i på alla byggen? Testar ni kakelfixet bakom badrumsspegeln ni ska sätta upp? Testar ni varenda matta, vinylgolv, fog, murbruk som ni någonsin kommer i kontakt med?
Många av dom jag pratat med tycker på axlarna och säger att lite asbest är inte så farligt.

Riskerna är kända, man kan dö av en exponering, flera exponeringar ökar risken. Dammet sprider sig även när ert arbete är utförts och drabbar barn och unga människor. Barn som potentiellt efter en exponering kan utveckla mesoteliom i 30 års åldern. Finns redan många fall där unga dött.

Många privatpersoner är helt ovetandes om asbest och det är fritt fram att riva hur som helst.

Snack om att asbest är ofarligt om man inte river i det stör mig också. Tänk en vinylmatta men botten av ren asbest. Varje gång nån går på den måste det frigöras fibrer som letar sig upp runt lister osv. Fönsterbänkar av eternit fulla med repor och fliser som gått ur.

Blir inte klok, ena stunden är det livsfarligt men ändå gör man knappt något åt det.
100 pers om året dör av mesot. Trots att det är 44 år sedan förbudet.

Mikael_L
G goosen skrev:
Men till min fråga. Hur gör ni rörläggare,snickare, elektriker osv. Testar ni putset i varenda vägg ni borrar i på alla byggen? Testar ni kakelfixet bakom badrumsspegeln ni ska sätta upp? Testar ni varenda matta, vinylgolv, fog, murbruk som ni någonsin kommer i kontakt med?
Jag är elektriker, så jag stöter väl i princip inte på det i någon större omfattning.
Nej jag testar inget, skickar inget på test.
Men vet jag att det är asbest, eller misstänker, så kan jag väl tycka att det är smart att ta på sig en andningsmask ifall jag måste bearbeta materialet. Ja kanske inte ens det ifall jag bara ska skruva i en skruv eller borra ett litet hål.
G goosen skrev:
Många av dom jag pratat med tycker på axlarna och säger att lite asbest är inte så farligt.
Tja, ungefär så tänker jag med.
För lite drygt 30 år sedan så jobbade ju alla hantverkare med den här skiten, i den här skiten, men de dog ju inte som flugor till höger och vänster. Det var många hantverkare som dog på den tiden, men i princip uteslutande av arbetsplatsolyckor.
Man får tänka på riskvärdering, tänker jag.
G goosen skrev:
Riskerna är kända, man kan dö av en exponering, flera exponeringar ökar risken. Dammet sprider sig även när ert arbete är utförts och drabbar barn och unga människor. Barn som potentiellt efter en exponering kan utveckla mesoteliom i 30 års åldern. Finns redan många fall där unga dött.
Nu överdriver, du läser på ställen som är avsedda att skrämma upp dig, inte att vara faktabaserade.
Sanningen är att även de som arbetade dagligen med att framställa asbestmaterial, asbesthaltiga produkter, och stod 8 timmar om dagen i damm som var rena londondimman, och inte ens bland dessa var cancer speciellt vanligt.
Det vanligaste att drabbas av, plågsamt, och många dog, var asbetos, dvs ungefär motsvarigheten till silikos (stendammslunga), för detta krävs det stor och långvarig exponering, dvs att yrkesarbeta heltid. Förekomsten av nya fall av asbetos är så gott som noll.
Och det är alltså ungefär lika allvarligt att utsätta sig för annat damm av mycket små mineraliska partiklar.

Och lungcancer pga av asbest är också väldigt ovanligt idag, och om man tror att det är livsfarligt att andas in några asbestfiber så är det inte speciellt lugnande att få veta att varje dag som man befinner sig i en vanlig Svensk stadsmiljö, så andas man in ca 1000 asbestfiber.

Man ska naturligtvis inte vara dum och korkad, vet man att det är asbest, eller misstänker det, och det ska bearbetas i lite större grad (sågas, brytas sönder, slipas osv) så ska man ju som minst ha en andningsmask, och sen rengöra utrymmena bra, våttorka med trasor som sen slängs.
Är det riktigt stora jobb kan man överväga att ta in ett rivningsproffs, som tar hand om allt.

Men det är nog sämre för hälsan att gå och ha panikkänslor över detta material, som på något märkligt vis har blivit alltför uppförstorat gällande farlighet.

Sluta rök, eller minska alkohol (om något av detta nyttjas) så förlänger du liv och hälsa mycket mer och tydligare.

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Som rörläggare för längesedan rev vi ut villapannor och isolering så det stod härliga till. Vi stack in kniven i isoleringen och sprätta upp den utan några som helst skydd.
Jag har långt senare, när jag insåg att det råder asbestpanik bland en olycklig skara människor, frågat mina gamla kollegor om de eller någon de hört talas om drabbats av "asbestsjador". Ingen. Inte en enda har har gjort det. Trots att de åtminstone i ett årtionde ofta stått bland virvlande asbest damm hela dagarna.

Så, jo. Den helt omotiverade asbestnojan har uppenbarligen drabbat dig.

Andra yrkesgrupper som arbetade i asbesthaltig luft var/är.

Lok/bilreparatörer.
Tunnelbanepersonal.
Snickare.
Etc.

Tilläggas bör, att av de i eternitfabrikerna som dog var nästan allesammans rökare.
Något som inte beaktades när statistiken togs fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.