52 677 läst ·
938 svar
53k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Kanske återgå till Ryssland?
Köp närodlad mat. Bor du inte i Ryssland så är den garanterat icke rysk.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
I världen ja, men som jag skrev påverkar inte det diskussionen om vad vi (som hänger på det här forumet och metsadels bor i Sverige) borde bojkotta för produkter. ICA märkte om köttfärs och finkrogens kock petar sig i näsan ibland, men det påverkar inte heller i det lite större perspektivet.A Alexn72 skrev:
Måste nog undvika att köpa allt!
Kan inte ens köpa svensk om man ska följa alla råd.
Sverige skänker krigsmaterial till ett land som ligger i krig och vill gå med i Nato, så den så kallade 80 åriga neutralitet som Sverige skryter med är över.
Importerar allt möjligt skit som tillverkas av krigs förande länder och diktaturer.
Den så kallade svenska maten är nog inte framtagen utan att man importerat både drivmedel, utrustning, gödning och foder.
Sverige plågar/straffar sina invånare med skatter o miljöavgifter så att man snart inte har råd att leva.
Drivmedelspriserna skyller dom på att råoljan inte kostat så här mycket på 8 år, men vad fn det har inte varit så lite råolja i drivmedlet som det är nu förtiden och aldrig kostat så mycket som nu.
Elen är så dyr pga att den styrs den internationella marknaden, skulle vi inte dunkat igen kärnkraften så kunde vi ha billigare el som vi kunde sålt dyrt till övriga Europa.
Istället har vi en vision om att elen ska tillverkas med sol och vind, mej veterligen så blåser det oftast inte och solen lyser med sin frånvaro när det är vinter och -25 grader ute när jag behöver som mest el.
Kan man ens köpa el med gott samvete, vart har sol och vindkrafts grejorna tillverkats och med vilka material.
Så nu har jag spytt galla färdigt.
Sverige är ett bra land att bo i och tiderna förändras, så det är nog bara att anpassa sig efter rådande förhållanden och hamsta jodtabletter och toa papper.
Sverige skänker krigsmaterial till ett land som ligger i krig och vill gå med i Nato, så den så kallade 80 åriga neutralitet som Sverige skryter med är över.
Importerar allt möjligt skit som tillverkas av krigs förande länder och diktaturer.
Den så kallade svenska maten är nog inte framtagen utan att man importerat både drivmedel, utrustning, gödning och foder.
Sverige plågar/straffar sina invånare med skatter o miljöavgifter så att man snart inte har råd att leva.
Drivmedelspriserna skyller dom på att råoljan inte kostat så här mycket på 8 år, men vad fn det har inte varit så lite råolja i drivmedlet som det är nu förtiden och aldrig kostat så mycket som nu.
Elen är så dyr pga att den styrs den internationella marknaden, skulle vi inte dunkat igen kärnkraften så kunde vi ha billigare el som vi kunde sålt dyrt till övriga Europa.
Istället har vi en vision om att elen ska tillverkas med sol och vind, mej veterligen så blåser det oftast inte och solen lyser med sin frånvaro när det är vinter och -25 grader ute när jag behöver som mest el.
Kan man ens köpa el med gott samvete, vart har sol och vindkrafts grejorna tillverkats och med vilka material.
Sverige är ett bra land att bo i och tiderna förändras, så det är nog bara att anpassa sig efter rådande förhållanden och hamsta jodtabletter och toa papper.
Ja det undviker jag med om de går. Djuret behöver inte höra en ramsa och stå åt ett håll för att avlivas. Avliva omgående eller låt va.AndersMalmgren skrev:
Det har ju med bojkott av vidriga stater att göra. Om halal hade varit korrekt halal inom sveriges gränser så hade det tillhört en brutal vidrig stat som plågar djur på riktigt.
Köp hellre direkt från bonden, men då får du väl cykla långt.
Du har helt rätt i det du skriver! Även om man köper "made in sweden" så är det alltid nån halvledare eller skruv som kommer från Kina eller annan diktatur. Jag försöker iaf. så mycket det går att när det är uppenbart att det är en diktatur som tillverkat/legotillverkat något och finns det ett alternativ, så väljer jag det istället.wildeside skrev:
Hela energidebatten är ju en diskussion för sig som nog har malts i dom flesta forumen redan. Fru Merkel har ju varit Putins marionett i 15 års tid. Nu sitter dom där, utan energi då Nordstream varit deras navelsträng från "mother Russia".
Det majoriteten av svenskar inte vet är att made in sweden betyder typ bara att det är slutmonterat här. Sen kan allt komma utifrån, men mestadels är det ju typ tex lite legotillverkning eller sömnad som kommer utifrån.M Markarbetaren skrev:Du har helt rätt i det du skriver! Även om man köper "made in sweden" så är det alltid nån halvledare eller skruv som kommer från Kina eller annan diktatur. Jag försöker iaf. så mycket det går att när det är uppenbart att det är en diktatur som tillverkat/legotillverkat något och finns det ett alternativ, så väljer jag det istället.
Hela energidebatten är ju en diskussion för sig som nog har malts i dom flesta forumen redan. Fru Merkel har ju varit Putins marionett i 15 års tid. Nu sitter dom där, utan energi då Nordstream varit deras navelsträng från "mother Russia".
Tex så ikeas sängar, sömnaden syddes i polen, sen beroende på vad för säng så spikades de fast i hästveda. Nu är den fabriken ju flyttad förvisso uppåt.
Detta gäller nog dom flesta produkterna som har fler än 5 beståndsdelar, och detta förstår nog majoriteten av befolkningen. Men oavsätt så slutmonteras produkterna av Sverige och därmed gynnar man svensk ekonomi och svenska jobb före andra länders.Rkarlsson skrev:Det majoriteten av svenskar inte vet är att made in sweden betyder typ bara att det är slutmonterat här. Sen kan allt komma utifrån, men mestadels är det ju typ tex lite legotillverkning eller sömnad som kommer utifrån.
Tex så ikeas sängar, sömnaden syddes i polen, sen beroende på vad för säng så spikades de fast i hästveda. Nu är den fabriken ju flyttad förvisso uppåt.
Jag har jobbat inom svensk fordonsindustri i snart 20år. Trenden de senaste 20 åren har varit att ta hem all produktion av även mindre viktig karaktär från Asien till Sverige eller iaf Europa.Rkarlsson skrev:Det majoriteten av svenskar inte vet är att made in sweden betyder typ bara att det är slutmonterat här. Sen kan allt komma utifrån, men mestadels är det ju typ tex lite legotillverkning eller sömnad som kommer utifrån.
Komponenter från Kina innebär oftast låg kvalitet på slutprodukten och det håller inte i längden om man är rädd om sitt varumärke.
Budgetsaker med lågt pris innehåller oftast mer Kina-skräp än annat.
Folkrättsligt upphörde neutraliteten när vi gick med i EU - enligt Bo Teutenberg (arbetade på UD som folkrättssakkunnig och ambassadör).wildeside skrev: