Dags för ny klippare och jag har siktat in mig på en Luba 3. Rätt komplicerad tomt och många dolda ställen, så att den inte behöver några master eller liknande gillar jag.

Men frågan som kommer i huvudet när jag tittar på installationsfilmer. De kör runt maskinen som en radiostyrd bil och sätter yttre gränsen. Sedan gör de en massa annat innanför det området. Men vad gör jag om jag vill ändra något i den yttre gränsen - kan man komplettera/justera något, eller är det bara att börja om från början. Det är några hundra meters promenad som känns rätt onödig.
 
Hep Hep skrev:
Dags för ny klippare och jag har siktat in mig på en Luba 3. Rätt komplicerad tomt och många dolda ställen, så att den inte behöver några master eller liknande gillar jag.

Men frågan som kommer i huvudet när jag tittar på installationsfilmer. De kör runt maskinen som en radiostyrd bil och sätter yttre gränsen. Sedan gör de en massa annat innanför det området. Men vad gör jag om jag vill ändra något i den yttre gränsen - kan man komplettera/justera något, eller är det bara att börja om från början. Det är några hundra meters promenad som känns rätt onödig.
Funderar också på en Luba 3. Jag har inget direkt svar på din fundering (funderar lika) men när jag försökt att läsa mig på lite så verkar det gå att ändra den yttre gränsen. Tror jag hörde det lite luddigt på något klipp på Youtube. Som jag förstod det körde man igen där man ville ändra. Men jag kan ha förstått det fel.
Man vill ju inte göra om hela kartorna för en mindre ändring.
Hoppas någon annan kan svara bättre. Upplever att få har koll på Luba 3 ännu så länge.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tomture61
Hep Hep skrev:
Dags för ny klippare och jag har siktat in mig på en Luba 3. Rätt komplicerad tomt och många dolda ställen, så att den inte behöver några master eller liknande gillar jag.

Men frågan som kommer i huvudet när jag tittar på installationsfilmer. De kör runt maskinen som en radiostyrd bil och sätter yttre gränsen. Sedan gör de en massa annat innanför det området. Men vad gör jag om jag vill ändra något i den yttre gränsen - kan man komplettera/justera något, eller är det bara att börja om från början. Det är några hundra meters promenad som känns rätt onödig.
Kan ej ge råd ang Luba 3 , har själv Luba 2 X (2025)
Troligtvis är det som på min modell , går alldeles utmärkt att justera klippgränser + lägga till / ta bort No Go Zoner .
 
Tack för det. Nu finns det väldigt många exempel på digitala produkter som blir allt sämre för varje uppdatering, men vi får väl hålla tummarna för att just Luba-appen inte hör dit.
 
Tomture61
Hep Hep skrev:
Tack för det. Nu finns det väldigt många exempel på digitala produkter som blir allt sämre för varje uppdatering, men vi får väl hålla tummarna för att just Luba-appen inte hör dit.
Följer forum på FB .
Tippar att de som skippar No Go Zoner och förlitar sig på kamera / sensorer svär mest när det uppdateras .
Har haft Luba 1 / Luba 2 X sedan Maj 2023 , noll problem med uppdateringar .
Använder även min som en bensinklippare , typ .
Dvs. när den är klar så körs den in i förrådet och stängs av , står ej utomhus 24/7 .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Följer forum på FB .
Tippar att de som skippar No Go Zoner och förlitar sig på kamera / sensorer svär mest när det uppdateras .
Har haft Luba 1 / Luba 2 X sedan Maj 2023 , noll problem med uppdateringar .
Använder även min som en bensinklippare , typ .
Dvs. när den är klar så körs den in i förrådet och stängs av , står ej utomhus 24/7 .
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad att ha en No Go Zon eller att kameran märker att något är i vägen? Jag förstår ju om det är ett område den inte ska köra i tex en rabatt, buske osv. men behövs det även för tex varje träd, sten osv div saker den inte kan förstöra eller flytta osv?
 
Tomture61
danne9 danne9 skrev:
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad att ha en No Go Zon eller att kameran märker att något är i vägen? Jag förstår ju om det är ett område den inte ska köra i tex en rabatt, buske osv. men behövs det även för tex varje träd, sten osv div saker den inte kan förstöra eller flytta osv?
Kamerans funktion att känna igen föremål måste programmeras in i mjukvaran , detta under olika ljusförhållanden också .
Tycker mig läst om självkörande bilar som hamnar i diket , detta med mångdubbelt dyrare teknik .

Blir ju lite jobbigt om man har 20 eller flera träd på tomten .
 
Hep Hep skrev:
Men vad gör jag om jag vill ändra något i den yttre gränsen
Jag har en luba2, på den behöver man inte gå hela utan kör roboten till gränsen och kör sen en nya sträckan. Ganska smidigt.

Och om trean är likadan så är ett tips att börja med zonerna längst ut och dra "kanaler " till dom och sen mappa inre zonerna över kanalerna.
För "köra hem" funktionen utan kanaler kan vara rejält krånglig.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kamerans funktion att känna igen föremål måste programmeras in i mjukvaran , detta under olika ljusförhållanden också .
Tycker mig läst om självkörande bilar som hamnar i diket , detta med mångdubbelt dyrare teknik .

