Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Juridiken verkar vara ganska klar i att trädet tillhör den fastighet där stammen går ner i marken. I exemplet med thujorna så tål grenarna att beskäras och grannen har rätt till det.

Men ja, jordbalken öppnar här för att man kan jävlas med grannen. Plantera ett rejält ungträd så att det står på den egna marken men lutar kraftigt över till grannen. Att såga ner det är då vandalism av någon annans fastighetstillbehör....
Nej, du har som drabbad granne rätt att såga de delar av trädet som tränger över gränsen. Det är därför särregleringen av detta finns i jordabalken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, du har som drabbat granne rätt att såga de delar av trädet som tränger över gränsen.
Även om det innebär en total avverkning?
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Även om det innebär en total avverkning?
Även om trädet dör, ja.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även om trädet dör, ja.
Nu tror jag det krävs en källa, eftersom den delen av juristkåren som uttalar sig på Internet inte håller med.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En grafisk förklaring av vad vi diskuterar:

Bild av ett träd delvis över gränsen mellan två fastigheter med markering som visar var det kan beskäras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En grafisk förklaring av vad vi diskuterar:

[bild]
Du är fantastisk Claes!

När man läser dina svar lär man sig ofta nya saker.

Du tillför enormt mycket till BH.
 
  • Gilla
Helena Lundberg och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du dessa jurister?
Här, en snabb googling ger mig bilden att detta är den vanliga tolkningen:
https://www.familjensjurist.se/frag...ligger-pa-tomtgransen-utan-grannens-samtycke/
https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
https://m.dagensvimmerby.se/bloggar...a-juristen-grannen-kapar-grenar-pa-mitt-trad/

Men jag håller med dig angående lagstiftarens intentioner i propositionen. Det är ju till och med en remissinstans som påpekar att trädägarens intressen inte beaktas, och det är tydligt att man som granne "inte skall vara skyldig att tåla olägenhet".
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Här, en snabb googling ger mig bilden att detta är den vanliga tolkningen:
[länk]
[länk]
[länk]

Men jag håller med dig angående lagstiftarens intentioner i propositionen. Det är ju till och med en remissinstans som påpekar att trädägarens intressen inte beaktas, och det är tydligt att man som granne "inte skall vara skyldig att tåla olägenhet".
Jag tycker de beskriver lagstiftningen rätt bra. Den enda som snurrar till det är LRF konsulten i Västervik och Vimmerby i Dagens Vimmerby.

Sen kan man ju ha den här diskussionen vad som inkluderas i "rot och gren". Jag läser det utifrån propositionstexten som att man menar alla delar av träd, buskar och annan växtlighet som kan tränga över gränsen och orsaka olägenhet. Dessa delar får avlägsnas om de orsakar olägenhet och växtlighetens ägare har getts möjlighet att själv avlägsna dem ifall avlägsnandet skulle kunna tänkas orsaka skada av något slag.

Dessa skribenter vill särskilja stammen på träd från rot och gren, något som inte diskuteras alls av lagstiftaren i propositionen. Vad denna idé kommer ifrån förstår jag inte. Med samma logik skulle man ju kunna introducera andra morfologiska delar av träd som inte finns i lagtexten och påstå att dessa heller inte får röras av grannen. T ex får då löv inte röras, eller bark, eller frukt som hänger i trädet. Det blir ju lite märklig lagtolkning med denna metod.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
är fotot taget på din sida?
Nej grannens sida
S Staffan-N skrev:
Till TS: ta det till rätten så vi får ett prejudikat och får reda på vad som verkligen gäller :D
Haha. Will do! Återkommer när jag flyttat till Grönland eller Svalbard
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Nej grannens sida
Vad exakt menar du är felet?
Du har dina växter på grannens sida utan att prata med denna om det och nu har grannen kapat det på sin sida.
 
  • Gilla
tobfo1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En grafisk förklaring av vad vi diskuterar:

[bild]
Bra beskrivande bild. I mitt fall är trädet kapat en liten bit till vänster om det röda strecket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Bra beskrivande bild. I mitt fall är trädet kapat en liten bit till vänster om det röda strecket.
Tänk på att trädet mycket väl kan ha lutat mer innan det kapades.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad exakt menar du är felet?
Du har dina växter på grannens sida utan att prata med denna om det och nu har grannen kapat det på sin sida.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tänk på att trädet mycket väl kan ha lutat mer innan det kapades.
Kan så ha gjort. Har fått bra input från forumet, så jag släpper trädet och går vidare :)
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Kan så ha gjort. Har fått bra input från forumet, så jag släpper trädet och går vidare :)
Låter klokt.
För framtiden så är tipset att sätta träd så hela stammen står på rätt sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.