Inte bara bör, Den ska provtryckas med minst 7,2 bar under 2 timmar.
Under förutsättning att rören håller PN6.

Men använd absolut inte tryckluft.

Redigerat:
Varför inte tryckluft?
-Så gjorde jag, kopplade tryckluft, trycksatte upp till 2bar tror jag
det var & lät det stå ett par timmar. Jag tryckte direkt på slangen,
slinga för slinga...
Jag tyckte det gav ett väldigt konsekvent utfall, trycket sjönk exakt
lika sakta på alla slingor, dock med ett beroende av slingans längd.
Vad kan detta beroende av slingans längd bero på?
& kan denna metod ge felaktigt utfall eller tom. skada något?

Enligt lag får man inte provtrycka med luft men då drar man stora cisterner över samma kam som små slangar. Törs man använda gamla tryckluftsslangar så törs man också provtrycka en GV-slang med 2 bar lufttryck...

Mikael_L
Vilken lag? :O

Tryckkärlsförordingen kanske? Det finns en hel del bestämmelser angående trycksatta system.

Mikael_L
Jag har nämligen rotat en del i det där, å arbetets vägnar en gång i tiden.

Det finns ju en ohemulans massa texter som möjligen kan vara tillämpliga. Bland lagar finns ju t.ex. arbetsmiljölagen, bland direktiv och sånt har vi till exempel tryckkärlsdirektivet och Afse m.fl.
Många lagar, förordningar och direktiv krockar dessutom med varandra, det som är tillåtet i en text är förbjudet i en annan.
Sen beror det alldeles otroligt mycket på vad man avser med sin test. Var, hur och av vem den utförs. Och vilka volymer det handlar om.

Ska testen leda till CE-märkning ska förmodligen något direktiv som är godkänt av CE användas.
Ska testen utföras av anställd personal ska arbetsmiljölagar och sånt uppfyllas.
Ska testen göra att produkten ska uppfylla nationella krav ska antingen CE-märkning eftersträvas eller andra nationella regler.

Men i vilket fall tror jag verkligen inte att det finns något förbud mot att testa med luft, särskilt om det inte är anställda som ska utföra det.
Däremot är det riktigt überdumt att tryckprova saker med stora volymer med höga gastryck (>2 bar) om man inte tar til jätterigorösa säkerhetsåtgärder.

Jag skulle dock inte vara speciellt orolig att prova golvärmeslangen med tryckluft.
Men en annan nackdel med luft är ju dess kompressibelitet, lite läckage ger väldigt lite tryckfall jämfört med om vätska används.
Jämför med om du drar en gummisnodd och ett snöre med t.ex. 10N kraft, om du sen minskar avståndet med 2mm hur mycket har dragkraften minskat på gummisnodden jämfört med snöret.

Har läst i nån anvisning att man inte får pga personskaderisken, men dom kanske bara vill friskriva sig. Enligt min mening är det bara larv men nån här brukar alltid påpeka hur farligt det är.

Det vanliga när inte allt är monterat innan gjutning är väl tryckluft och min erfarenhet är att finns det ett litet hål så faller trycket snabbt. Det problem jag märkt med luft är snarare att det faller trots att slangen är tät. Detta specielt med skruvanslutning mot fördelaren där det gärna läcker ut. Men tar man fram läcksprayen och fixar det så står trycket kvar. Sen så varierar trycket väldigt efter temperatur, blir slangen varm så sjunker trycket! Detta pga av att PEX:en ger med sig mer än tryckökningen pga samma tempökning.

Sen är det rätta att montera fördelare och dra slangen dit i samband med att man drar slangen så blir det rätt. Ibland ser man ett knippe skarvkopplingar en halvmeter under fördelaren när man försökt spara(?) tid.

Skall lägga golvvvärmeslang för garageplattan idag och har tänkt trycktesta med luft. Jag hade fått från golvvärmeleverantören att de alltid pumpar till 3 bar. När jag handlade grejjer på lokala rörfiman och berättade detta fick jag i princip en utskällning och att det var en bomb jag höll på att göra! 0.3 bar var vad röris rekomenderade. Någon som vet mer?!

Alternativ två är att testa med vatten ändå, och sedan tömma systemet med tryckluft. det är väl möjligt? Det kommer nämligen stå kallt över vintern.

/fredrik

Jag använde 50% bioetanolblandning när jag provtryckte golvärmeslangarna nu innan gjutningen i maj. Motiveringen var att plattorna(hus & garage) kommer att stå över vintern och att undvika att vatten på något sätt bildar kondens som sedan fryser ifall man tömmer systemet. Kanske inte nåt reellt problem men..

Hade fördelarna monterade vid provtryckningen och under gjutningen men skruvade av dem efteråt och tejpade för ändarna på slangarna för att undvika att fördelarna stjäls(obevakat område på landet).

Slangarna ska vara trycksatta under gjutningen. OBS! att trycket stiger ordentligt när betongen bränner..

Glöm inte märka slangarna noga med något som sitter kvar och som alltid fotografera mycket! Svårt att se efteråt hur det var...

Allt enligt instruktioner från leverantören Termotech.

Finns säkert många sätt...:)

/Thommy

Jenzza skrev:
Inte bara bör, Den ska provtryckas med minst 7,2 bar under 2 timmar.
Under förutsättning att rören håller PN6.

Men använd absolut inte tryckluft.
sanning med modifikation , en provtryckning sker numer under 30 min, sedan är det fritt fram att läckagesöka hur länge man vill, vid provtryckningen tar man upp grejorna till systemets spränggräns för att se så att det inte skjuter, det spelar ingen roll om det skulle vara läckage under denna tiden , bara prylarna håller ihop.
Där efter läckagesöker man

C
Därför att luft under 3 bars tryck expanderar till fyra gånger sin volym (det absoluta trycket i slangen är 4 bar, medan det absoluta trycket i omgivningen är 1 bar) om det skulle gå hål, dvs en rätt kraftig explosion, medan 3 bar vatten i princip bara tappar trycket och sen är det bra. Detta eftersom vätska (i princip) inte är kompressibelt, det enda som rör sig när man trycksätter vätskor är kärlet den är i, dvs i det här fallet slangen.

Som exempel ska all däckfyllning över 3 bar göras i säkerhetsbur, och ett exploderande lastbilsdäck kan utanvidare slänga iväg en människa flera tiotals meter av bara tryckvågen.

Dessutom kan explosionen leda till att delar slängs iväg (det som i sprängningssammanhang kallas för splitter), vilket i sig kan vara nog så farligt.

Nej, provtryck med vätska.

Anledningen till att jag föreslog att koppla fördelaren på slangarna innan provtryckningen är att det går mycket smidigare att testa alla slangarna på en gång, men självfallet går det precis lika bra att ta dom en och en, det tar bara lite längre tid.

• Gilla
Mark s och 1 till
  • Laddar…
Vi brukar trycksätta golvvärmeslangarna med fördelaren och manometer monterad till ca 2 kg med luft, detta får sedan stå med tryck under gjutning, montering av syll, husresning och ända fram tills att den sista innerväggen är fastpluggad i golvet. Det känns bra att fortlöpande ha koll om nåt skulle hända. Inte så kul att stå med ett klart hus och det visar sig att någonstans under resans gång har en expanderspik satts genom en slang.
Sen det här med att trycka med luft eller vätska, det är ju klart mycket enklare att bara pumpa i luft med en liten kompressor. dessutom behöver man inte oroa sig för någon eventuell frysrisk då heller. Att det skulle vara så farligt att använda luft tycker jag är klart överdrivet. Vi pratar ju bara om ca 2 kg, dessutom i några slangar, inte en stor tank. Det otäckaste som hänt oss under alla hus vi rest är att nån av misstag råkat fastna i ballofixen till fördelaren, så att luften väser ut. Detta kan ju orsaka ett och annat bromsspår i kallingarna om man är oförberedd, men farligt är det knappast inte. I så fall känns det som att vi får sluta använda vanliga kompressorer och spikpistoler på byggena, där arbetar vi ju med tryck på ca 10 kg, trycktankar, slangar på många tiotals meter........

Jag tackar för alla dessa uttömmande svar på så kort tid! Jag var dock och köpte en "Gardena koppling" igår för att trycka med vatten, sedan blåser jag ur systemet med luft. Jag har också lite svårt att förstå faran i att trycka slangar med ca 2 - 3 kg, men jag provar ogärna efter dessa visdomsord :). Nu skall jag ut och göra sist rycket innan det är dags för gjutningen! /fredrik

Vet inte vad som krävs, men man ska ha säkerhetsventiler på trycksatta system, min röris sa att han bara fick trycksätta till 0,5 bar, annars skulle det vara avspärrning etc...

Vet iom mitt jobb att det är väldigt noga med tryckavlastningar (processindustri)...

Trött blir man! Fick inga som helst handlingar med systemet, men hittade på leverantörens hemsida. Kolla sida 16 under bilden: http://www.warmia.fi/file.php?f=459

Där står klart och tydligt 2-3 bars tyckluft! Och som Jan-L skrev, vad är det som skilljer en spikpicka med 8 bars tryck, är det typen av slang som är hårdare än vanlig tryckluftsslang?

Hur som helst har jag idag provtyckt med vatten. Det var mycket pill med att få ur luften men sedan verkade resultaten stämma enligt Uponors instruktioner som finns på deras hemsida. Lyckades med det otroliga att komma när en slang med felxen (den högg och for iväg) blev till att slänga av armering och byta hela zonen. Mycket okul! Det som var positivt var att på samma zon hade vi lyckats få en "buckla" på slangen då vi skulle vira ut den, och det fick man inte ha enligt Warmias instruktion, så nu löste sig det med. Men fruktansvärt surt var det, kan varmt rekomendera bultsax!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.