Blir ju lite jobbigt om man har 20 eller flera träd på tomten .
Jag förstår tanken och det är ju inte jobbigt att göra dessa No go Zoner om det är på föremål som alltid står där dom står som tex träd. Men tänkte lite hur det är med dammsugaren. Ja tänker att zonerna är där den inte kan känna av att det är stopp, där man vill att den inte ska gå, rabatt, nysått gräs osv. Men det är kanske onödigt också att den ska bumpa in i grejer eller behöva använda kameran.
Men det klarnar nog bättre när man väl sitter med appen och ser hur det fungerar.
 
O [old rusty] skrev:
Jag har en luba2, på den behöver man inte gå hela utan kör roboten till gränsen och kör sen en nya sträckan. Ganska smidigt.

Och om trean är likadan så är ett tips att börja med zonerna längst ut och dra "kanaler " till dom och sen mappa inre zonerna över kanalerna.
För "köra hem" funktionen utan kanaler kan vara rejält krånglig.
Första stycket låter ju bra, för det ska vara samma app till nya maskinen.

Andra stycket är mer svårbegripligt, men jag gissar att jag kommer förstå när jag står där med en robot. Om inte, så får jag väl söka upp tråden och erkänna mina begränsningar.
 
Tomture61
Hep Hep skrev:
Första stycket låter ju bra, för det ska vara samma app till nya maskinen.

Andra stycket är mer svårbegripligt, men jag gissar att jag kommer förstå när jag står där med en robot. Om inte, så får jag väl söka upp tråden och erkänna mina begränsningar.
Andra stycket förklarar om man har flera klippzoner , man måste skapa en körväg för klipparen till nästa zon .
Detta så klipparen hittar tillbaka till laddstationen .
Fler klippzoner kan vara bra om det tex enbart ska klippas i en riktning .
Har själv 3 st på tot. 500 kvm .
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Andra stycket är mer svårbegripligt, men jag gissar att jag kommer förstå när jag står där med en robot. Om inte, så får jag väl söka upp tråden och erkänna mina begränsningar.
Jag mappade upp min förra sommaren, därför har jag "va i h...te?"-känslan kvar i kroppen när den som en full sjöman försökte hitta hem till laddaren, var till slut så illa att både jag och grannarna stod och tittade på den för att se vad den skulle hitta på härnäst..

Slutade med att jag gjorde om nästan alla zoner (har fem över 2500m2) med en "kanal" från laddaren till varje zon för att den inte skulle köra runt hela fastigheten när det skulle hem.

För av någon anledning går det inte dra en "kanal" genom en befintlig klippzon. Så jag fick ta bort eller flytta gärnser till klippzonerna kanalen skulle igenom, köra fram kanalen, flytta tillbaka klippzonen..
Typisk sak jag önskar någon tipsat mig om för ett år sen. :) Hade sparat någon timme onödigt jobb.
 
  • Wow
Hep
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag mappade upp min förra sommaren, därför har jag "va i h...te?"-känslan kvar i kroppen när den som en full sjöman försökte hitta hem till laddaren, var till slut så illa att både jag och grannarna stod och tittade på den för att se vad den skulle hitta på härnäst..

Slutade med att jag gjorde om nästan alla zoner (har fem över 2500m2) med en "kanal" från laddaren till varje zon för att den inte skulle köra runt hela fastigheten när det skulle hem.

För av någon anledning går det inte dra en "kanal" genom en befintlig klippzon. Så jag fick ta bort eller flytta gärnser till klippzonerna kanalen skulle igenom, köra fram kanalen, flytta tillbaka klippzonen..
Typisk sak jag önskar någon tipsat mig om för ett år sen. :) Hade sparat någon timme onödigt jobb.
Kan du inte göra om allt och filma, det här vill man se för att själv slippa ;)
 
Tomture61
O [old rusty] skrev:
Jag mappade upp min förra sommaren, därför har jag "va i h...te?"-känslan kvar i kroppen när den som en full sjöman försökte hitta hem till laddaren, var till slut så illa att både jag och grannarna stod och tittade på den för att se vad den skulle hitta på härnäst..

Slutade med att jag gjorde om nästan alla zoner (har fem över 2500m2) med en "kanal" från laddaren till varje zon för att den inte skulle köra runt hela fastigheten när det skulle hem.

För av någon anledning går det inte dra en "kanal" genom en befintlig klippzon. Så jag fick ta bort eller flytta gärnser till klippzonerna kanalen skulle igenom, köra fram kanalen, flytta tillbaka klippzonen..
Typisk sak jag önskar någon tipsat mig om för ett år sen. :) Hade sparat någon timme onödigt jobb.
Har man klippzonera så att de överlappar varandra (om det är möjligt) så behövs ej ngr vägar i kartan .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har man klippzonera så att de överlappar varandra (om det är möjligt) så behövs ej ngr vägar i kartan .
Det beror på vad man menar med "behövs" i mitt fall.

Den hittade alltid tillbaks till laddaren.
Men det tog fyra gånger längre tid än vad som behövdes och vägen var långt ifrån rak.
Lät jag den istället följa kanterna hem så tog den aldrig kortaste varvet, den följde dessutom även kantlinjer i överlappande fält 5-10 meter in i zonerna innan den vände 180grader, körde ut till yttersta gränsen igen och fortsatte hemmåt.
Uppebara buggar men löstes med "kanalbyggandet". :)

Svårt att beskriva utan bilder men det är en hel del frågetecken i deras programering.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.