62 920 läst ·
236 svar
63k läst
236 svar
Bonniers Enkla bakom bästa bolåneräntan på 0,95 procent
Det var kul att höra. När vi började förhandla med stenåldersbanken Nordea i början av året ville de inte ens komma med ett motbud mot Sbab´s ränta på 1.22. Fick nått drygt svar i stil med att "vi har bestämt oss för att inte komma med motbud". Då har vi ändå en belåningsgrad på ca 50% och hyffsade inkomster. Vore kul att höra om tongångarna har ändrats nujonth skrev:Beställde ett amorteringsunderlag från min bank (Swedbank) förra veckan med anledning av Enklas nya erbjudande. Detta för att vara förbredd om Enkla vill ha mig som kund. Fick då osökt ett telefonsamtal från Swedbank idag där man erbjuder mig en sänkning på min 3-mån ränta från 1,31% till 1,17% där villkoren gäller i 1,5år. Ja sa självklart ja tack. Det innebär ju inte att jag inte kan tacka ja till Enkla längre fram men jag blir betydlig mindre benägen nu.
Av detta kan man dra flera slutsatser: 1 - Bankerna är skitskraja för att vanliga bolånetagare ska lämna dem. 2 - det finns goda marginaler för bankerna att sänka räntan för dem som vågar stå upp. 3 - Tidigare motsträvighet från min bankkontakt att sänka räntan ser jag nu som rent lurendrejeri.
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Du behöver inte hota, ringa eller gå in på banken. Det räcker med att du skickar in ett meddelande via bankens kontaktformulär när du är inloggad på internetbanken. Om banken då är vaken så kommer de sannolikt kontakta dig. Bara för att du begär och så småningom får amorteringsunderlaget hemskickat så måste du inte byta.
Jaha okej! Nä "hota", inte hotaPer Eskilsson skrev:
Du behöver inte hota, ringa eller gå in på banken. Det räcker med att du skickar in ett meddelande via bankens kontaktformulär när du är inloggad på internetbanken. Om banken då är vaken så kommer de sannolikt kontakta dig. Bara för att du begär och så småningom får amorteringsunderlaget hemskickat så måste du inte byta.
Men perfekt, det ska jag ta och göra ikväll!
Även jag kontaktade nuvarande bank, Nordea för amorteringsuppgifter och ev. kostnad för att lösa in den bundna delen av lånet (1/5). De hade inte hört om enkla än (sa de) men ville gärna boka in ett möte för att kolla på dagens ränta på 1.51. Ska bli spännande att se vart de lägger sig när de vet konkurrentens pris.
Härligt stenålders Nordea är!E EI30-SaC skrev:Även jag kontaktade nuvarande bank, Nordea för amorteringsuppgifter och ev. kostnad för att lösa in den bundna delen av lånet (1/5). De hade inte hört om enkla än (sa de) men ville gärna boka in ett möte för att kolla på dagens ränta på 1.51. Ska bli spännande att se vart de lägger sig när de vet konkurrentens pris.
Vad kan rimligtvis förändra räntan genom att slösa på deras och din tid genom lägga tid på ett möte?
Nordea har givetvis redan innan du kontaktat dem koll på vad du är värd som kund och vilken ränta de kan erbjuda.
Mötet är troligen till för att sälja in andra fantastiska möjligheter som banken kan erbjuda.
Själv hade jag 1,68% hos LF och där sa dom blankt nej till en sänkning av min ränta när jag sa att jag skulle byta...... Vilket jag gjort nu......Per Eskilsson skrev:
En kompis har LF och pratade nyss med dem och fick 1,25 % ränta. Inget speciellt annars med deras låneläge tycker jag. Två personer, rätt nybyggd lägenhet, ca 70 % belåningsgrad.Corpes skrev:
Bra att det är så pass lätt att byta vart man har sina lån nu. Har själv 1,34 % och funderar på att byta för att få ner den ändå lägre.
Vi hade precis ett "online-möte". Hon öppnade upp med att de inte kunde komma I närheten av 0.95%, vilket jag inte heller hade väntat mig. Hon tittade lite på ev. pensionsfonder och kom fram till att de kunde gå ner till 1.35%. Så nu är det bara att vänta på att "Enkla" ska höra av sig...Peter2400 skrev:
Härligt stenålders Nordea är!
Vad kan rimligtvis förändra räntan genom att slösa på deras och din tid genom lägga tid på ett möte?
Nordea har givetvis redan innan du kontaktat dem koll på vad du är värd som kund och vilken ränta de kan erbjuda.
Mötet är troligen till för att sälja in andra fantastiska möjligheter som banken kan erbjuda.
Så då har man ringt seb och bett om ett amorteringsunderlag. Fick även frågan varför och var ärlig mot dem. De sa även att dem inte kunde göra något på min nuvarande ränta (1.54%) så ja... Ligger ju på 83% belåningsgrad sen förra värderingen som vi gjorde för ett år sen och eftersom jag inte kan värdera om huset på 5 år igen så ja.... Spelar ju ingen roll att vi i husets nuvarande värde ligger på 70-75% 
Så nu är jakten igång!
Så nu är jakten igång!