32 791 läst ·
60 svar
33k läst
60 svar
Bör jag bli upprörd?
Nej, du har som drabbad granne rätt att såga de delar av trädet som tränger över gränsen. Det är därför särregleringen av detta finns i jordabalken.S Staffan-N skrev:Juridiken verkar vara ganska klar i att trädet tillhör den fastighet där stammen går ner i marken. I exemplet med thujorna så tål grenarna att beskäras och grannen har rätt till det.
Men ja, jordbalken öppnar här för att man kan jävlas med grannen. Plantera ett rejält ungträd så att det står på den egna marken men lutar kraftigt över till grannen. Att såga ner det är då vandalism av någon annans fastighetstillbehör....
Redigerat:
Var hittar du dessa jurister?S Staffan-N skrev:
Här kan du läsa lagstiftarens syfte med att införa denna nästan lite märkligt detaljerade reglering i nya jordabalken:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-aeger-ett-traed.449233/post-4707398
Här, en snabb googling ger mig bilden att detta är den vanliga tolkningen:Claes Sörmland skrev:
https://www.familjensjurist.se/frag...ligger-pa-tomtgransen-utan-grannens-samtycke/
https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
https://m.dagensvimmerby.se/bloggar...a-juristen-grannen-kapar-grenar-pa-mitt-trad/
Men jag håller med dig angående lagstiftarens intentioner i propositionen. Det är ju till och med en remissinstans som påpekar att trädägarens intressen inte beaktas, och det är tydligt att man som granne "inte skall vara skyldig att tåla olägenhet".
Jag tycker de beskriver lagstiftningen rätt bra. Den enda som snurrar till det är LRF konsulten i Västervik och Vimmerby i Dagens Vimmerby.S Staffan-N skrev:Här, en snabb googling ger mig bilden att detta är den vanliga tolkningen:
[länk]
[länk]
[länk]
Men jag håller med dig angående lagstiftarens intentioner i propositionen. Det är ju till och med en remissinstans som påpekar att trädägarens intressen inte beaktas, och det är tydligt att man som granne "inte skall vara skyldig att tåla olägenhet".
Sen kan man ju ha den här diskussionen vad som inkluderas i "rot och gren". Jag läser det utifrån propositionstexten som att man menar alla delar av träd, buskar och annan växtlighet som kan tränga över gränsen och orsaka olägenhet. Dessa delar får avlägsnas om de orsakar olägenhet och växtlighetens ägare har getts möjlighet att själv avlägsna dem ifall avlägsnandet skulle kunna tänkas orsaka skada av något slag.
Dessa skribenter vill särskilja stammen på träd från rot och gren, något som inte diskuteras alls av lagstiftaren i propositionen. Vad denna idé kommer ifrån förstår jag inte. Med samma logik skulle man ju kunna introducera andra morfologiska delar av träd som inte finns i lagtexten och påstå att dessa heller inte får röras av grannen. T ex får då löv inte röras, eller bark, eller frukt som hänger i trädet. Det blir ju lite märklig lagtolkning med denna metod.
A Alexn72 skrev:
Kan så ha gjort. Har fått bra input från forumet, så jag släpper trädet och går vidareDowser4711 skrev:
