7 154 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Börja återvinna regnvatten i befintligt hus - miljövinst?
En torr sommar går absolut inget vatten ner i grundvattnet hos mig. En veckas rejäla sommarregn fuktar bara marken ett par decimeter ner innan det tas upp av växter eller dunstar bort. Så om brunnen håller på att sina så är lokalt uppsamlat vatten ofantligt viktigt.X xLnT skrev:Jag bor på gård och har egen brunn, men om du känner att du kan förklara hur uppsamlat regnvatten skulle göra mer nytta i 5kb tank istället för att återföras till grundvattnet får du gärna göra det.
5kbm vatten är ingenting i sammanhanget.
Redogör gärna hur du lever och vilken nytta ditt uppsamlade regnvatten har.
Ur ett miljöperspektiv är det tyvär dumt. Som fler än jag poängterat.Fiano1 skrev:
Tack för ett bra svar. Jag känner till ett litet samhälle ute på en ö som brukar regnvatten till toalettspolning, sedan många år tillbaka. Detta för att spara på dricksvattnet som kan användas till viktigare saker. Många verkar idiotförklara mina ideer men jag kommer ändå genomföra mitt projekt, gäller bara att hitta bra utrustning. Jag tror på konstruktionen och jag tror även som du skriver att det kommer bli något som kommunerna kommer jobba med i framtiden.
Vad tror du att du vinner konkret på detta, miljömässigt dvs.
Diskussioner om lågt grundvatten och ont om kran vatten blir lite konstig.
Bristen på vatten från reningsverket beror på kapacitets brist inte på ont om vatten.
Stora delar av vårt dricksvatten kommer från sjöar och inte från grundvatten täckter.
Bristen på vatten från reningsverket beror på kapacitets brist inte på ont om vatten.
Stora delar av vårt dricksvatten kommer från sjöar och inte från grundvatten täckter.
Vadå grundvattennivå? Finns väl flera orter som tar sitt dricksvatten från ytvatten och inte grundvatten.Johan Gunverth skrev:
Redigerat:
Nu har jag ju aldrig inhandlat någon 5m³ sluten tank, dock har jag köpt en 6.1m³ för 2809,84€. Jag vet heller inte TS vattenförbrukning, men utgår ifrån min egen. Vi är 2+2 personer i hushållet och förbrukar ca 85m³ per år. Om vi räknar riktigt snällt till TS favör så säger vi att under sommarhalvåret kan man omsätta tanken 4ggr, dvs. drygt ca 1/4 av årsförbrukningen. Med det pris som fast bosatta betalar här så skulle det krävas 143 år innan ens utgiften för tanken är betald!
Tillsvidare tänker jag fortsätta kalla detta för ren "idioti".
Att du gjort ett dåligt beslut betyder inte att alla andra måste göra samma...T Turbo_Tail skrev:Nu har jag ju aldrig inhandlat någon 5m³ sluten tank, dock har jag köpt en 6.1m³ för 2809,84€. Jag vet heller inte TS vattenförbrukning, men utgår ifrån min egen. Vi är 2+2 personer i hushållet och förbrukar ca 85m³ per år. Om vi räknar riktigt snällt till TS favör så säger vi att under sommarhalvåret kan man omsätta tanken 4ggr, dvs. drygt ca 1/4 av årsförbrukningen. Med det pris som fast bosatta betalar här så skulle det krävas 143 år innan ens utgiften för tanken är betald!
Ibc tankar på 1 kubik kan man med rätt kontakter få gratis men högt räknat kostar dem 500kr st. 5st ger en kostnad på 2 500kr.
Rör runt 1000kr
Pump 2000kr.
4 gånger använt vatten från tanken ger 20 kubik.
I Malmö kostar vattnet om jag inte läser fel 10kr kubik en i ren avgift
Det ger att anläggningen är betald på 30år.
Vad menar du med dåligt beslut? Den slutna tanken jag inhandlat används vid min fritidsbostad för WC och enligt gällande krav kunde ingen slit&släng tank accepterats av miljömyndigheterna.A Alexn72 skrev:
En återbetalningstid på över 10 år är också ren "idioti". Varken tankarna eller pumpen klarar 30år.
Sen kan du ju ta och förklara hur miljövinsten uppstår? Hur motiverar du miljöpåverkan vid materialproduktionen, transporten etc med att spara in 20 kubik per år?A Alexn72 skrev:Ibc tankar på 1 kubik kan man med rätt kontakter få gratis men högt räknat kostar dem 500kr st. 5st ger en kostnad på 2 500kr.
Rör runt 1000kr
Pump 2000kr.
4 gånger använt vatten från tanken ger 20 kubik.
I Malmö kostar vattnet om jag inte läser fel 10kr kubik en i ren avgift
Det ger att anläggningen är betald på 30år.
Möjligen för alla som tar rent vatten som en självklarhet och aldrig behövt bekymra sig om man vågar starta tvättmaskinen trots att man sparat all tvätt så länge som möjligt. Men för oss andra är det en realitet sedan ett antal år tillbaka.A Argastesnickaren skrev:
Sverige har alltid haft rik tillgång till rent vatten, det kommer att bli en svår pedagogisk uppgift att informera om att rent vatten inte längre kan garanteras under alla årstider och i alla delar av landet. Kommunerna har ingen skyldighet att bistå hushåll med egen brunn om vattnet sinar och vi är runt 1 miljon hushåll som får vårt vatten från egen brunn.
En del av vattenbristen beror på kapacitetsbrist där nya bostadsområden byggs upp i utkanterna och där vattenledningarna inte räcker till. Men 2,5 miljoner människor är beroende av grundvatten för sin vattenförsörjning och en fjärdedel av vårt dricksvatten kommer från grundvatten.
På Öland och Gotland är redan grovfodret till djuren slut pga torka och man tvingas till stödutfodring, stora ekonomiska konsekvenser för bönderna - igen.
https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/grundvattennivaer_aktuellt_manadsskifte/
https://www.krisinformation.se/handelser-och-storningar/2019/risk-for-vattenbrist-2019
Yes, Som jag skrev tidigare så vet jag att ni lokalt har problem på en del områden i Sverige. Men som jag även skrev tidigare så borde men lösa problemet och inte lösa konsekvenser av ett problem. Att skapa en massa små inneffektiva decentraliserade lösningar istället för att lösa problemet centralt lär garanterat inte gynna miljön. Sen tror jag ni i Sverige har fastnat i att tänka att råvatten är samma som grundvatten - så är ju definitivt inte fallet. I Finland så tar t.ex. hela Vasa stad sitt råvatten från Kyro älv.A Abies koreana skrev:Möjligen för alla som tar rent vatten som en självklarhet och aldrig behövt bekymra sig om man vågar starta tvättmaskinen trots att man sparat all tvätt så länge som möjligt. Men för oss andra är det en realitet sedan ett antal år tillbaka.
Sverige har alltid haft rik tillgång till rent vatten, det kommer att bli en svår pedagogisk uppgift att informera om att rent vatten inte längre kan garanteras under alla årstider och i alla delar av landet. Kommunerna har ingen skyldighet att bistå hushåll med egen brunn om vattnet sinar och vi är runt 1 miljon hushåll som får vårt vatten från egen brunn.
En del av vattenbristen beror på kapacitetsbrist där nya bostadsområden byggs upp i utkanterna och där vattenledningarna inte räcker till. Men 2,5 miljoner människor är beroende av grundvatten för sin vattenförsörjning och en fjärdedel av vårt dricksvatten kommer från grundvatten.
På Öland och Gotland är redan grovfodret till djuren slut pga torka och man tvingas till stödutfodring, stora ekonomiska konsekvenser för bönderna - igen.
[länk]
[länk]
Denna diskusson började ifrån att en fastighetsägare har en befintlig vattenanslutning till det lokala vattendistributionsbolaget, som inte lider av brist på vatten och miljöpåverkan genom att ta några kubikmeter regnvatten tillvara per år genom en helt ny "investering".
Om du köper in en sån tank till vatten så blir det ett dåligt beslut... du har ju räknat med det.T Turbo_Tail skrev: