77 389 läst ·
290 svar
77k läst
290 svar
Bör/ska man anmäla fusk/svartbygge?
Jonas, det är stort av dig att göra dig omaket att potentiellt hjälpa en okänd människa från en jäkligt jobbig situation. All heder till dig! 
Ett tips är ju att efter att du mejlat mäklaren med information om att utbyggnaden är eller kan vara ett svartbygge så mejlar du igen, men från ett annat konto med annat namn, och agerar spekulant. Fråga om allt med huset är okej, om alla bygglovspliktiga ut/tillbyggnader har bygglov/anmälan. Då lär du ju se om mäklaren är seriös eller ej. (Detta förutsätter ju såklart att farstun faktiskt är bygglovs/bygganmälanspliktig.) Får du jakande svar har du ju bevis, om du sen vill ge de bevisen till köparen, eller skicka till mäklarsamfundet, det är upp till dig.
Ett tips är ju att efter att du mejlat mäklaren med information om att utbyggnaden är eller kan vara ett svartbygge så mejlar du igen, men från ett annat konto med annat namn, och agerar spekulant. Fråga om allt med huset är okej, om alla bygglovspliktiga ut/tillbyggnader har bygglov/anmälan. Då lär du ju se om mäklaren är seriös eller ej. (Detta förutsätter ju såklart att farstun faktiskt är bygglovs/bygganmälanspliktig.) Får du jakande svar har du ju bevis, om du sen vill ge de bevisen till köparen, eller skicka till mäklarsamfundet, det är upp till dig.
Jag vet ju inte om detta är ett otillåtet bygge, det kan kanske vara så att det finns ett förhandsbesked som inte hamnat i arkivet än? Men eftersom jag ser en massa skumma saker på hemnet så reagerar jag. Nuvarande ägare fick som sagt tillträde 29 juli.T ToRy skrev:Jonas, det är stort av dig att göra dig omaket att potentiellt hjälpa en okänd människa från en jäkligt jobbig situation. All heder till dig!
Jag vill inte spela polis mot grannar, däremot mot denna typen av personer/företag som köper och fuskar ihop saker för att tjäna pengar, ofta på folks okunskap.
Att folk här försvarar eventuellt fuskbygge är ju lite intressant.
Jag tycker helt klart att man bör anmäla när det handlar om företag som gör sådanthär för att tjäna pengar. Om vissa företag tillåts strunta i lov anmälningar och avgifter blir det en väldigt felaktigt konkurrenssituation för dom företag som följer lagar och regler.
Skulle aldrig anmäla en privatperson som gör något på sitt eget hus.
Förstår inte dom som tycker att man ska sköta sig själv och strunta i andra. Om alla gör det hela tiden så har vi snart ett samhälle helt i kaos. Det behövs mera medmänsklighet och flera som vågar säga till när dom ser andra som inte följer vårat samhälles regler och lagar.
Skulle aldrig anmäla en privatperson som gör något på sitt eget hus.
Förstår inte dom som tycker att man ska sköta sig själv och strunta i andra. Om alla gör det hela tiden så har vi snart ett samhälle helt i kaos. Det behövs mera medmänsklighet och flera som vågar säga till när dom ser andra som inte följer vårat samhälles regler och lagar.
Bevis på att dom fuskar och tjänar pengar? Ingen försvarar fuskbygge, i detta fall är det ju solklart att det räcker med en bygganmälan som inte kostar många kronor räcker , förutsatt att utbyggnaden ligger längre från tomtgräns än 4,5m!Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag vet ju inte om detta är ett otillåtet bygge, det kan kanske vara så att det finns ett förhandsbesked som inte hamnat i arkivet än? Men eftersom jag ser en massa skumma saker på hemnet så reagerar jag. Nuvarande ägare fick som sagt tillträde 29 juli.
Jag vill inte spela polis mot grannar, däremot mot denna typen av personer/företag som köper och fuskar ihop saker för att tjäna pengar, ofta på folks okunskap.
Att folk här försvarar eventuellt fuskbygge är ju lite intressant.
Hade jag varit i ditt ställe skulle jag inte kunna finna några anledningar att lägga tid på detta.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Var den snygg? Nä.
Ser den ut att störa? Nä.
Ser det ut som att området ska se unisont ut? Nä, bara skillnaden i takfärg och fasadtyper mellande de två husen på bild säger mig att det inte finns så hårda riktlinjer i detaljplanen.
