En stor gammal oxel som stått som ett vårdträd hos en släkting har precis blåst ner. Troligen rutten i mitten, då en annan oxel på gården tröttnade på det sättet för några år sedan. När jag hörde om det tänkte jag att det vore trevligt att lägga beslag på en bit och bygga något till gården där trädet stått så länge.

Någon som har erfarenhet av att snickra i oxel? Jag kan läsa mig till att det är hårt och vrider sig när det torkar, så det är kanske inte det bästa träslaget att ge sig på. Om det går vore det väldigt trevligt, men om det troliga är att jag får ge upp blir det ju bara antiklimax av mitt erbjudande.

Hep Hep skrev:
En stor gammal oxel som stått som ett vårdträd hos en släkting har precis blåst ner. Troligen rutten i mitten, då en annan oxel på gården tröttnade på det sättet för några år sedan. När jag hörde om det tänkte jag att det vore trevligt att lägga beslag på en bit och bygga något till gården där trädet stått så länge.

Någon som har erfarenhet av att snickra i oxel? Jag kan läsa mig till att det är hårt och vrider sig när det torkar, så det är kanske inte det bästa träslaget att ge sig på. Om det går vore det väldigt trevligt, men om det troliga är att jag får ge upp blir det ju bara antiklimax av mitt erbjudande.
Jag har några bitar oxel jag snickrat med. Hårt ja, var lite sprickor i men inte värre än att det gick att jobba runt.

Det låter ju bra att oxel är hanterbart. Frpågan r om det blir aktuellt.

Första infon jag fick var att det var stormen som tagit ett friskt träd. Sedan kom det fram att det kanske var lite ruttet i mitten som hjälpt till. Nu fick jag en bild. Om jag vill vara snäll mot ägaren kanske det är bättre att ge en flaska vin än att tälja tandpetare av det som är friskt virke.
Ett fällt träd i ett snötäckt landskap, med avbrutna grenar och en fågelmatare hängande från en gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
bling och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nya lantmannens bok, 1949:

Text om oxelträd från "Nya lantmannens bok", 1949. Beskriver utseende, egenskaper och användningsområden, samt nämner ätbara bär.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det låter ju bra att oxel är hanterbart. Frpågan r om det blir aktuellt.

Första infon jag fick var att det var stormen som tagit ett friskt träd. Sedan kom det fram att det kanske var lite ruttet i mitten som hjälpt till. Nu fick jag en bild. Om jag vill vara snäll mot ägaren kanske det är bättre att ge en flaska vin än att tälja tandpetare av det som är friskt virke.
[bild]
Några snygga bitar att svarva skål av :)

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Man brukar använda oxel till kuggar i stora öppna kuggväxlar till exempel i väderkvarnar och sågverk. Här uppe finns ingen oxel så vi använder björk som är sämre.

Om jag minns rätt brukar man också kunna göra glidlager av oxel. Man kokar dem i olja före montering.

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man brukar använda oxel till kuggar i stora öppna kuggväxlar till exempel i väderkvarnar och sågverk. Här uppe finns ingen oxel så vi använder björk som är sämre.

Om jag minns rätt brukar man också kunna göra glidlager av oxel. Man kokar dem i olja före montering.
Misstänker att det också är bra till pinnar på räfsor och liknande, kan ju vara något för Hep att tillverka som tröstpresent.
Har själv en bit oxel pappa lät ligga i havet (bräckvatten) i typ 10 år som jag klurar på vad den ska bli.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag får försöka ta reda på om de smalare delarna bara är missfärgade i mitten, eller om de är mjuka också.

Den övre av bitarna på den här bilden är lönn som dömdes ut som ”rutten” då den såg mörk och skum ut, men efter torkning var det bara precis i mitten den var mjuk. Resten var friskt fast mörkt. Bara hoppas att även oxel kan bete sig liknande.
Träbitar av lönn och oxel visas, där lönnbiten ovanpå är mörkare i mitten och omges av ljusare, torrt trä.
Skapa konto

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag får försöka ta reda på om de smalare delarna bara är missfärgade i mitten, eller om de är mjuka också.

Den övre av bitarna på den här bilden är lönn som dömdes ut som ”rutten” då den såg mörk och skum ut, men efter torkning var det bara precis i mitten den var mjuk. Resten var friskt fast mörkt. Bara hoppas att även oxel kan bete sig liknande.
[bild]
Oxel har en annan färg i kärnan så lätt att missta för röta om man inte vet om det

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Ser ut som en bra grund för ett rivertable.

😇

Mer seriöst så behöver minnessaker kanske inte vara så stora och de intressanta mindre föremålen brukar komma från "dåligt" virke. Spar några bitar och när de torkat så ser du troligen vad de ska bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.