Är det någon som blivit erbjuden enklas bolån (eller är det blanco) och
accepterat?

Redigerat:
H
K Kirderf85 skrev:
Finns flera aktörer som börja dyka upp :)
Dock känns väl alla som pest eller kolera.
Nä verkligen inte

K Kirderf85 skrev:
Finns flera aktörer som börja dyka upp :)
Dock känns väl alla som pest eller kolera.
Beror på hur man ser på det. Alla kommer vilja ha ränta från dig, det är pest. Samtidigt så, vad förväntar man dig?

Alla utlåningainstitut kommer få någon sorts vinst? Absolut.

Men jag vet inte om jag tycker att alla är pest eller kolera, det finns de som är bättre än andra. Med det sagt betyder det ju inte för den skull att de är änglasända och skänker bort pengar till bolånekunder...

K
J Jarlsgård skrev:
Beror på hur man ser på det. Alla kommer vilja ha ränta från dig, det är pest. Samtidigt så, vad förväntar man dig?

Alla utlåningainstitut kommer få någon sorts vinst? Absolut.

Men jag vet inte om jag tycker att alla är pest eller kolera, det finns de som är bättre än andra. Med det sagt betyder det ju inte för den skull att de är änglasända och skänker bort pengar till bolånekunder...
Vinsten i sig är väl självklar för att de ska finnas.
Sen finns det såklart vissa som är mer okej. Ramlade bort ”i princip alla” är texten pga autocorrect.
Det jag menar är att vissa ägare inte känns bra att ge pengar till. Bonnier är en av dem.
Alla som har någon form av inflytande på Sverige och kan vinkla saker som de vill via tex media är pest och kolera.

K Kirderf85 skrev:
Sen finns det såklart vissa som är mer okej. Ramlade bort ”i princip alla” är texten pga autocorrect.
Det jag menar är att vissa ägare inte känns bra att ge pengar till. Bonnier är en av dem.
Alla som har någon form av inflytande på Sverige och kan vinkla saker som de vill via tex media är pest och kolera.
Ja jag förstår vad du menar!

Samtidigt tycker jag det känns bättre att ge Bonnier mina pengar då deras vinst åtminstone inte är lika hög som storbankernas.

Själv försöker jag undvika att köpa mer än nödvändigt från kommunistiska, fascistoida och petroleumdiktaturer. Är man mer orolig för den judiska världskonspirationen kan man förstås tycka att Bonnier är viktigare att undvika. :rolleyes:

H
K Kirderf85 skrev:
så med att de är pest eller kolera menade du ett enda låneinsitut?

Fick nyss mail från Enkla där de skrev att de hade fått in många intresseanmälningar och att de skulle återkomma om de valde att gå vidare med mitt lån. Börjar kännas lite fishy nu faktiskt. Vilken urvalsprocess använder de sig av?

E EI30-SaC skrev:
Fick nyss mail från Enkla där de skrev att de hade fått in många intresseanmälningar och att de skulle återkomma om de valde att gå vidare med mitt lån. Börjar kännas lite fishy nu faktiskt. Vilken urvalsprocess använder de sig av?
Fick samma sorts mail för en timme sen!

J Jarlsgård skrev:
Fick samma sorts mail för en timme sen!
Samma här ... :geek:

Gissningsvis inväntar de vad FI kommer fram till. Det blir dyrt för dem om de har en verksamhet som saknar rätt tillstånd.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om du bara flyttar ditt bolån så kräver FI inte att du ska amortera även om ditt lån är 4,5 gånger större än din bruttolön men om du utökar bolånet och om ditt lån är 4,5 gånger större än din bruttolön så kräver FI det. Sedan kan det vara så att Landshypotek ställer högre krav än FI, men förmodligen så är det bara ett förslag från Landshypotek som du kan välja bort om du önskar. Detta görs när du och den nya banken kommer överens om hur många lån banken ska fördela lånet på och hur eventuell amortering ska läggas upp. Kontakta Landshypotek och berätta sedan hur det gått för dig.
Återkoppling:
Kontaktade min bank på hemsidan och skrev att jag behöver amorteringsunderlag för att byta lån.
Idag fick jag två samtal. Ett från Landshypoteket som förklarade att de har fått många ansökan och det tar 3-4 veckor att svara på min ansökan, hmm.
Efter en timme ringer från min bank och han undrar varför ska jag byta bank och om han kan göra nåt så att jag stannar kvar. Vad begär du för att stanna kvar säger han. Jag säger 1,15 och han säger 1,20 för 3 månaders rörlig. Överenskommer om 1,20 som gäller i 15 månader då stannar jag kvar.
Jag ska uppdatera i räntefilen oxå.

• Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Återkoppling:
Kontaktade min bank på hemsidan och skrev att jag behöver amorteringsunderlag för att byta lån.
Idag fick jag två samtal. Ett från Landshypoteket som förklarade att de har fått många ansökan och det tar 3-4 veckor att svara på min ansökan, hmm.
Efter en timme ringer från min bank och han undrar varför ska jag byta bank och om han kan göra nåt så att jag stannar kvar. Vad begär du för att stanna kvar säger han. Jag säger 1,15 och han säger 1,20 för 3 månaders rörlig. Överenskommer om 1,20 som gäller i 15 månader då stannar jag kvar.
Jag ska uppdatera i räntefilen oxå.
Ja det verkar vara melodin...
Jag gjorde likadant och vips så blev jag uppringd av banken som erbjöd 1,10 på rörligt och 1,19 på treårs.
Det är tydligen tuff press (äntligen) på bolånen !

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Då undrar jag spontant vad ni har för banker?

J Jarlsgård skrev:
Då undrar jag spontant vad ni har för banker?
Swedbank

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.