3 981 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Borgerlig vigsel inför bostadsköp?
Sida 1 av 2
Hej
Jag och tjejen är på väg att köpa bostad (bostadsrätt). Bland annat eftersom hon har ett barn sedan tidigare funderar vi om det kanske inte är bäst att vara borgerligt vigda?
Vi tjänar ungefär lika idag, har ungefär samma sparkapital och så vidare. Inga problem med våra ekonomier idag eller diskussionen kring den. Sen är det också så att hon hade ett svin till ex som försökt lura henne vid bostadsaffärer innan så hon vill vara säger med allt gällande ägandet.
Vi ska betala ett förköpsbelopp nu på 2,5% där Skanska glömt att skriva ner hennes namn också. Så hon är lite nojig för det. Vi har försökt ta kontakt med ansvarig men hon är just nu på semester.
Har alltid läst att det alltid är bäst att vara gift när man äger saker gemensamt? Gift i kyrkan eller borgerligt vigd antar jag är samma sak?
Något vi ska tänka på eller vad är era råd?
Jag och tjejen är på väg att köpa bostad (bostadsrätt). Bland annat eftersom hon har ett barn sedan tidigare funderar vi om det kanske inte är bäst att vara borgerligt vigda?
Vi tjänar ungefär lika idag, har ungefär samma sparkapital och så vidare. Inga problem med våra ekonomier idag eller diskussionen kring den. Sen är det också så att hon hade ett svin till ex som försökt lura henne vid bostadsaffärer innan så hon vill vara säger med allt gällande ägandet.
Vi ska betala ett förköpsbelopp nu på 2,5% där Skanska glömt att skriva ner hennes namn också. Så hon är lite nojig för det. Vi har försökt ta kontakt med ansvarig men hon är just nu på semester.
Har alltid läst att det alltid är bäst att vara gift när man äger saker gemensamt? Gift i kyrkan eller borgerligt vigd antar jag är samma sak?
Något vi ska tänka på eller vad är era råd?
Var bröllopet sker är irrelevant så länge vigseln förrättas av någon som får göra det.
Det är enklast att vara gift, men det gäller framför allt vid skilsmässa eller dödsfall. En timme eller två med en familjejurist är en bra idé oavsett.
Det är enklast att vara gift, men det gäller framför allt vid skilsmässa eller dödsfall. En timme eller två med en familjejurist är en bra idé oavsett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Just vad gäller bostad som köps för gemensamt bruk har man faktiskt bra skydd även av sambolagen, så bostadsaffären i sig är inte ett tungt vägande skäl att ni gifter er.
Däremot är äktenskap utmärkt ur flera andra perspektiv som brukar dyka upp under livets gång.
Det finns rent av även ickejuridiska, känslomässiga skäl ibland.
Däremot är äktenskap utmärkt ur flera andra perspektiv som brukar dyka upp under livets gång.
Det finns rent av även ickejuridiska, känslomässiga skäl ibland.
Säg att vi äger bostaden i 10 år. Hon går tragiskt bort. Då ska väl hennes dotter få ut sin del av bostaden. = Jag ska gå genom en tuff förlust med en jag älskar och jag behöver flytta för jag inte har råd att lösa ut hennes dotter från lägenheten.Nötegårdsgubben skrev:
Just vad gäller bostad som köps för gemensamt bruk har man faktiskt bra skydd även av sambolagen, så bostadsaffären i sig är inte ett tungt vägande skäl att ni gifter er.
Däremot är äktenskap utmärkt ur flera andra perspektiv som brukar dyka upp under livets gång.
Det finns rent av även ickejuridiska, känslomässiga skäl ibland.![]()
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Hennes dotter skulle ha rätt att få ut sin del av arvet då, ja. Inte nödvändigtvis bostaden.
Och kanske skulle hon också sörja, vad vet jag.
Och kanske skulle hon också sörja, vad vet jag.
Dotterns rättigheter står över dina då det inte är er gemensamma dotter. Så hälften av fruns tillgångar (en fjärdedel av obelånat belopp på bostaden) har hon rätt till. Det får i sin tur avgöra om du har råd att bo kvar eller ej, har ni lån i det läget behöver dessa dessutom läggas om utifrån rådande situation så det är inte heller bara att bo kvar dessvärre. Åtminstone inte för två släktingar jag har som blivit änkor. Så vitt jag har förstått det. Men förhoppningsvis är ni vid liv i många år till!F FRS05 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Är du säker på att ni båda tycker det? Du skrev ju tidigare att hennes ex försökt blåsa henne på en bostadsaffär. Kanske skulle hon se likadant på dig om du menade att dina behov av hennes egendom skulle gå före hennes dotters.F FRS05 skrev:
Nu vet jag inget om barnets ålder, henne, dig eller er relation, men ju närmare i tid ett eventuellt frånfälle sker, desto mer pressande är kanske dotterns potentiella behov.
Sen är det förstås mycket vanligare att man separerar än dör ifrån varandra upp till ganska hög ålder, så att primärt planera efter risken att partner dör och man då håller hennes bröstarvingar stången kan synas vara en lite överdrivet. Bättre då att skaffa en livförsäkring.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Jag och min dåvarande (nuvarande fru) sambo skrev ett testamente när vi byggde hus. Det så den andre skulle ärva den andre om nån av oss avled. Den skulle kunna bo kvar utan en massa bodelning. Då behövde vi inte stressa framgiftemål som inte var romantiskt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Skriv ett samboavtal i och med bostadsköpet, köp 50% var och behåll er civilstatus som den är idag?
