JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ska dra iväg ett mail till mäklaren. Dock tycker jag mig se denna mäklaren på många av denna typen av hus. Han blev dessutom anmäld nyligen när han sålde ett hus till underpris till sin gamla kollega på annan firmasom därefter sålde det för 500k mer några månader senare.
Jag tycker du skall ringa mäklaren och meddela informationen samt upplysa om att det är dennes plikt att informera potentiella köpare om det. Därutöver skulle jag följa upp med ett e-post till mäklaren så att det finns skriftlig bevisning på det du sagt. Jag håller med dig att det är ett oskick. Samtidigt är jag mest mån om att köparen / spekulaterna får veta om det. Då kan de ta beslut själva om de vill köpa eller ej alt få prisavdrag. Jag skulle själv inte köpt en sådsn fastighet om jag fick veta om det. Den typen av renoveringar görs sällan med kärlek om huset och enligt svenska byggnormer...

• Gilla
Skapa och 2 till
  • Laddar…
Så här ser jag också på det hela. Men om det nu tar flera år så är det ju inte ens lönt.
Om det finns en anmälan så hjälper det kanske köparen då han kanske snnabbare blir uppmärksam pånproblemet.

• Gilla
Oshult
  • Laddar…
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
isch det där måste väl typ sänkt värdet på huset med några hundra tusen?

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Anmäl dig själv när du kör för fort.

• Gilla
  • Arg
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Jag skulle ta det med mäklaren, kanske också kolla upp det med kommunen. Problemet är att de som renoverar denna typ av objekt, kanske inte alltid betalar skatt, följer miljökrav eller lämnar några garantier, bara snabba pengar, dessutom kan de hinns sno åt sig ROT bidrag. De förstör för seriösa byggare som försöker leva på sitt jobb. Ett annat tips är att ringa skatteverket, tänk bara på att du inte presenterar dig :)

• Gilla
Sisyfos Σίσυφος och 2 till
  • Laddar…
Om det finns tujor på tomten tycker jag att du ska anmäla. Tujor bör beaktas som regelvidriga och måste fördömas och utrotas med alla till buds stående medel.

• Gilla
  • Haha
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
3 jimpeter skrev:
Jag skulle ta det med mäklaren, kanske också kolla upp det med kommunen. Problemet är att de som renoverar denna typ av objekt, kanske inte alltid betalar skatt, följer miljökrav eller lämnar några garantier, bara snabba pengar, dessutom kan de hinns sno åt sig ROT bidrag. De förstör för seriösa byggare som försöker leva på sitt jobb. Ett annat tips är att ringa skatteverket, tänk bara på att du inte presenterar dig :)
ja du menar en helt vanlig byggfirma alltså

Om det är en granne så tycker jag du ska upplysa mäklaren om att det kan var svartbygge. Om din nya granne får problem med svartbygget sitter han i en bättre sits gentemot mäklaren om han vill gnälla på att denne inte skött sitt jobb om du kan visa att du påtalat det i god tid innan försäljning.

P perwahlin skrev:
Herregud vilka märkliga funderingar det dyker upp i detta forum

Här på ön hade vi en annan rättshaverist som åkte runt med sin 245:a och fotograferade allt som han uppfattade som svartbygge.
skönt att du kallar TS rättshaverist bara för att denne försöker reda i en moralisk frågeställning. Det finns såklart en mängd irriterande och korkade regler kring bygglov. Bara att det är skillnader i olika kommuner är märkligt. Men, detta gör det ju inte okej att göra som man vill. Tyvärr är det väl dit samhället går. Mentaliteten ”sköt dig själv” ökar i hela vårt samhälle på olika plan vilket jag åtminstone ogillar. Slutstationen är nämligen anarki.

• Gilla
Barkis69 och 8 till
  • Laddar…
Utgångspunkten är att köpare av en fastighet har rätt att förvänta sig att bygglov finns för vidtagna bygglovspliktiga åtgärder. Det kan inte komma i fråga att ålägga en köpare någon allmän undersökningsplikt av att bygglov finns för om- eller tillbyggnader. Om det upptäcks att bygglov saknas (kanske pga uppmärksamma grannar) så är det vanligtvis rimligt att detta anses vara ett "dolt fel" inom fastigheten och då kan köparen begära att detta återställs genom säljarens "dolda fel" försäkring. Har säljaren inte tecknat denna försäkring så har ändå köparen rätt att kräva till prisavdrag och skadestånd för kostnader att återställa fastigheten. I detta fall kan köparna om de i sin tur kanske säljer fastigheten inom några år själva hamnar i trubbel. Jag hade anmält anonymt till kommunen som har en skyldighet att utreda och kommer åtminstone ganska snart att skicka ett brev till de nya ägarna om att en anmälan om att bygglov saknas kommit in till kommunen. Förhoppningsvis är de nya ägarna tillräckligt pålästa för att börja agera och kräva sina rättigheter.

Så här ser jag också på det hela. Men om det nu tar flera år så är det ju inte ens lönt.
O min gamla kommun tog det 6 veckor, kollade på deras hemsida ang handläggningstid. Så det beror nog på vart du bor.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
Den utbyggnaden var så ful att den borde rivas oavsett om det finns bygglov eller ej!

• Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…

Har farstun som byggts större tak än 15 kvm? Är det en öppen eller har den väggar? Det har betydelse för om bygglov kräv.

Det är inte ett Attefallstillägg? Då finns bara ett starttillstånd. Som medmänniska kan man göra insatsen att tala om det för mäklaren, om de har någon. Då kan han trycka på säljaren innan någon bestämt sig och upptäcker felet. Det sparar både svett och tårar för spekulanten. Jag gillar inte heller när skrupelfria människor blåser folk och skitar ner byggbranschen.

• Gilla
Bason40
  • Laddar…

Det behövs inget bygglov för att bygga en farstu om den inte är helt enorm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.