Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?

• Gilla
  • Haha
Beckborg och 13 till
  • Laddar…
Om det stör dig så mycket så kan du väl skicka 2-3 anmälningar och se vad som händer. Vissa kommuner har ca 4-5 års handläggningstid på denna typen av ärenden.

• Haha
  • Gilla
jenstornqvist och 10 till
  • Laddar…
Orka...

• Gilla
jenstornqvist och 26 till
  • Laddar…
Vad är syftet? Om du är påverkad själv finns det skäl att agera, annars är det väl mer tveksamt. En medelväg kan också vara att upplysa mäklaren om att det kanske saknas bygglov, så får ni se om mäklaren reagerar på detta

• Gilla
Sofriko och 10 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vad är syftet? Om du är påverkad själv finns det skäl att agera, annars är det väl mer tveksamt. En medelväg kan också vara att upplysa mäklaren om att det kanske saknas bygglov, så får ni se om mäklaren reagerar på detta
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.

• Gilla
-MH- och 56 till
  • Laddar…
Anmäla direkt till kommunen känns lite fel, men man vill ju inte att den kommande köparen ska bli lidande. Att upplysa mäklaren om att det inte finns giltigt bygglov kan nog vara smart. Mäklaren är då enligt lag tvungen att meddela detta till eventuella köpare som därmed kan välja att inte köpa, köpa med avtal om att säljaren ska fixa bygglovet, eller dra ner priset rejält. Det är den framtida köparen som ska skyddad

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Patmark och 49 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Förklara hur firmorna lurar folk? Är det Firmor som köper/renoverar/säljer? Jag skulle totalt Skita i allt, sköt ditt eget är ett bra motto.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
CheapTrick och 60 till
  • Laddar…
För mig handlar det verkligen om vad och vem som ska anmälas.

I det här fallet, så är set någon som lurar andra att köpa hus med svartbygge. Det kan drabba vem som helst, viten osv. Ett riktigt skitbeteende och oseriöst att köpa billiga hus, renovera och bygga till utan bygglov för att sen sälja dyrt. Det får mig att undra över kvaliteten på renoveringen osv. Det kan vara så att de utnyttjar människor och fuskbygge. Jag skulle överväga att anmäla, helt enkelt därför att andra människor kan råka illa ut.

Däremot, om en granne i området skulle sätta in några fönster utan lov, bygga en bod eller carport utan bygganmälan/bygglov, då skulle jag inte bry mig. Det drabbar nämligen ingen.

• Gilla
CheapTrick och 110 till
  • Laddar…
Beror helt på situationen. Vissa saker ser jag som ett samhällsansvar att anmäla, vissa betraktar jag som överflödigt att anmäla.
Om en allmänt vettig och ansvarsfull människa slår upp ett rimligt snyggt vedskjul på en gård där inga grannar berörs skulle jag inte göra något.
Om någon medvetet sätter ovetande köpare på pottkanten för egen vinnings skull är det något som det finns anledning att agera på. Förutom att byggloven inte är på plats så är en del köp-renovera-sälj skattefusk också, då de deklareras som privatförsäljningar när de egentligen ska beskattas som verksamhet.

• Gilla
Beckborg och 66 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Beror helt på situationen. Vissa saker ser jag som ett samhällsansvar att anmäla, vissa betraktar jag som överflödigt att anmäla.
Om en allmänt vettig och ansvarsfull människa slår upp ett rimligt snyggt vedskjul på en gård där inga grannar berörs skulle jag inte göra något.
Om någon medvetet sätter ovetande köpare på pottkanten för egen vinnings skull är det något som det finns anledning att agera på. Förutom att byggloven inte är på plats så är en del köp-renovera-sälj skattefusk också, då de deklareras som privatförsäljningar när de egentligen ska beskattas som verksamhet.
Precis vad jag ville säga. Skattefusk kan såklart också vara ett problem...Såklart inte så bra... men vet du, jag skulle nog inte anmäla om jag trodde att någon som inte är ett storföretag skattefuskande. Är inte så orolig om grannen betalar svart för gräsklippningen heller. Nej, mitt enda moraliska dilemma är att köpare av dessa hus kan hamna i problem med svart och fuskbygge på halsen.

(Skulle vara ok med ett riktigt skitfult vedskjul också).

• Gilla
Kizzekatten och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
För mig handlar det verkligen om vad och vem som ska anmälas.

I det här fallet, så är set någon som lurar andra att köpa hus med svartbygge. Det kan drabba vem som helst, viten osv. Ett riktigt skitbeteende och oseriöst att köpa billiga hus, renovera och bygga till utan bygglov för att sen sälja dyrt. Det får mig att undra över kvaliteten på renoveringen osv. Det kan vara så att de utnyttjar människor och fuskbygge. Jag skulle överväga att anmäla, helt enkelt därför att andra människor kan råka illa ut.

Däremot, om en granne i området skulle sätta in några fönster utan lov, bygga en bod eller carport utan bygganmälan/bygglov, då skulle jag inte bry mig. Det drabbar nämligen ingen.
Jag skulle inte heller anmäla en granne, det är ju dessa oseriösa typerna man vill klämma åt.

• Gilla
U i CAR och 16 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förklara hur firmorna lurar folk? Är det Firmor som köper/renoverar/säljer? Jag skulle totalt Skita i allt, sköt ditt eget är ett bra motto.
Det är väl egentligen inga firmor utan målvakter, och varför ska man skita i det? Varför ska jag söka byghlov och betala tusentals kronor i avgifter när andra ska slippa undan?

• Gilla
splinter och 15 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Så här ser jag också på det hela. Men om det nu tar flera år så är det ju inte ens lönt.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Anmäla direkt till kommunen känns lite fel, men man vill ju inte att den kommande köparen ska bli lidande. Att upplysa mäklaren om att det inte finns giltigt bygglov kan nog vara smart. Mäklaren är då enligt lag tvungen att meddela detta till eventuella köpare som därmed kan välja att inte köpa, köpa med avtal om att säljaren ska fixa bygglovet, eller dra ner priset rejält. Det är den framtida köparen som ska skyddad
Ska dra iväg ett mail till mäklaren. Dock tycker jag mig se denna mäklaren på många av denna typen av hus.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
:surprised::surprised:
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ska dra iväg ett mail till mäklaren. Dock tycker jag mig se denna mäklaren på många av denna typen av hus. Han blev dessutom anmäld nyligen när han sålde ett hus till underpris till sin gamla kollega på annan firmasom därefter sålde det för 500k mer några månader senare.
Se till att skicka mail med kvittens. Vem vet, din framtida granne kanske behöver detta när hen stämmer mäklarbyrån :surprised:

• Gilla
U i CAR och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.