Jag ska ta bort en gammal blandare på väggen och tänkte plugga rören med ändlock hane, men när jag dragit in muttern som sitter på röret fullt så sitter alltihopa jättelöst, som att ändlocket inte sluter rätt mot tätringen på röret? Finns det olika typer av ändlock hane eller kan jag inte använda dom på en sån där lösning?
Det är 1 tum diameter på gängan, men gängan på själva blandaren är mindre än hälften så lång som gängan på ändlocket, men den borde väl ändå sluta tätt genom att muttern drar ändlocket mot tätringen?
Det är 1 tum diameter på gängan, men gängan på själva blandaren är mindre än hälften så lång som gängan på ändlocket, men den borde väl ändå sluta tätt genom att muttern drar ändlocket mot tätringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Enda tätningen i dessa är väl kona på blandaren och motsvarande del? Tror inte det finns nå lock som passar där. Du får nog gänga ur blandarfästet ur väggen och sätta en konisk propp istället. Där innanför är det vanliga gängade delar.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Vad är det för ändlock du har fått tagf på? Gängorna till blandaren brukar vara M26. Om du har något med rörgänga så lär det inte fungera.
Jag mätte bara snabbt och tog första bästa på Biltema då jag inte hann åka in till stanH hempularen skrev:
Denna är det
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...gangade-andlock/andlock-hane-1-r25-2000061317
Men jag får nog ta en tur till en bättre vvsgrossist och se om dom har något som passar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Det är fel, gängan är m26x1.5mm och tätningen är konisk.
Ska du proppa detta permanent så bör du fundera på om du kan göra det närmare stråket/stammen. Det är inte så fräscht med blinda stick på tappvatten(dricksvatten).
Ska du proppa detta permanent så bör du fundera på om du kan göra det närmare stråket/stammen. Det är inte så fräscht med blinda stick på tappvatten(dricksvatten).
Har du dragit i 1" proppar i denna muttern så finns det risk att du dragit den "gängpaj".'Grillen skrev:
Och storleken på den proppen som passade halvbra meddelar att du med största sannolikhet ar M34x1,5 i dina muttrar.
Proppas enklast med 8182497 + förkromade 15 lock.
Kan tex köpas här:
1st: (säljes i par)
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...qwkD5p41C38f4vnFnw7xOx9_OBpQZY59XQBI3ewubHnnT
2st:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ll-med-packning-inv-ganga-g25-massing-2360676
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Annars så tror jag ju fortfarande mer på att gänga lös fästena från väggen och proppa längre in. Då slipper man ju det som sticker ut också........
Absolut är det bättre, men man riskerar att vrida sönder ventilfästena i väggen som agerar övergång mellan kopparrör och gänga...S Stefan1972 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara