3 981 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Borgerlig vigsel inför bostadsköp?
Ett borgerligt bröllop är varken dyrt eller krångligt. Vårat gick på ca 1500:-, inkl ringar, en klänning och en finmiddag på krogen med två vänner som var vittnen.S sjoelund skrev:
Men livförsäkringar är bra att ha.
Utan testamente ärver din sambos dotter hela din sambos kvarlåtenskap vid sambons eventuella död, inte bara sin laglott. Sambo ärver inte varandra. Din sambos dotter ärver inte din kvarlåtenskap när du dör och din sambo ärver inte heller dig, om det inte finns testamente.F FRS05 skrev:
Som redan påpekats är en livförsäkring jättebra för att hantera risken med att en vuxen dör och ett barn ärver. Kostar väldigt lite i den åldern när man har små barn.
Skriv testament. Vad jag förstår på hur det fungerar kan ni testamentera att ni ärver varandra först, och när båda är borta ärver dottern.
Så har min kära moder gjort, som är omgift. Dom ärver varandra, först efter bådas bortgång får vi 2 barn ut vårt arv. Om inte allt används av den andre. Det vet man ju aldrig. Men det är ju deras ensak. Men just med syftet att kunna bo kvar, om man vill. Och ha ekonomi till det.
Är själv sambo och vi har skrivit testament om ngt skulle hända (dock är där några justeringar att göra…tydligen inte tänkt på allt ändå). I övrigt delar vi allt - så en separation blir enkel. 1/2 rakt av.
Framtidsfullmakt är också något att fundera över. Om ngt händer, men den andre ff lever. Men oförmögen till något därutöver.
Lycka till!
Så har min kära moder gjort, som är omgift. Dom ärver varandra, först efter bådas bortgång får vi 2 barn ut vårt arv. Om inte allt används av den andre. Det vet man ju aldrig. Men det är ju deras ensak. Men just med syftet att kunna bo kvar, om man vill. Och ha ekonomi till det.
Är själv sambo och vi har skrivit testament om ngt skulle hända (dock är där några justeringar att göra…tydligen inte tänkt på allt ändå). I övrigt delar vi allt - så en separation blir enkel. 1/2 rakt av.
Framtidsfullmakt är också något att fundera över. Om ngt händer, men den andre ff lever. Men oförmögen till något därutöver.
Lycka till!
Nu har vi kollat lite till här. Det smidigaste vore nog att fortsätta vara sambos men skriva ett testamente. Då att vi ärver varandra om någon går bort före den andre. På så sätt blir det för min del laglotten jag ska betala ut till hennes dotter om min sambo går bort före mig. Om nu min sambos dotter vill/kräver det.
Lexly har vad vi har kunnat hitta det bästa avtalet i form av att det är väldigt lätt att förstå. Om någon känner för det kan ni ju alltid testa det och säga vad ni tycker. Ser att SEB samarbetar med Lexly när det bland annat gäller testamenten. Borde vara en viss form av kvalitetsstämpel.
Testamente, skriv online till fast pris - Lexly.se
Lexly har vad vi har kunnat hitta det bästa avtalet i form av att det är väldigt lätt att förstå. Om någon känner för det kan ni ju alltid testa det och säga vad ni tycker. Ser att SEB samarbetar med Lexly när det bland annat gäller testamenten. Borde vara en viss form av kvalitetsstämpel.
Testamente, skriv online till fast pris - Lexly.se
Vi har kollat lite på detta och det ser inte så farligt ut i åldern vi är i nu. Tanken är dock att leva väldigt länge ihop (även om man aldrig kan förutse allt) och då kommer den med tiden stiga till väldigt stora summor. Vi resonerar nog som så att spara dessa pengar i aktier istället så får vi garanterat pengar till oss. Sen skulle någon av oss gå bort i tidig ålder så blir det så klart ett större ekonomiskt bortfall. Men det är vi beredda att ta. Sen ju äldre vi blir desto mindre blir skillnaden.N nybyggarn3 skrev:
Glöm inte bort samboavtalet. Även om ni tänker bli gamla tillsammans så blir det inte alltid som man vill/tror...F FRS05 skrev:Vi har kollat lite på detta och det ser inte så farligt ut i åldern vi är i nu. Tanken är dock att leva väldigt länge ihop (även om man aldrig kan förutse allt) och då kommer den med tiden stiga till väldigt stora summor. Vi resonerar nog som så att spara dessa pengar i aktier istället så får vi garanterat pengar till oss. Sen skulle någon av oss gå bort i tidig ålder så blir det så klart ett större ekonomiskt bortfall. Men det är vi beredda att ta. Sen ju äldre vi blir desto mindre blir skillnaden.
Klicka här för att svara