Nejdå! Vattnet löser jorden/gruset som dammsugaren suger upp. Kvar blir rena större stenar som plockas upp.
Tid beror ju på vattentryck och djup beror på hur länge du håller på! :)

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Han borrade på ändå på resten men ”luckrade” endast upp hålen. Vanlig liten spade och en 3l rostfri skopa.. hålen vart all från 30cm (berg) till 120cm djupa. Då fick man ligga på mage och krafsa upp. Vatten funkar men ställer till det då det rasar friskt runt om och blir kladdigt.

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
Vatten funkar men ställer till det då det rasar friskt runt om och blir kladdigt.
Jo tack, det känner jag väl till vid det här laget... :rolleyes:

Rasandet beror nog på att ni ”lukrade upp” innan. Packad jord håller enligt min erfarenhet bra. Men det beror såklart på marken.
TS, det är snabbt att testa, tanken är inte stt fylla hålet med vatten utan att suga bort det du sprutar lös. Tänk sugen hos tandläkaren :)

Har ingen vattendammsugare tillgänglig här, men om det inte löser sig på annat sätt ska jag ta hit en och testa.

useless useless skrev:
När vi byggde staket för några år sen hyrde vi en jordborr av en modell där motorn står på marken på fyra hjul och borren sitter i ett ledat stag i motordelen så att den inte kan vridas.
Nu har jag testat en sån där Ground Hog som den heter. Den hade väldiga problem att komma ner i djup pga att den fastnade i större stenar hela tiden. Så mycket skrik för lite ull, men med mycket spettande och handgrävande så tog den sig tillslut ner. Möjligen hade det gått lika bra med en manuell skruv, men det vet jag ju inte. Så tack igen för detta tips!

Nu återstår problemet hur jag ska kunna gjuta i papprör då plinthålen är fyllda med geggvatten. Någon som har ngt tips?
Gul Ground Hog markborr kämpar i lera och stenar med geggvatten runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nöj dig med det djupet i stället och tjälisolera runt plintarna. Finns väl ingen anledning att lägga massa kraft och tid på att försöka gräva sig ner i morän utan att använda grävmaskin.

GoC GoC skrev:
Men nöj dig med det djupet i stället och tjälisolera runt plintarna. Finns väl ingen anledning att lägga massa kraft och tid på att försöka gräva sig ner i morän utan att använda grävmaskin.
Jag nöjer mig med det djupet, maskinen kom ju tillslut ner till det djupet jag ville ha. Så i det avseendet är jag nöjd.

Den saknade vattendammsugaren kommer väl tillpass här med! Sug ur vattnet och ner med betongen.

L lassebrun skrev:
Den saknade vattendammsugaren kommer väl tillpass här med! Sug ur vattnet och ner med betongen.
Jag har testat det. Dammsugaren som rymmer 20l blir full på ett litet kick och det märks knappt något i gropen. Sedan fylls vattnet på igen från sidorna, hur snabbt vet jag iofs inte. Men att tömma vattnet med dammsugaren verkar vara ett träligt jobb. Får väl skaffa en länspump om det inte går att gjuta i vattnet på något sätt.

Jag läste om någon som gjöt i plastsäckar, kan det vara en vettig metod här?

Sådär ja, då var plintarna äntligen på plats! Under den senaste veckan har det varit varmt o regnfritt så plinthålen har fått torka ur en hel del och jag passade på att gjuta. Det lilla vatten som återstod gick att ta med dammsugaren. Två av plintarna hamnade på berg så där fick jag borra ner armeringsjärn. Dammsugaren kom där väl till pass för att suga upp spolvatten efter rengöring av berget innan borrhammaren tog vid. Så tack så mycket för dammsugartipset @lassebrun!
Nyinstallerade plintar för byggprojekt nära röd stuga, med synliga armeringsjärn och grävd mark.
Skapa konto

Bara finliret kvar nu.. :thinking:

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Hur länge beräknar du att resten tar?

G Gladamatör2 skrev:
Bra jobbat! Hur länge beräknar du att resten tar?
Jag räknar med en 2-3 år innan allt är klart. Blir ju mest under semestrar jag kan åka hit och jobba och sedan någon eller några helger per månad. Nu i sommar tar jag även ut de sista pappadagarna för att få lite extratid att komma igång ordentligt - det var väl det föräldraförsäkringen var till för...? :cool:

• Gilla
Gladamatör2 och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl visa slutresultatet med:
IMG_20250730_133129_049_urklippt.jpg
Skapa konto

Bilden är tagen förra sommaren, så apropå frågan hur lång tid det kommer att ta innan allt är klart, så, ja 6 år blev det. Dags för nästa projekt (gissa varför jag hittade denna gamla tråd.. 😅)

• Gilla
little_mac och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.