7 093 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Borra plinthål i moränmark
Han borrade på ändå på resten men ”luckrade” endast upp hålen. Vanlig liten spade och en 3l rostfri skopa.. hålen vart all från 30cm (berg) till 120cm djupa. Då fick man ligga på mage och krafsa upp. Vatten funkar men ställer till det då det rasar friskt runt om och blir kladdigt.
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Rasandet beror nog på att ni ”lukrade upp” innan. Packad jord håller enligt min erfarenhet bra. Men det beror såklart på marken.
TS, det är snabbt att testa, tanken är inte stt fylla hålet med vatten utan att suga bort det du sprutar lös. Tänk sugen hos tandläkaren
TS, det är snabbt att testa, tanken är inte stt fylla hålet med vatten utan att suga bort det du sprutar lös. Tänk sugen hos tandläkaren
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Har ingen vattendammsugare tillgänglig här, men om det inte löser sig på annat sätt ska jag ta hit en och testa.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Nu har jag testat en sån där Ground Hog som den heter. Den hade väldiga problem att komma ner i djup pga att den fastnade i större stenar hela tiden. Så mycket skrik för lite ull, men med mycket spettande och handgrävande så tog den sig tillslut ner. Möjligen hade det gått lika bra med en manuell skruv, men det vet jag ju inte. Så tack igen för detta tips!useless skrev:
Nu återstår problemet hur jag ska kunna gjuta i papprör då plinthålen är fyllda med geggvatten. Någon som har ngt tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag nöjer mig med det djupet, maskinen kom ju tillslut ner till det djupet jag ville ha. Så i det avseendet är jag nöjd.GoC skrev:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag har testat det. Dammsugaren som rymmer 20l blir full på ett litet kick och det märks knappt något i gropen. Sedan fylls vattnet på igen från sidorna, hur snabbt vet jag iofs inte. Men att tömma vattnet med dammsugaren verkar vara ett träligt jobb. Får väl skaffa en länspump om det inte går att gjuta i vattnet på något sätt.L lassebrun skrev:
Jag läste om någon som gjöt i plastsäckar, kan det vara en vettig metod här?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Sådär ja, då var plintarna äntligen på plats! Under den senaste veckan har det varit varmt o regnfritt så plinthålen har fått torka ur en hel del och jag passade på att gjuta. Det lilla vatten som återstod gick att ta med dammsugaren. Två av plintarna hamnade på berg så där fick jag borra ner armeringsjärn. Dammsugaren kom där väl till pass för att suga upp spolvatten efter rengöring av berget innan borrhammaren tog vid. Så tack så mycket för dammsugartipset @lassebrun!
Bara finliret kvar nu..
Logga in
Skapa konto
Bara finliret kvar nu..
Bra jobbat! Hur länge beräknar du att resten tar?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag räknar med en 2-3 år innan allt är klart. Blir ju mest under semestrar jag kan åka hit och jobba och sedan någon eller några helger per månad. Nu i sommar tar jag även ut de sista pappadagarna för att få lite extratid att komma igång ordentligt - det var väl det föräldraförsäkringen var till för...?G Gladamatör2 skrev:
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag får väl visa slutresultatet med:
Bilden är tagen förra sommaren, så apropå frågan hur lång tid det kommer att ta innan allt är klart, så, ja 6 år blev det. Dags för nästa projekt (gissa varför jag hittade denna gamla tråd.. 😅)
Logga in
Skapa konto
Bilden är tagen förra sommaren, så apropå frågan hur lång tid det kommer att ta innan allt är klart, så, ja 6 år blev det. Dags för nästa projekt (gissa varför jag hittade denna gamla tråd.. 😅)
Klicka här för att svara