H hul skrev:
Finns väl inget som säger att man måste byta bolån stup i kvarten?, även om man måste de så är väl de en litet pris för att tjäna otroligt mycket pengar.
Vi har bytt bolånebank 3 gånger. Alla gånger har vi gjort det för att få bättre boränta.

Först från Swedbank till SEB ganska nära inpå det att vi hade köpt vår första bostad. Jag har för mig att det lokala SEB-kontoret i Vasastan då erbjöd anställda på Ericsson en lägre boränta (men det kan även ha gällt alla bankkontor).

Sedan var vi kund hos SEB i mer än 18 år innan vi bytte tillbaka till Swedbank. Den gången sparade vi 3 438 kr per år på bytet och vi räknade ut att bytet tog oss fem timmar.
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/att-byta-bank-gav-oss-3-438-kr-per-ar-och-tog-5-h.3625/

I år - tre år senare - bytte vi igen till Landshypotek. Denna gång gick det med hjälp av mobilt bankID betydligt snabbare. Nu uppskattar vi att det bara tog 15 minuter. Denna gång sparade vi 8700 per år.
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/bytte-bank-igen-sparade-8-700-kr-pa-15-minuter.4150/

Jag tror att när folk får upp ögonen för hur enkelt det är att byta bank och hur mycket man kan spara på det så kommer många byta bank mycket oftare i framtiden än vad de gör idag.

Jag pratade för ett tag sedan med en lokal bankchef om framtiden och han sa att de som byter ofta är de som alltid kommer ha bäst ränta.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
du säger ju emot dig själv?
Avanza erbjöd något som andra banker inte gjorde, effektivare och billigare aktiehandel, vilket gjorde att folk bytte.
Enkla bolån erbjuder något som storbankerna inte kan, billigare bolån, folk kommer byta.

Finns väl inget som säger att man måste byta bolån stup i kvarten?, även om man måste de så är väl de en litet pris för att tjäna otroligt mycket pengar.
Avanza var inte bara billigare. Den hade många fördelar:
1- det gick snabbare
2- man hade tillgång till realtidskurser
3- man fick se sälj och köp volymer online
4- man kunde belåna innehavet
5- tillgång till Stop loss funktion så att om kursen gick ner under en viss nivå då utlöstes säljordern
6- tillgång till teknisk analys verktyg
7- mm
Enkla har en enda fördel som är lägre ränta och flera nackdelar som många skribenter har redan lyft upp.
Det är liksom att jämföra äpple o päron. De är inte lika.
100 miljader på 18 månader är prognosen. Jag sänker prognosen till 10 miljarder.

L Lars48 skrev:
1- det gick snabbare
5- tillgång till Stop loss funktion så att om kursen gick ner under en viss nivå då utlöstes säljordern
7- mm
Enkla har en enda fördel som är lägre ränta och flera nackdelar som många skribenter har redan lyft upp.
100 miljader på 18 månader är prognosen. Jag sänker prognosen till 10 miljarder.
Må så vara att deras prognos är optimistisk men de lär gå som ett tåg på räls ändå. Folk kommer kunna kapa sina ränteutgifter märkbart och det gör att enkla kommer få kunder.

Att det sen finns fallgropar i deras strategi är en annan femma.

Fördelen med detta är att det sätter press på bankerna, vill de behålla sina kunder så måste de lägga manken till också.

Så som kund blir detta förhoppningsvis en win-win situation.

Jag läste något om att storbankerna kan komma och tappa 4-5% av sina kunder.

Nu kommer jag med extremt hypotetiska siffror, men säg att det finns 400000 bolånekunder och de tappar 4% så kan det bli miljardbelopp som de går miste om.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu kommer jag med extremt hypotetiska siffror, men säg att det finns 400000 bolånekunder och de tappar 4% så kan det bli miljardbelopp som de går miste om.
I Sverige finns det många fler bolånekunder än så.

Det finns 2 miljoner hus, 500 000 fritidshus och 1 miljon bostadsrätter i Sverige.
Eller 2 053 665 hus, 576 806 fritidshus och 968 000 bostadsrätter om man ska vara noggrann.
Tillsammans blir det 3,6 miljoner potentiella bolånekunder. Alla har naturligtvis inte bolån men väldigt många har det.

Kollar man i stället i SBABs investeringsrapport från december 2017 så ser man att SBAB då hade 382 946 bolån och en 8-procentig marknadsandel av den svenska bolånemarknaden och att det genomsnittliga bolånet hos SBAB ligger på 736 651. Det betyder att antalet bolån ligger på 4 786 825 och att den totala storleken på hela bolånemarknaden ligger på 3 500 miljarder kronor. :oops: Det är mycket pengar.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra siffror där.

Om de har 8% marknadsandel så kan man ju halvera det, så säg 140k då och så tar man deras lånebelopp och räknar på 1.50% ränta. Då är det styvt 1.5 miljarder per år som går förlorat. Alltså närmare 5 miljarder på de 3 åren man binder sig hos enkla. Det lär få upp bankernas ögon!

H
L Lars48 skrev:
1- det gick snabbare
7- mm
Aldrig.
Folk kommer byta när de handlar om
Pengar. Dessutom har dess bolån flera fördelar.

