51 742 läst ·
938 svar
52k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är billigare för staten att låta hjälpen komma försent.Rkarlsson skrev:
Och när dessutom gamarna sitter i samma myndighetsbåt så blir det inte bättre..
bojkotta ryska varor är bara en nödvändig sak när det handlar om att importera in nytt, det som redan existerar här är det bättre att sälja bort och sedan inte importera mer av de varorna.
att bojkotta på individnivå blir inte annat än extremt.. hur många här har importerat något från Ryssland?
Och vad hade de att erbjuda för vanliga privatpersoner?
Jag kan inte på riktigt komma på rak arm vad jag köper till vardags i affärer som är producerat i ryssland på ica butiken.Maskintok skrev:Det är billigare för staten att låta hjälpen komma försent.
Och när dessutom gamarna sitter i samma myndighetsbåt så blir det inte bättre..
bojkotta ryska varor är bara en nödvändig sak när det handlar om att importera in nytt, det som redan existerar här är det bättre att sälja bort och sedan inte importera mer av de varorna.
att bojkotta på individnivå blir inte annat än extremt.. hur många här har importerat något från Ryssland?
Och vad hade de att erbjuda för vanliga privatpersoner?
Jag kan ju tyvärr inte undvika kina, usa, israel eller något annat land jag tycker är omoraliskt eller oetiskt.
Men rent ryskt är det enda jag har en serie spritflaskor i Russian standard som faktiskt är om jag minns rätt inköpt innan 2014. Möjligt att jag köpte imperialen efter men det var där runt 14-16 isåfall.
Eftersom jag ändå gillar svenskt så köper jag svensk mat i allra högsta grad. =)
Men det är dieseln man köper isåfall som jag inte riktigt kan eller orkar spåra.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag köper mycket 3D modeller från Ryssland. Många duktiga artister där och de säljer sina grejer för en bråkdel av vad en motsvarande artist skulle sålt det för i väst.
Exempel
https://www.artstation.com/fridock
Dock såg jag nu att en annan jag köpt från som jag trodde var ryss visade sig vara Ukrainare så de tar ju ut varandra
https://www.artstation.com/sergey_ryzhkov
Exempel
https://www.artstation.com/fridock
Dock såg jag nu att en annan jag köpt från som jag trodde var ryss visade sig vara Ukrainare så de tar ju ut varandra
https://www.artstation.com/sergey_ryzhkov
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att du inte skäms 
Det är inte våran förbrukning som gör någon skillnad.
Det är Gasen, Putins egen plånbok.
Där kommer skillnaden fram
Det är inte våran förbrukning som gör någon skillnad.
Det är Gasen, Putins egen plånbok.
Där kommer skillnaden fram
har inte koll på vart bränslet kommer ifrån när jag tankar.. Och egentligen är det struntsamma... Jag måste ju ha det ändå...Rkarlsson skrev:Jag kan inte på riktigt komma på rak arm vad jag köper till vardags i affärer som är producerat i ryssland på ica butiken.
Jag kan ju tyvärr inte undvika kina, usa, israel eller något annat land jag tycker är omoraliskt eller oetiskt.
Men rent ryskt är det enda jag har en serie spritflaskor i Russian standard som faktiskt är om jag minns rätt inköpt innan 2014. Möjligt att jag köpte imperialen efter men det var där runt 14-16 isåfall.
Eftersom jag ändå gillar svenskt så köper jag svensk mat i allra högsta grad. =)
Men det är dieseln man köper isåfall som jag inte riktigt kan eller orkar spåra.
Den som inte fattar sig på detta kan ju köpa utsäde och gödseln nu då..
Det är 3 gånger så dyrt och ökar för varje vecka... De räknar med att priset skall vända vid midsommar.. Men innan dess så hinner det bli 5 gånger så dyrt som ifjol...
Vart skall dessa summor hämtas?
spannmålspriset ökar inte i den här takten..
Och mjölk samt kött bönderna har inte heller samma prisökningar...
Det är ju svårt att veta men man kan ju i alla fall undvika att köpa från Shell: https://omni.se/shell-drog-sig-ur-ryssland-och-kopte-sen-rysk-olja/a/OrBXxEMaskintok skrev:
/Krille
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Åter igen, tråkigt när bönder och andra kommer i kläm. Men det är piss och ingenting jämfört med hur det är i Ukraina! Jag har inget emot att betala dessa dieselpriserna och matpriserna vi nu upplever när jag i bakhuvudet vet att det inte gynnar Putins regim.Maskintok skrev:
Syftet med sanktionerna är att skapa missnöje i ryssland, sedan om det leder till revolution eller nått vet man aldrig. Putin kommer fortfarande kunna äta oxfile varje dag, men folket kommer bli förbannade.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Både Ica och Coop har plockat bort alla ryska produkter från hyllorna i sina butiker så det slipper du fundera över iaf.Rkarlsson skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Fast att det mesta blivit dyrare har dock inte enbart med Ukraina-Ryssland att göra. Redan i sensomras i fjol började matpriserna öka markant enligt hustrun som veckohandlar ungefär samma varor varje vecka. Och mycket började öka i pris redan när pandemin slog till 2020.Maskintok skrev:det är många som glömmer att ALLT nu blir dyrare, så det handlar inte bara om enstaka varor utan om allt..
Så har man obegränsat med kapital så går det ju bra.. För oss vanliga dödliga så är det inte så..
Och då handlar det inte om att avstå någon pizza eller betala lite mer för bränsle..
utan det handlar om att välja mellan en elräkning och blöjor.. osv..
Mycket handlar om fraktbåtar som fastnat på olika ställen. Företag inom tillverkning som haft mindre produktion, ingen har väl missat halvledarebristen. Det är fortfarande stor brist på olika elektronikkomponenter.
Ja de vore väl trevligt.M Markarbetaren skrev:
Det visade ju att jag inte köpte något ryskt på ica då =) För jag har inte saknat det jag brukar köpa. Gissar att sortimentet var riktigt litet på den delen.