Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet inte hur många kolkraftverk som finns kvar i Tyskland och som kan startas med kort varsel. Vet du?
Vet du hur det ser ut eftersom du ställer frågan. Men det finns säkerligen andra källor för att kunna producera el och värme.
Sen får vi hjälpa till i EU. Alla är inte beroende av rysk gas.
Men eftersom du inte verkar gilla att ta bort den ryska gasen, vad föreslår du?

P
Nej, jag ställer frågan eftersom jag inte vet. Jag skrev ju "jag vet inte hur många kolkraftverk som finns kvar i Tyskland och som kan startas med kort varsel".

Vilka andra alternativ finns? Kärnkraft kan inte återstartas speciellt enkelt, om det ens går. Vindkraft tar lite tid att bygga.

Du läser in saker i vad jag skrev som inte står där. Jag skrev att Tyskland balanserar på slak lina när det gäller att göra sig av med beroendet av rysk gas. Jag uttryckte ingen åsikt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Sovjet fick ge upp 1998 när de helt enkelt inte längre hade råd, varför skulle det inte ske nu?

Möjligtvis kan de dra sig tillbaka, stänga landet, och "leva" i någon slags tillvaro liknande den i den demokratiska folkrepubliken i norra korea men jag tror inte att de invånare som vant sig vid nuvarande, mer västlig, livsstil kommer att tolerera det.

Vilka planer? Ditt, fortfarande ogrundade, påstående att USA skulle invadera Ryssland för att ta deras olja och naturgas?

Jag har lyssnat på Bidens tal och jag hör inget annat än att han inte tycker Putin kan sitta kvar vid makten (inte att USA aktivt planerar att avsätta honom). Jag håller med honom. Gör inte du?
Du får lyssna igen..
Annars så skulle inte staben kasta sig över och försöka släta över hans ordval inför förbandet i tidigare i veckan..
Och nu här i Polen.
Det handlar ibland inte så mycket om vad en president säger utan hur och vid vilket sammanhang.

Jo nog kan Ryssland dra sig ur och lämna detta vid att de 3 områden man anser som utbrytarregioner får ryskt stöd med folkomröstning om vidare styre...
Då blir frågan vad Ukrainas styre säger om detta...

Jag såg helst att regionerna gick tillbaka till Ukraina.. Men det kan bli en långdragen konflikt isåfall...

P pmd skrev:
Sanktioner fungerar.
Se denna skrift: [länk]
Hur definierar du ordet fungerar?
Troligtvis inte på samma sätt som en ukraina bo.
Det är fortfarande krig i Ukraina.

För mig så tänker jag att om Putin fortfarande krigar så har inte sanktionerna fungerat.

• Gilla
1
  • Laddar…
P pmd skrev:
Knappast det kortaste strået.

Sist jag tankade bilen betalade jag cirka 26 kr per liter, så jag gnällde lite. Det kändes tungt.

Men här är en lista på saker jag inte behövde göra när jag hade tankat.

Jag rafsade inte ihop grejer i en väska, tog inte med mig hundarna, lämnade inte allt annat kvar och flydde inte från en invasionsstyrka.
Jag satt inte i ett skyddsrum under natten.
Jag lämnade inte resten av familjen kvar i huset, döda.
Jag behövde inte vädja till folks välvilja i ett annat land för att ha nånstans att sova hyfsat tryggt.

Jag kom undan billigt med att betala 26 kr per liter för diesel.
Så kan man också tänka men jag antar att du bidrar ekonomiskt till Ukraina.
Annars är det bara patetiskt

• Arg
pmd
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur definierar du ordet fungerar?
Troligtvis inte på samma sätt som en ukraina bo.
Det är fortfarande krig i Ukraina.

För mig så tänker jag att om Putin fortfarande krigar så har inte sanktionerna fungerat.
Det är fortfarande genom västerländska ögon som denna rapport är skriven..
sett genom ryska ögon så är bilden helt annorlunda..
De har väntat på detta och planerat väl..
dock räknade inte Putin med en så pass omedgörlig armé.. samt en större oerfaren styrka soldater... Och att inte ens befäl ville utföra order..
Så det gav en hel del lätta segrar i fält för Ukraina, tack och lov...
dock kan detta fortfarande skifta fort om Putins befäl och armé hittar den vägen framåt som Putin kräver... Det är dock en fråga om folkrensning som skulle ske i dess spår...dvs Putin byter ut folket i landet, med alla medel...

vägen framåt för Ukraina hänger lika mycket på vilken typ av attityd Putins armé har som hur pass mycket Ukraina orkar göra motstånd..

A
Så kan man också tänka men jag antar att du bidrar ekonomiskt till Ukraina.
Annars är det bara patetiskt
Det gör han säkert..
Och det gör vi ju alla som tankar..
Då Sverige skänker bistånd till Ukraina.. det är skattemedel som går dit..
Så varje gång vi tankar mm så späder vi på kassan... utöver det folk ger rent privat.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Tur att jag har min dubbelmoral....
Då kan jag fylla på med rysk gas samtidigt som jag protesterar
Underbart med dubbel moral
Dubbelmoral är dubbelt så moralisk! :rofl:

R
Maskintok skrev:
Du får lyssna igen..
Annars så skulle inte staben kasta sig över och försöka släta över hans ordval inför förbandet i tidigare i veckan..
Och nu här i Polen.
Det handlar ibland inte så mycket om vad en president säger utan hur och vid vilket sammanhang.
Ja, det var klumpigt sagt, rent diplomatiskt, att han inte tycker Putin kan sitta kvar vid makten i Ryssland. Men han säger verkligen inte (ens i närheten) att USA planerar att avsätta honom. Du kanske är den som borde lyssna igen?

Maskintok skrev:
Jo nog kan Ryssland dra sig ur och lämna detta vid att de 3 områden man anser som utbrytarregioner får ryskt stöd med folkomröstning om vidare styre...
Då blir frågan vad Ukrainas styre säger om detta...

Jag såg helst att regionerna gick tillbaka till Ukraina.. Men det kan bli en långdragen konflikt isåfall...
Ja, detta kommer inte vara över på länge. Men att kompromissa med putler och ge honom de regioner han invaderat tidigare tror jag är den sämsta lösningen av alla. Man kan inte belöna detta beteende.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
härligt med nedvärderande och nedsättande ton emot de som jobbar i landet med mat och foderproduktion...
människor som lever av sin verksamhet som ger mat på bordet åt er andra.
som ger värmen i elementet, hos de som eldar med ved.
De som tillverkar ved för att ni ska kunna mysa framför brasan..

som producerar virke till etanol som skall ingå i reduceringsplikten..

När ni ska baka pizza på fredagen.. Då vill ni ha mjöl... Eller hur?
Det är inte bara överlevnad hos de som är i en direkt konflikt zon utan även hos oss som driver en verksamhet.
överlevnad kommer i alla dess former.
Och att vifta bort oss är lika illa som att vifta bort de civila offer i konfliktens spår i Ukraina...

Man glömmer alla dessa som knappt har råd i vardagen som nu skall betala enormt med pengar för drivmedel för att kunna jobba..
De kämpar för sin överlevnad..
spotta inte på dessa som vissa nyss gjort här.
Vi behöver alla göra uppoffringar för Ukrainas skull.
Ingen uppoffring som någon av oss behöver göra är jämförbar med vad ukrainarna tvingas offra.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
dock räknade inte Putin med en så pass omedgörlig armé.
Synd för honom, men så blir det när korruptionen sipprar ner från regimens värdelösa ledare. Senast idag rapporterades om en rysk överste som sköt sig själv i huvudet efter att hans förband avslöjades ha förstört och sålt delarna från 90 % av deras förrådsställda stridsvagnar.

Så de är nog inte främst omedgörliga. De förmår inte bättre.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Hans beskrivning av "decline" är klart intressant och det slutar oftast i ett krig när nedgången pågått en längre tid.
"Decline" av vad?

A
R RoAd skrev:
Ja, det var klumpigt sagt, rent diplomatiskt, att han inte tycker Putin kan sitta kvar vid makten i Ryssland. Men han säger verkligen inte (ens i närheten) att USA planerar att avsätta honom. Du kanske är den som borde lyssna igen?

Ja, detta kommer inte vara över på länge. Men att kompromissa med putler och ge honom de regioner han invaderat tidigare tror jag är den sämsta lösningen av alla. Man kan inte belöna detta beteende.
konstigt att vissa experter håller med mig då..

Nä Ukraina ska inte skänka bort dessa regioner..
Men de kommer inte att klara av detta själva.. de kommer att behöva stöd..
Inte med enbart vapen.. Utan genom soldater och fordon...
risken är dock stor att minsta mobilisering tolkas som en krigshandling av antingen Ryssland eller annan stat och då är konflikten urspårad...

A
P pmd skrev:
Vi behöver alla göra uppoffringar för Ukrainas skull.
Ingen uppoffring som någon av oss behöver göra är jämförbar med vad ukrainarna tvingas offra.
Det är inte det jag avsett heller.
Men kom inte och säg att vissa i detta landet inte gör allt för att överleva de heller... Det är att spotta folk i ansiktet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.