M Mawe85 skrev:
Hej,

Bor i villakvarter med grannar tätt inpå. För 6-7 år sedan satte vi upp armeringsnätstaket som idag täcks fint av murgröna.

Vi satte staket på vår sida om tomtgränsen då gränsen markeras tydligt av stora stockar/slipers. Vissa träd har stammen på vår sida om gränsen men växer mer över på grannens sida så vi fick göra extra stora hål i nätet för att stammen skulle få plats.

Nyligen upptäckte vi att ett av de mindre träden hade sågats ner av grannen. Vi tyckte trädet var fint plus att det gav insynsskydd mot grannen i fråga.

Grannen har kapat det en bit upp, dvs det på grannens sida, men hela kronan är borta som gick över på vår sida.

Det är ju ändå vårt träd då stammen står på vår sida, så kan tycka att grannen borde frågat om det var ok innan det sågades ner.

Borde jag bli upprörd över det här?
Ska jag släppa det för grannsämjans skull och hoppas att det växer upp igen om 10-15 år?

Stammen är väl 60-70cm hög nu. Den vänstra stammen på bilden.

[bild]
De grenar som växte över på grannes sida har denne rätt till att ta bort, men du har rätt att åtgärda det först om det kan medföra skada enligt 3 kap. 2 § Jordabalken
 
  • Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt är lagens mening att grannen får kapa med samma slutresultat som nu. Det grannen missade var den kommunikation som ska föregå detta. Det hade möjligen lindrat TS känslorörelse men busken/ungträdet hade trots detta gått förlorad i slutändan.

EDIT: Det kapade ungträdet kommer att slå nya grenar. Snyggast blir nog att kapa det längs marken, då blir det mer som en föryngring. Lämnas det blir det grenkvastar.
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Rent juridiskt så (tror jag) grannen skulle ha gett dig möjlighe att åtgärda, om trädet är planterat på din fastighet, inom en skälig tid. Praxis för skälig tid tror jag är 6 månader. Efter skälig tid har grannen rätt att ta bort grenar och annat som sträcker sig över dennes fastighet.

Nu killgissar jag, men denna skäliga tidsperiod syftar till att ge dig möjlighet att utföra åtgärden så att åverkan på trädet minimeras.

Jordabalken är det som gäller här.
Jordabalken gäller, ja.
Men du behöver bara prata med grannen innan du tar bort grenar eller rötter som växer in på din tomt om det kan antas att det skulle medföra skada av betydelse för ägaren.
(I praktiken brukar "skada av betydelse för ägaren" skada på trädet/växten snarare än fastighetsägaren...)

Och det finns väl inget som indikerar att trädet i fråga (förutom den stam som växte hos grannen) tagit skada av detta? TS själv anser ju att det kommer växa upp igen allt eftersom tiden går.

Så, även om jag nog skulle säga att i grannsämjans namn bör man givetvis diskutera den typen av åtgärder med sin granne innan man gör dem. Men juridiskt så har grannen inte gjort något fel.
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mawe85 skrev:
Ytterst lite. Ser de sällan. Men även om staketet delar så hade vi stor glädje av trädet så det var ganska fint plus täckte insynen.

Skadan är ju redan skedd och svårt att göra så mycket åt det kan jag känna.
Om kommunikationen är så begränsad så uppstår ju lätt missförstånd tänker jag.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser fördjävligt ut. En total stympning av hela kronan inklusive toppskottet. Skada är definitivt skedd, även om trädet är av en sort som orkar skjuta nya skott från detta utgångsläge.
 
  • Gilla
stjärnflickan och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tycker det ser fördjävligt ut. En total stympning av hela kronan inklusive toppskottet. Skada är definitivt skedd, även om trädet är av en sort som orkar skjuta nya skott från detta utgångsläge.
Skada på ett träd av typen fula stumpar är inte vad som avses som skada av betydelse enligt jordabalken.

Och notera att ägaren enbart ska få möjlighet att göra det själv, inte att ägaren kan hindra att grenar och rötter som tränger in hos andra kapas.
 
T
Dr Benz Dr Benz skrev:
Fast en granne som gör så här på eget bevåg är inte intresserad av någon grannsämja.

Om någon gör fel utan att ens försökt diskutera det före så har man redan lagt ribban. Om man mesar runt nu så kommer man konstant ligga i underläge.

Mig veterligen får man inte kapa någon annans växtlighet utan att först föra en diskussion och låta berörd hantera det själv.

Jag hade ärligt blivit heligt förbannad enkom för att någon tar sig den friheten.
Nja håller inte med.

Ser det mer som att TS lagt ribban i detta fallet.
Om ett träd växt på det sättet så i stort sett hela trädet är på grannens tomt men inte gjort något åt det och sen är lessen över att det blivit klippt så är man ganska ego.

Du har din tomt och grannen sin, vad han vill ha på sin sida är hans val.

Sen gjorde ni en tydlig gräns med murgrönan mao ni skulle satt staketet på rätt sida om thujan och samtidigt klippt in kronan själva.
 
  • Gilla
  • Wow
Lantliga och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skada på ett träd av typen fula stumpar är inte vad som avses som skada av betydelse enligt jordabalken.

Och notera att ägaren enbart ska få möjlighet att göra det själv, inte att ägaren kan hindra att grenar och rötter som tränger in hos andra kapas.
Vilken typ av skada är det då som avses?

Man har inte rätt att kapa stammar som växer in över tomten: https://www.familjensjurist.se/frag...ligger-pa-tomtgransen-utan-grannens-samtycke/

I detta fall är ju samtliga stammar kapade, inte bara grenar.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där med trädstammar är nog lite hittepå från den som tolkat lagtexten i frågespalten. Finns inget i propositionstexten som tyder på att det var tanken med skrivningen gren och rot. Istället valdes detta uttryck av lagstiftaren för att öka regleringen till att omfatta alla möjliga typer av växtlighet och inte enbart begränsa skrivningen till att gälla träd. Träd var nämligen utredningens förslag att reglera med denna skrivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Till TS: ta det till rätten så vi får ett prejudikat och får reda på vad som verkligen gäller :D
 
  • Haha
Vilse_i_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vilken typ av skada är det då som avses?

Man har inte rätt att kapa stammar som växer in över tomten: [länk]

I detta fall är ju samtliga stammar kapade, inte bara grenar.
Notera att skada på växten inte ens nämns i lagen: Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Vilket generellt brukar betyda finansiell skada.

Och var gränsen mellan stam och gren går kan ju vara en bra fråga, men jag gissar att det har mer med virkesvärde än något annat att göra .
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle inte brytt mig. Hela trädet hänger ju in till grannen så han får ha synpunkter på det.

Visst korrekt hade varit att be dig ta bort det, men slutresultatet är ju detsamma. Det är fullt förståligt att grannen antagit att han får bestämma fritt även om det formellt sett finns ett krav på att gå via dig.

Vill du ha ett träd där bör du plantera det så att det står helt på din sida alternativt komma överens med grannen
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Notera att skada på växten inte ens nämns i lagen: Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Vilket generellt brukar betyda finansiell skada.

Och var gränsen mellan stam och gren går kan ju vara en bra fråga, men jag gissar att det har mer med virkesvärde än något annat att göra .
Ett prydnadsträd, vars syfte är att vara fint, blir stympat till oigenkännlighet så att det måste ersättas med ett nytt träd för att vara fint igen. Det låter som en finansiell skada :)
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Är det magstarkt att vilja att lagen följs?
De är mest jag som inte håller med om att det är TS buske om 95 % av stammen är på grannens tomt. Sätt en rad med tujor vid tomt gräns, sätt sen ett plank på din sida så att all tillväxt sker på grannens tomt samtidigt som du förbjuder grannen att beskära ”dina” tujor. Om något år har du annekterat två meter av grannens tomt och ja det tycker jag är magstarkt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
De är mest jag som inte håller med om att det är TS buske om 95 % av stammen är på grannens tomt. Sätt en rad med tujor vid tomt gräns, sätt sen ett plank på din sida så att all tillväxt sker på grannens tomt samtidigt som du förbjuder grannen att beskära ”dina” tujor. Om något år har du annekterat två meter av grannens tomt och ja det tycker jag är magstarkt.
Juridiken verkar vara ganska klar i att trädet tillhör den fastighet där stammen går ner i marken. I exemplet med thujorna så tål grenarna att beskäras och grannen har rätt till det.

Men ja, jordbalken öppnar här för att man kan jävlas med grannen. Plantera ett rejält ungträd så att det står på den egna marken men lutar kraftigt över till grannen. Att såga ner det är då vandalism av någon annans fastighetstillbehör....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.