Är det inte standard med 10% handpenning? Den summan är inte något som är kopplat till ett eventuellt brutet kontrakt. Det är fel. Vid tillträdet betalar man resterande 90%.

De gränser som nämns är lagkraven. Bankerna kan ställa högre krav om de vill. Men det är vanligt att bankerna ligger på de nivåer som nämns.
 
J Josef9191 skrev:
Till exempel stor där!
Okej :) En till sak jag tänkte på är att du skriver att huset kostar 5,750 000 kr. Hur blir det för er om det blir budgivning? Nu kanske hus i den prisklassen inte stiger enormt men det är ändå vanligt med (relativt) stor höjning.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det inte standard med 10% handpenning? Den summan är inte något som är kopplat till ett eventuellt brutet kontrakt. Det är fel. Vid tillträdet betalar man resterande 90%.

De gränser som nämns är lagkraven. Bankerna kan ställa högre krav om de vill. Men det är vanligt att bankerna ligger på de nivåer som nämns.
Jag ångrar att jag la ut mitt tal, haha. Jo, du har rätt, jag råkade svänga på siffrorna där.
 
topsiekret topsiekret skrev:
Hej Josef9191! Jag hade för ett tag sen en uppgift i min svenskakurs och då höll jag ett tal om just bostadskostnader. Det kanske kan ge dig lite mer koll. (lång text men tror jag fick med det mesta...)

”Du behöver för det första ha finansiering. Det vanligaste är att låna pengar av banken. För att få låna pengar behöver du en tillsvidare anställning. Det går att få låna pengar med en säsongsanställning men i allmänhet vill bankerna inte ta den risken. Banker vill alltid ha en säkerhet i att dom ska få tillbaka sina pengar.

För att du ska få ett lånelöfte av banken undersöker de hur mycket det är rimligt att du kan få låna. Det beräknas på 4,5 gånger din årslön. Detta är ditt tak om du ska köpa med hjälp av bostadslån. Förutom att få veta hur mycket du får låna idag, räknar banken på att du ska klara en ränteuppgång på ditt lån. En ökning till 7% ränta ska du klara av i din budget.

Du får låna 85% av bostadens pris. Det betyder att du behöver ha sparat ihop 15% till din kontantinsats. Det går att låna sig till kontantinsats med men det är oftast mycket hög ränta på det.

Om du vinner en budgivning på ett hus så ska du vid kontraktskrivning nummer 1 betala in en handpenning på 5% till säljarna. Dessa 5% dras av från din kontantinsats. Om du inte fullföljer din del av affären så tillfaller handpenningen säljarna.

Vid tillträdet till ditt hus så skrivs det sista papperna på och du betalar ytterligare 10% till säljarna. Du ska även betala pantbrev på 2% av det du lånar till bostadens pris. Detta är vad banken tar för att upprätta ett pantbrev då huset blir bankens säkerhet. Om huset sedan tidigare har pantbrev på 500 000 kronor, men du köper det för 1 miljon kronor ska du köpa nya pantbrev på 450 000:-.

För att du ska bli ägare av huset ska du också betala en lagfartskostnad. Lagfarten betalas till lantmäteriet och är 1,5% av husets pris.

(Nu har köparen betalat 18,5% av husets kostnad. Obs, syftningsfel, se nedan kommentar!)

För att ytterligare öka säkerheten vid bolån så har bankerna bestämt att det egentligen bara är 75% som ska vara bolån. Det är för att vid en eventuell utmätning, bolånaren kan inte betala tillbaka lånet, ska inte banken riskera att gå i förlust. Det gör bankerna genom att lägga upp 10% i så kallat topplån och resterande 75% i bottenlån. Topplånet har en högre ränta och ska amorteras först.

Om köparen lånar 85% till sitt hus ska hen betala tillbaka 2% av bolånet i amortering per år. Amorteringen är vad du betalar tillbaka på ditt lån men sedan tillkommer ränta som är vad utlånaren vill ha för att låna ut pengarna till dig.

Om köparen lånar mindre än 70-75% (olika för olika banker) så är amorteringen 1%. När bolånet bara är på 50% av fastighetens pris behöver man inte längre amortera. Banken ska såklart fortfarande få tillbaka sina utlånade pengar men det finns inget krav på att du amorterar. Jag tror att banken tänker att bolånet betalas tillbaka vid en försäljning. Räntekostnaden ska alltid betalas tillochmed om du betalar tillbaka lånet tidigare än vad banken har räknat med.

Detta är alltså de stora kostnaderna för att köpa hus med bankers bolån. Det tillkommer en del småkostnader i hela bolåneupplägget, men det är i det stora hela småsummor till administrationskostnader.

När du har köpt huset kommer vi till driftkostnad. Det är vad det kostar att hålla huset med el, värme, vatten för att det ska vara beboeligt. Olika system finns och kostar olika mycket. Dessa kostnader är oftast månatliga.

Värme
Vatten/avlopp
Elförbrukning
Elnätskostnad
Sophämtning
Hemförsäkring
Internet/tvkanaler
Samfällighetsavgifter

Årligen ska husägare även betala en kommunal fastighetsavgift. Den beräknas på husets ålder, är det nytt är det ingen eller billigare avgift. Avgiften är 0,75% av husets taxeringsvärde. Taxeringsvärdet bestäms var tredje eller sjätte år av Skatteverket som beräknar vad byggnader och tomt har för värde. Det beräknas på bland annat områdets genomsnittliga försäljningpris.”

edit: syftningsfel, vill inte att det ska bli missförstånd.
Det finns tyvärr faktafel i texten.
Taket för hur mycket du får låna är 6 gånger hushållets årsinkomst före skatt. Utöver det gör banken en kvar-att-leva-på-kalkyl som baseras på vilka som ingår i hushållet och vilka omständigheter som finns, t ex barn och driftskostnad för den tänkta bostaden. Det är ofta avgörande för hur mycket lån som beviljas.
Vid kontaktsskrivning betalas som regel 10% i handpenning. Om köparen bryter kontraktet kan ersättningen till säljaren bli både mer och mindre än handpenningen, det beror på omständigheterna.
Det här upplägget med topplån mellan 75 och 85% undrar jag hur vanligt det är, jag har inte haft något topplån öht på mitt senaste bolån, tecknat i år.
Amorteringskravet:
Belåning 70-85% = amortering 2 % per år.
Belåning 50-70% = amortering 1% per år.
Belåning under 50% = amortering är valfritt.

Uträkningen på pantbreven är fel, om huset kostar 1 miljon kr och det redan finns pantbrev på 500 000 kr, behöver köparen bara betala nya pantbrev för 350 000 kr om man tänker låna fullt, alltså 85%.
 
  • Gilla
Josef9191
  • Laddar…
J
topsiekret topsiekret skrev:
Okej :) En till sak jag tänkte på är att du skriver att huset kostar 5,750 000 kr. Hur blir det för er om det blir budgivning? Nu kanske hus i den prisklassen inte stiger enormt men det är ändå vanligt med (relativt) stor höjning.
Jag förstår inte riktigt vad du menar nu med budgivningen? Vi pratade med säljaren och mäklare direkt innan budgivningen börjas och fick den slutpriset eller man säger acceptera priset! Men vi ska inte betala så mycket för den för att dem höjas priset mycket beroende på hur mycket renovering har dem gjort och priset i den område.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns tyvärr faktafel i texten.
Taket för hur mycket du får låna är 6 gånger hushållets årsinkomst före skatt. Utöver det gör banken en kvar-att-leva-på-kalkyl som baseras på vilka som ingår i hushållet och vilka omständigheter som finns, t ex barn och driftskostnad för den tänkta bostaden. Det är ofta avgörande för hur mycket lån som beviljas.
Vid kontaktsskrivning betalas som regel 10% i handpenning. Om köparen bryter kontraktet kan ersättningen till säljaren bli både mer och mindre än handpenningen, det beror på omständigheterna.
Det här upplägget med topplån mellan 75 och 85% undrar jag hur vanligt det är, jag har inte haft något topplån öht på mitt senaste bolån, tecknat i år.
Amorteringskravet:
Belåning 70-85% = amortering 2 % per år.
Belåning 50-70% = amortering 1% per år.
Belåning under 50% = amortering är valfritt.

Uträkningen på pantbreven är fel, om huset kostar 1 miljon kr och det redan finns pantbrev på 500 000 kr, behöver köparen bara betala nya pantbrev för 350 000 kr om man tänker låna fullt, alltså 85%.
Amorteringarna trodde jag att jag fick till rätt. Topplån vet jag inte exakt hur vanligt det är, men jag har det tex, köpte förr året.

Jo, jag ber om ursäkt för de resterande faktafelen. Jag borde skrivit att det är väldigt förenklat. Jag tar tex inte upp csnlån. Jag kan tyvärr inte ta bort inlägget, men jag är nybörjare så jag kanske missar en knapp.
 
J Josef9191 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar nu med budgivningen? Vi pratade med säljaren och mäklare direkt innan budgivningen börjas och fick den slutpriset eller man säger acceptera priset! Men vi ska inte betala så mycket för den för att dem höjas priset mycket beroende på hur mycket renovering har dem gjort och priset i den område.
Okej, då förstår jag tror jag.
 
topsiekret topsiekret skrev:
Amorteringarna trodde jag att jag fick till rätt. Topplån vet jag inte exakt hur vanligt det är, men jag har det tex, köpte förr året.

Jo, jag ber om ursäkt för de resterande faktafelen. Jag borde skrivit att det är väldigt förenklat. Jag tar tex inte upp csnlån. Jag kan tyvärr inte ta bort inlägget, men jag är nybörjare så jag kanske missar en knapp.
Det är många siffror och regler att hålla reda på vad gäller bolån!
Om du vill ändra i ett inlägg du redan har postat, klickar du på de 3 prickarna precis under inlägget och väljer 'redigera'. Jag tror inte det går att ändra hur länge som helst efteråt dock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.