13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade tydligen bakfall på en del av avloppet, det märktes efter två år i huset.
Men vi märkte det innan det blev helstopp och bokade en spolning med kamera för att hitta en spolbrunn vi inte kunde hitta.
Betalade 1800kr efter RUT 2018.

2020 passade jag på att gräva upp och fixa bakfallet, och vi har inte haft problem sedan dess.
Vi har ett liiiitet "bakfall" på inloppet i vår trekammarbrunn tyvärr.. men efter vi fixade avloppsröret (andra gången) så fungerar allt bra ändå (vi hade ju spolning här 4-5 ggr på ett år först - sen grävdes det om och den vvs snålade.. och vi återfick problemen efter 2-3 år). Öppnar man brunnslocket så kan man se att det ibland ligger lite kvar "i röret".. men så fort det rinner till mer.. så dimper det ner i brunnen.. så det "packas inte på" iaf.. om det inte är något annat fel!

Skönt att ni hittade felet och kunde åtgärda det.. som sagt.. rörproblem sucks! (man vill gärna kunna använda tvättmaskiner, diskmaskiner, dusch o toalett.. iaf nån gång ibland!)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag var dum att använda 110—rör i vår krypgrund, ca 20 meter med kanske en centimeter fall per meter. Det vida röret blir lite för grunt för vattnet att transportera skrufs från köksavloppet 15 meter, innan toaletten kopplas på. Så en gång om året kör jag med högtryckstvätten och en rensål. Det håller undan eventuella fördämningar. Men bättre vore att haft smalare rör så att vattnet var djupare.
Jag tror min högtryckstvätt kostade ca knappt att 3 tkr och ålen kanske 700:-.
Så det låter väldigt dyrt med dryga 4 tkr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det är lurendrejare. Samma idioter som säljer "ventilationsrengöring" och ibland något de kallar för värmepumpsservice.
Be dem dra åt h-e!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi har också (som signaturen Snigla) en aning bakfall, eller rättare sagt svacka, på servisen mellan huset och gatan. Handlar om någon centimeter.
Det är den enda bit som inte är bytt, Allt annat inuti huset är bytt senaste 10-20 åren.
Spolar det förebyggande någon gång då och då från spolbrunnen i trottoaren.
Med en rejäl högtryckstvätt och en iller kommer man långt!!!
Nappa aldrig på sådana här uppsökande tjänster. Den enda gång jag gjort det själv är för en skorstenshuv. Men det var för att jag redan identifierat behovet och den som sökte upp mig hade bra renommé från andra jobb i trakten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sittställning
Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Instämmer med många. Högtryck och en slang så löser men det mesta själva.

Det en god ide att spola i förebyggande.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar

Varje gång en sådan så kallad firma ringer mig så säger jag att dom ringer väldigt olägligt, då jag sitter o skiter och har fruktansvärd analklåda, då jag ätit jalapeno, carolina reaper, Tabasco och sambal olek.​

Ber dom att återkomma nästa år, ifall jag fortfarande lever
 
  • Haha
  • Älska
Pen och 7 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar

Varje gång en sådan så kallad firma ringer mig så säger jag att dom ringer väldigt olägligt, då jag sitter o skiter och har fruktansvärd analklåda, då jag ätit jalapeno, carolina reaper, Tabasco och sambal olek.​

Ber dom att återkomma nästa år, ifall jag fortfarande lever
Ja, med den kosten lär det ju inte bli stopp i WC iaf 😂
 
  • Haha
  • Gilla
pether och 7 till
  • Laddar…
Klockrent lordi 😂
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
När det börjar klucka i köksvasken så är det dags å kolla.
Är det inte vattenlåset så är det ett begynnande stopp och då är en förebyggande spolning på sin plats.
Men generellt så behövs ingen "slentrian" spolning.

Köksavlopp är mer problematiska än wc/bad.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Bra sagt, banditen :)
Helt rätt
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
När det börjar klucka i köksvasken så är det dags å kolla.
Är det inte vattenlåset så är det ett begynnande stopp och då är en förebyggande spolning på sin plats.
Men generellt så behövs ingen "slentrian" spolning.

Köksavlopp är mer problematiska än wc/bad.
Men även om man faktiskt behöver spola avloppet, så skall man aldrig anlita skojare som ringer eller knackar dörr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
För ett par år sedan blev jag uppringd av företaget som omnämns någonstans i tråden. Vi hade haft lite kluckande i något av rören (minns inte vilket) så det här var en lycklig slump.

Det skulle väl kosta typ 2000 spänn, så jag tackade ja. Det kom ut två killar och spolade överallt där det gick, minns inte om de kollade med kamera också. De höll nog på 1,5-2 timmar, sen försvann kluckandet. Trevligt bemötande och vettigt pris, vi var nöjda iaf. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
L lordi skrev:
Det är lurendrejare. Samma idioter som säljer "ventilationsrengöring" och ibland något de kallar för värmepumpsservice.
Be dem dra åt h-e!
Fast vent rengöring är rimligt vid några års mellanrum om man har FTX eller bara frånluft. Men betalar man mer än 2000-3000kr blir man troligvis blåst.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Tänk såhär, målar du huset när det är försent, eller målar du förebyggande, byter du olja på bilen när motorn har rasat, eller gör du det enligt serviceplan. Samma ska man tänka med avlopp, underhållspolar man dom, så håller dom längre, går att hitta info om hur ofta man bör göra det. Problemet är att folk inte bryr sig, för det syns inte.
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Som sagt så är detta en scam.
Däremot är det inte dumt att spola avlopp och även dränering emellanåt.

Morsans dränering var jättefin, men det var ett delvis stopp i röret ut från samlingsbrunnen så det stod alltid lite vatten kvar i den, lagom mycket för att nivån skulle bli så hög att det matade vatten bakvägen i dräneringen och gav fukt (läs pölar) på betonggolvet i källaren. Räknades som bristande underhåll så försäkringsbolaget släppte inte en krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.