M Mawe85 skrev:
Hej,

Bor i villakvarter med grannar tätt inpå. För 6-7 år sedan satte vi upp armeringsnätstaket som idag täcks fint av murgröna.

Vi satte staket på vår sida om tomtgränsen då gränsen markeras tydligt av stora stockar/slipers. Vissa träd har stammen på vår sida om gränsen men växer mer över på grannens sida så vi fick göra extra stora hål i nätet för att stammen skulle få plats.

Nyligen upptäckte vi att ett av de mindre träden hade sågats ner av grannen. Vi tyckte trädet var fint plus att det gav insynsskydd mot grannen i fråga.

Grannen har kapat det en bit upp, dvs det på grannens sida, men hela kronan är borta som gick över på vår sida.

Det är ju ändå vårt träd då stammen står på vår sida, så kan tycka att grannen borde frågat om det var ok innan det sågades ner.

Borde jag bli upprörd över det här?
Ska jag släppa det för grannsämjans skull och hoppas att det växer upp igen om 10-15 år?

Stammen är väl 60-70cm hög nu. Den vänstra stammen på bilden.

[bild]
Jag tänker. Prata med grannen. Vi har en åker bredvid oss. Med en trädsamling som jag ville sätta staket runt. För hundens skull. Fick ok.
Några år senare kunde jag återgälda genom att skydda träden vid en bygglovsförfrågan från andra sidan av vår tomt där de tänkte dra vvs genom att hugga ned träden (mestadels riktigt gamla ekar).
Visst. Liten annorlunda sak. Men kärnan är; prata med grannar!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.