Hej, har en nedgrävd 3 kubikstank för regnvatten och vill nu sätta i en dränkbar pump med utanpåliggande gardenakoppling. Finns en mängd pumpar från ett par hundra till en massa tusen och behöver hjälp med att dimensionera pumpen... Tanken är placerad i en slänt och skall orka pumpa till en gräsmatta två meter nedanför men även till en yta cirka 8 meter ovanför tanken. Några tips?

Vad är planen med pumpen?
En dränkbar pump kan du oftast inte koppla direkt till bevattning om det är planen.
Bra flöde men dåligt tryck.

Hej, då kanske jag tänker (förstått) fel... Jag har idag en extern Valco pumpautomat men tycker den inte är så vacker där den står och var därför ute efter något att ha i brunnen. Också meckigt att ta in och förvara den på vintern, (ok , världsligt problem men ändå....

Tror det finns dränkbara pumpar som ger tillräckligt med tryck men de är nog inte så vanliga.
Tror du kan söka på dränkbar tryckpump

Jag skulle välja en jetpump för att vara säker på att få upp vattnet hela 8 meter. Åtminstone om du vill ha en normalt tryck i bevattningen.

Har för mig det finns trädgårdspumpar med automatik som stänger av när trycket blir för högt i utgående slang.

Jag rekommenderar en pumpautomat med sugslang till tanken, t.ex en sån här:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619

Jag har både denna och dränkbar pump typ dräneringspump från Gardena. Pumpautomaten vinner alla gånger. Förutom det uppenbara att den ”alltid är redo” (den slår på pumpen när trycket faller), så är är det handhavandemässigt överlägset. Högre tryck, enklare underhåll (man slipper ta upp pumpen och göra rent med jämna mellanrum).

Min erfarenhet är trädgård som vattnas enbart med regnvatten via IBC-tankar sen 10 år. Provat alla olika McGyver-lösningar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej, jag har idag en pumpautomat men vill bli av med en extern enhet och tänkte man kunde hitta en bra lösning att stoppa ner i tanken...

Hej, fick tips om att kika på en divertronpump, någon som har erfarenhet av en sådan? Den kostar ju typ dubbelt så mycket som en "vanlig" dränkbar pump men är den den bästa lösningen så...

M Montyhill skrev:
Hej, fick tips om att kika på en divertronpump, någon som har erfarenhet av en sådan? Den kostar ju typ dubbelt så mycket som en "vanlig" dränkbar pump men är den den bästa lösningen så...
Har en bevattningspumpfrån jula som har fungerat utmärkt.Pumpar från en pumpbrunn till ibc tank.Frugan är supernöjd och har fungerat bra i 2 år utan problem.

• Bevattningspump från Jula med plastslang och anslutningar visas på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag länkade till ovan.

Graden Dränkbar Tryckpump6100/5 Inox Auto

Tack för svar👍 Jag tar och provar en Gardena som Bart rekommenderar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.