Alla de fördelar du nämner kunde man få innan avanza med.
Avanza gjorde de dock folkligt

Jag vet att man på Ica för några år sen sa att man var chockade över hur mycket lättare det var att få folk att byta tandkräm/tvättmedel/whatnot med en kupong som gav 2–3 kronor rabatt än det var att få dem att byta bolån som gav tusenlappar i årlig besparing. Och statistiskt är det också bara några enstaka procent som byter bank vare år, och främst är det yngre och akademiker som byter.

Förhoppningsvis blir det bättre ju mer digitaliserade bankärendena blir, men fort kommer det nog inte gå – nu heller.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
H
L Lars48 skrev:
1- det gick snabbare
7- mm
"STOCKHOLM (Direkt) Bolåneerbjudandet från uppstickaren Enkla.com som presenterades på måndagen är det första från en utmanare som kan få betydande effekt på den svenska bolånemarknaden.

Den bedömningen gör SEB:s bankanalytiker i en analys.

Enkla.com erbjuder treåriga bundna bolån till 0,95 procents ränta.

"Det är 60 punkter lägre än storbankernas tremånadersräntor och 30 punkter lägre än andra spelare som Stabelo/Avanza", skriver bankanalytikerna.

Enkla.com siktar på en utlåningsvolym om 100 miljarder kronor vid slutet av år 2019. Analytikerna vid SEB tvivlar visserligen på om den volymen kommer att nås, men tror ändå att volymerna kan bli betydande, vilket skulle hålla tillbaka volymtillväxten för de fyra storbankerna och pressa deras marginaler."

J Jarlsgård skrev:
Mycket bra siffror där.

Om de har 8% marknadsandel så kan man ju halvera det, så säg 140k då och så tar man deras lånebelopp och räknar på 1.50% ränta. Då är det styvt 1.5 miljarder per år som går förlorat. Alltså närmare 5 miljarder på de 3 åren man binder sig hos enkla. Det lär få upp bankernas ögon!
Vad är det du har räknat ut här?:confused:

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad är det du har räknat ut här?:confused:
Jag gjorde en snabb uträkning på hur mycket storbankerna går miste om ifall att uppstickarna tar 4% andel av kunderna :)

Utgick ifrån siffrorna som Per la upp från SBAB. :)

Men en anledning till trögheten bland oss bankkunder, är ju att det ÄR komplicerat att byta bank. Man har sitt kontokort registrerat för automatbetalningar av parkering, på diverse webb butiker osv. Och tusen andra saker som måste ändras. Har man sedan dessutom kopplat sig hårdare till banken genom att nappa på deras säljförsök av hemförsäkring, bilförsäkring osv. Så är man ännu mera bunden.

J Jarlsgård skrev:
Jag gjorde en snabb uträkning på hur mycket storbankerna går miste om ifall att uppstickarna tar 4% andel av kunderna :)

Utgick ifrån siffrorna som Per la upp från SBAB. :)

Men du skriver ju att du räknar med att SBAB halverar sin utlåning. Inte att dom tappar 4%

Edit: Du räknar på HELA bolånemarknaden, då fattar jag. Trodde du räknade på SBAB bara.

Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men en anledning till trögheten bland oss bankkunder, är ju att det ÄR komplicerat att byta bank. Man har sitt kontokort registrerat för automatbetalningar av parkering, på diverse webb butiker osv. Och tusen andra saker som måste ändras. Har man sedan dessutom kopplat sig hårdare till banken genom att nappa på deras säljförsök av hemförsäkring, bilförsäkring osv. Så är man ännu mera bunden.
Man måste inte flytta sitt kort mm. Vi flyttade lånen från Nordea till SBAB men har ännu kvar visakortet och betala räkningar mm. Mest för att jag inte hittat vart vi skall flytta våra lönekonton ännu. Om man inte hittat någon superbra bank som är bäst på alla områden finns det ingen anledning att samla allt på ett ställe. Vi har lagt upp det såhär:

Bolån: SBAB
Visakort (används ej), lönekonton, betala räkningar mm: Nordea
Mastercard kreditkort (som vi använder) med 0.5% bonus på _alla_ köp: Preem
Aktiesparande, fonder mm: Nordnet
Pengar på bankkonto: Svea direkt

Man lägger helt enkelt sina engagemang hos den leverantör som är bäst på just den biten

• Gilla
D-bug och 3 till
  • Laddar…
Skärmbild av en nyhetsartikel om bolån med rubrik, ingress och artikelförfattarens namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av en artikel om bostadslån på en mobiltelefon med text och rubrik.
Skapa konto

Skärmdump av en artikel på en mobilskärm med text om låneerbjudande och prenumerationserbjudande.
Skapa konto

Skärmdump av en textartikel på en smartphone som diskuterar bostadslån och ekonomisk risk.
Skapa konto

Skärmdump av en textartikel på en mobiltelefon om lånevillkor och bankutlåning.
Skapa konto

Skärmdump av en nyhetsartikel på mobil med text och länk till räntekarta.
Skapa konto

• Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.