Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lat skrev:
Hur gör man annars?
Roadkill säljs väl sällan i affärer, och självdött står ganska långt ned på listan.
Normalt sätt dödas man först sedan slaktas man, man slipper alltså uppleva själva slakten.

Nej... Det är lite tragiskt att folk kan så lite om hur djuren de äter slaktas. Enligt svensk lag skall djuret bedövas, sedan skall det tömmas på blod. För att det skall ske effektivt måste hjärtat vara igång.
Alltså, djuret dör av syrebrist i hjärnan som uppstår när allt blod runnit ut. Under avtappningen lever djuret men skall vara bedövat så att det inte känner smärtan.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nej... Det är lite tragiskt att folk kan så lite om hur djuren de äter slaktas. Enligt svensk lag skall djuret bedövas, sedan skall det tömmas på blod. För att det skall ske effektivt måste hjärtat vara igång.
Alltså, djuret dör av syrebrist i hjärnan som uppstår när allt blod runnit ut. Under avtappningen lever djuret men skall vara bedövat så att det inte känner smärtan.
Man lever inte med en bult genom kraniet. Men hjärtat pumpar det är sant.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man lever inte med en bult genom kraniet. Men hjärtat pumpar det är sant.
Illustration av ett mänskligt kranium med ett spett igenom huvudet.

En bild på ett spett genom en människoskalle (Phineas) och han dog inte av detta..

Visserligen en illustration, men man kan tydligen leva med ett järnspett genom kraniet, så såna där tvärsäkra uttalanden ska du nog akta dig för..

Violina Violina skrev:
[bild]

En bild på ett spett genom en människoskalle (Phineas) och han dog inte av detta..

Visserligen en illustration, men man kan tydligen leva med ett järnspett genom kraniet, så såna där tvärsäkra uttalanden ska du nog akta dig för..
Jag vet ju iof inte hur ofta bonden/slaktaren misslyckas vid första försöket. Men som sagt all animalproduktion är mer eller mindre inhuman så det händer säkert. Sedan finns det arter som vet de ska avlivas, tex grisen.

Det är bara hyckleri att enbart bry sig om tvångsmatade ankor och gäss. Det är bara bli vegan om man inte gillar det.

Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Detta gäller nog dom flesta produkterna som har fler än 5 beståndsdelar, och detta förstår nog majoriteten av befolkningen. Men oavsätt så slutmonteras produkterna av Sverige och därmed gynnar man svensk ekonomi och svenska jobb före andra länders.
Jag träffar förvånansvärt många människor som inte har den kollen.

Om företaget inte lagt produktionen för lego i kina utan i något av de europeiska länderna så kan man ändå känna gott samvete.
Tyvärr med stora bokstäver så kan man inte undvika kina pga sömnaden.

A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har jobbat inom svensk fordonsindustri i snart 20år. Trenden de senaste 20 åren har varit att ta hem all produktion av även mindre viktig karaktär från Asien till Sverige eller iaf Europa.
Komponenter från Kina innebär oftast låg kvalitet på slutprodukten och det håller inte i längden om man är rädd om sitt varumärke.

Budgetsaker med lågt pris innehåller oftast mer Kina-skräp än annat.
Det är många branscher som plockar hem eller avslutar kina. Tyvärr finns det vissa delar som är svårare att kapa. Dock kan jag tyvärr inte hålla med om att komponenter från kina är dåliga bara för de är därifrån.
Du kan ta tex biltemacyklar, tillverkas i samma fabrik som andra toppmärken. Skillnaden är att de lägger större vikt vid de finare.
Ställ en trek och en biltema bredvid varandra, både el och tradidionell cykel. Biltema kommer aldrig upp i samma nivå alls.

M
Violina Violina skrev:
[bild]

Kan inte ni starta en egen tråd om slakt eller vad det är för dravel som inte har med Rysslands bojkott att göra!!!!!

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
[bild]

Kände en som sköt sig i skallen när han var i 18 års åldern, levde till 86. Lite knepig men han var lika lycklig för det.
Men jag har varit med och slaktat, han som skötte avlivningen missade aldrig.

Men samtidigt så hör man om fabriksslakt som kronfågel när de inte är bedövade innan de går in i kniven.

Rkarlsson skrev:
Kände en som sköt sig i skallen när han var i 18 års åldern, levde till 86. Lite knepig men han var lika lycklig för det.
Men jag har varit med och slaktat, han som skötte avlivningen missade aldrig.

Men samtidigt så hör man om fabriksslakt som kronfågel när de inte är bedövade innan de går in i kniven.
Ja.. Eller som på min släktings kycklingslakteri.. där skållade de kycklingarna levande för att fjädrarna skulle lossna lättare.. :worried::cry::mad::sick:

Skönt att det är en relativt avlägsen släkting så man inte behöver skämmas för mycket för att man delar viss genetik..

• Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Kan inte ni starta en egen tråd om slakt eller vad det är för dravel som inte har med Rysslands bojkott att göra!!!!!
Jag försökte köpa ryskt brännvin av systemet.. Men de ville inte sälja.. Inte ens det som fanns på lager..
Är inte detta lite mysko.. klart, det kanske är så att företagen får betalt av systemet vart efter produkten säljs, eller har systemet köpt in varan redan, då är det ju korkat att inte sälja av och sen låta bli att ta hem mer bara... Eller har du någon tanke?

lika med bränsle också... Det är så mycket olika bolag som säljer bränsle till mackar, men det är bara vissa producenter.. Så även om oljan är upp pumpad så är det väl lika bra att använda den... om den finns på europeiska marknaden redan... Sedan se till att inte ny rysk olja kommer in på marknaden..

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M
Rkarlsson skrev:
Det är många branscher som plockar hem eller avslutar kina. Tyvärr finns det vissa delar som är svårare att kapa. Dock kan jag tyvärr inte hålla med om att komponenter från kina är dåliga bara för de är därifrån.
Du kan ta tex biltemacyklar, tillverkas i samma fabrik som andra toppmärken. Skillnaden är att de lägger större vikt vid de finare.
Ställ en trek och en biltema bredvid varandra, både el och tradidionell cykel. Biltema kommer aldrig upp i samma nivå alls.
Jag har en hel del produkter som vid jämförelse är som natt och dag. Har 3st båtupptagingsvagnar och en släpkärra. En Brenderup, en Fogelsta och en Biltema (made in China) båtvagn, släpet är en Sävsjö. Svets, galvning, lager, däck, som att jämföra Liverpool med Åshöjdens BK.

Jag har köpt tampar till båten från Biltema, jämfört med t.ex. Robline så går dom inte att köra i tvättmaskin på 30gr. Detta är bara ett av fåtal exempel på kvaliteten på det "billiga" Kinesiska. Så en bojkott från min sida innebär många gånger att man får bättre kvalitet, dock till ett högre pris naturligtvis. Men kvalitet kostar har jag fått lära mig.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Jag försökte köpa ryskt brännvin av systemet.. Men de ville inte sälja.. Inte ens det som fanns på lager..
Är inte detta lite mysko.. klart, det kanske är så att företagen får betalt av systemet vart efter produkten säljs, eller har systemet köpt in varan redan, då är det ju korkat att inte sälja av och sen låta bli att ta hem mer bara... Eller har du någon tanke?

lika med bränsle också... Det är så mycket olika bolag som säljer bränsle till mackar, men det är bara vissa producenter.. Så även om oljan är upp pumpad så är det väl lika bra att använda den... om den finns på europeiska marknaden redan... Sedan se till att inte ny rysk olja kommer in på marknaden..
De måste ju ha väldigt konstigt inköp.
Företag jag vet köper produkter får varor och faktura ihop, sen 30 dagar på sig att betala, eller 14 beroende på sin kreditvärdighet.
Att systemet INTE redan betalat för alla flaskor russian standard skulle jag se som extremt osanolikt.
Det betyder att du och jag har förlorat igen egentligen. Hoppas de inte hade för mycket på lager bara.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
Rkarlsson skrev:
De måste ju ha väldigt konstigt inköp.
Företag jag vet köper produkter får varor och faktura ihop, sen 30 dagar på sig att betala, eller 14 beroende på sin kreditvärdighet.
Att systemet INTE redan betalat för alla flaskor russian standard skulle jag se som extremt osanolikt.
Det betyder att du och jag har förlorat igen egentligen. Hoppas de inte hade för mycket på lager bara.
Jag vet inte alls hur de gör, det var därför jag undrade..
Har de köpt spriten redan så måste det ju vara bättre att sälja av den och få igen pengarna iallafall... annars är det ju kapitalförstöring...

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Ett land på 140 miljoner med en BNP på 3 ggr Sveriges ett land på 10 miljoner. Kan inte vara helt svårt undvika produkter från det landet :)

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.