Å andra sidan kanske du har denna typ av aktivitet som intresse, alla är vi olika. Min närmsta granne älskar att götta sig i sådant likt detta och skvallrar till UPAB så fort någon står med sin bil på trottoaren. Han står sedan och skrattar när han får se lappen landa på vindrutan. Alla hämtar vi energi att ta oss igenom dagen på olika sätt.
Det ända du gör genom att anmäla detta är att vara just den som orsakar problem för din framtida granne, för huset kommer säljas oavsett.
Svårt att uppskatta storleken men är den större än 15 kvm? Det kan ju vara en bygglovsfri tillbyggnad om den är mindre, tänker jag. Fast man behöver väl göra bygganmälan i vilket fall som helst och det kanske inte är gjort?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Moraliskt sett skulle jag inte anmäla svartbygge om det nu inte berör mig personligen, tex att den skymmer min utsikt eller på annat sätt stör mig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 490 inlägg
Precis som med vedskjulet så har jag överseende med lite svart gräsklippartjänst där man betalar grannens grabb osv.En apelsin skrev:
Precis vad jag ville säga. Skattefusk kan såklart också vara ett problem...Såklart inte så bra... men vet du, jag skulle nog inte anmäla om jag trodde att någon som inte är ett storföretag skattefuskande. Är inte så orolig om grannen betalar svart för gräsklippningen heller. Nej, mitt enda moraliska dilemma är att köpare av dessa hus kan hamna i problem med svart och fuskbygge på halsen.
(Skulle vara ok med ett riktigt skitfult vedskjul också).
De köp-renovera-sälj-fall där jag hört om att SKV upptaxerat har handlat om personer som i praktiken har det som en del av sin försörjning och bedriver yrkesmässig verksamhet, men undviker inkomstskatt och sociala avgifter som motsvarar hela årsinkomster för en genomsnittlig löntagare.
Att snedvrida konkurrensen för andra företagare och att i den omfattningen åka räkmacka på övriga skattebetalares bekostnad ser jag som problem oavsett vilka de inblandade är. Med råge utanför gråzonen i mina ögon.
Den där är inte bygglovspliktig. Den är inte större än 15m2, inte en gång 10m2Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Den är bara förfärligt ful.
Om och hur attefallstillbyggnad skall anmälas till kommunen kan du säkert läsa om på kommunens hemsida.
orka bry sig, låter väl mer som avundsjuka?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.
Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Ja eller hur! Vad fan är det där? har dom byggt ett förråd?T ToRy skrev:
Jag tycker TS ska gå på visningen och som intressent och fråga mäklaren högt hur det står till med byggloven och vem som står för kostnaden vid svartbygge osv, eftersom hallen saknar bygglov
Fanatiskt att man i huvudtaget säger ”orka bry sig” och ”sköt ditt...”
anmäl till mäklaren, det är f-n inte roligt för en kommande köpare att åka på en sådan smäll. Har själv råkat ut för något liknande, tur är att jag fixar det mesta själv.
tänk om någon ensamstående med tummen mitt i handen köper, inget roligt att behöva stå med en sådan sak.
anmäl till mäklaren, det är f-n inte roligt för en kommande köpare att åka på en sådan smäll. Har själv råkat ut för något liknande, tur är att jag fixar det mesta själv.
tänk om någon ensamstående med tummen mitt i handen köper, inget roligt att behöva stå med en sådan sak.
Det vore jobbigt för mig om min blivande granne efter en tid får klart för sig att han har köpt ett hus med tilläggsarbeten som är att betrakta som svartbygge och kommunen gör nerslag med vad allt det i värsta scenariot kan ha med sig. Att själv då sitta och känna att "om jag ändå hade jag berättat..." - det bäddar inte vare sig för för en bra grannrelation eller god magkänsla hos mig.
Jag vet inte hur grundligt du undersökt detta men spontant känner jag den svenska avundsjukan. Varför skall någon annan tjäna pengar när inte jag gör det. Ta tag i dig själv och köp ett hus och renovera det, därefter kan du sälja det och tjäna dina slantar. Glöm då inte att skicka in om bygglovet som kanske kostar 5-6000:-Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.
Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Det är kanske inte alltid det görs någon förändring som kräver bygglov vid renovering, du tycks störa dig på att andra tjänar pengar och inte du.
Du får ursäkta men lägg tid på något annat där du slipper vara bitter.
Livet är inte alltid rättvist det lär vi barn från tidig ålder och det fortsätter genom hela livet.
Lycka till med att hitta just ditt projekt där du kan tjäna lite extra pengar.