51 741 läst ·
938 svar
52k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
det är många som glömmer att ALLT nu blir dyrare, så det handlar inte bara om enstaka varor utan om allt..
Så har man obegränsat med kapital så går det ju bra.. För oss vanliga dödliga så är det inte så..
Och då handlar det inte om att avstå någon pizza eller betala lite mer för bränsle..
utan det handlar om att välja mellan en elräkning och blöjor.. osv..
Så har man obegränsat med kapital så går det ju bra.. För oss vanliga dödliga så är det inte så..
Och då handlar det inte om att avstå någon pizza eller betala lite mer för bränsle..
utan det handlar om att välja mellan en elräkning och blöjor.. osv..
Du verkar inte förstå vad överlevnad betyder? Även om jag eller du går i personlig konkurs kommer vi att överleva - det till skillnad mot de som är kvar i Ukraina och kämpar för sin verkliga överlevnad. Eller för den delen de som riskerar blir utan mat i t ex Egypten.Maskintok skrev:Du ja, men det är inte något som ger den enda bilden av folket i detta landet.
att vissa tro att den enda överlevnaden är den i en väpnad konflikt har mycket kvar av livet att lära.
Och många kommer inte ha tillgång till mat framöver.. Egypten bland annat.
Detta är inte Ukrainas fel, inte heller helt Rysslands heller.. det är en blandad kompott av Ryssland och väst länderna.
enda chansen som finns för Egypten är att konflikten tar slut innan vårbruket och att Ryssland kan sälja sin säd genom andra kanaler ner till Egypten..
Annars hotar en annan typ av överlevnad där nere..
Så nä - ingen kämpar för sin överlevnad p g a högre bränslepriser i Sverige.
/Krille
Det är bara att inse att det finns de som inte förstår det empatilösa i att jämföra ekonomisk "överlevnad" med den verkliga överlevnad Ukrainarna kämpar för varje dag.Maskintok skrev:
/Krille
Nej, att öka på konflikten är inte någon lösning. Mera vapen och krig är inte någon väg fram.Maskintok skrev:
Ryssland kommer inte ge sig. Och frågan är om det vore bra? Bäst vore ett omedelbart slut på krigandet. Och bäst just nu vore om de förhandlar. Det finns en stark önskan att kunna slå söder Ryssland internt. För att sen kunna "köpa" företag och naturresurser där billigt. Och det är globala företag som vill detta. Så att avsätta Putin och få dit någon märklig prick vore bra för de globala företagen och oligarkerna och mycket dåligt för invånare i länderna Ukraina och Ryssland.
Pratar du om nittotalet och svenska rådgivare som Anders Åslund och även Bildt? Dessa svenskar blev inte fattiga och har länge ekonomisk stöttat Putin. De fortsätter så vitt jag förstår med detta även efter Ukraina invasionen?K Karl Olssvan skrev:Det finns en stark önskan att kunna slå söder Ryssland internt. För att sen kunna "köpa" företag och naturresurser där billigt. Och det är globala företag som vill detta. Så att avsätta Putin och få dit någon märklig prick vore bra för de globala företagen och oligarkerna och mycket dåligt för invånare i länderna Ukraina och Ryssland.
Nej och Biden gjorde ju mycket pinsamma uttalanden igår som är svårt att reparera och möjliggöra en diplomatisk lösning.K Karl Olssvan skrev:Nej, att öka på konflikten är inte någon lösning. Mera vapen och krig är inte någon väg fram.
Ryssland kommer inte ge sig. Och frågan är om det vore bra? Bäst vore ett omedelbart slut på krigandet. Och bäst just nu vore om de förhandlar. Det finns en stark önskan att kunna slå söder Ryssland internt. För att sen kunna "köpa" företag och naturresurser där billigt. Och det är globala företag som vill detta. Så att avsätta Putin och få dit någon märklig prick vore bra för de globala företagen och oligarkerna och mycket dåligt för invånare i länderna Ukraina och Ryssland.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttalande-kan-oka-risken-for-tredje-varldskrig
Sen om du tog dig tid att kolla Ray Dalio's teorier i YouTube rullen tidigare om ekonomiska cykler så handlar mycket av det här om imperiets USA's nedgång och fall. Sen som han tydligt visar så är det nya imperiet med Kina i spetsen som tar över.... för mig stämmer det mesta Dalio's ekonomiska teorier och en massa politiker som gör en massa fel. Och stackars Ukraina hamnar tragiskt i kläm....
Ryssland (eller ja, sovjet på den tiden) har gett sig tidigare. De fick "ge sig" i Afghanistan, och de fick slutligen se sig besegrade i det kalla kriget.K Karl Olssvan skrev:
Varför skulle de inte göra det nu?
Att förhandla med Putin i det här läget tror jag är en mycket dålig idé såvida förhandlingen inte är: "dra dig ur Ukraina, ge tillbaka alla ockuperade områden, ersätt Ukraina för all skada, och avgå därefter". Något annat kommer ofelbart leda till att detta händer igen i framtiden när han haft tid att kraftsamla.K Karl Olssvan skrev:
Ett sådant resultat av en förhandling tror jag tyvärr är uteslutet om man inte först tar bort allt handlingsutrymme för Putin. Både militärt och ekonomiskt.
Håller med dig, vi kan inte jämföra en sänkt ekonomisk standard med vad människor i Ukraina just nu utsetts för, folkmord och sönderbombade hem, förlust av anhöriga och inte minst barn som dödas urskillningslöst.K Krille4 skrev:
Men var inte för hård mot Maskintok, han har ju uppträtt här som en framgångsrik företagare och nu skriver han att valet står mellan att
Var glad att du bor i Sverige Maskintok, här finns ff hjälp att få från de myndigheter du föraktar så djupt, hjälpen är förbehållslös, alltså inget krav att du måste gilla dem.Maskintok skrev:
handlade inte om mig..A Abies koreana skrev:Håller med dig, vi kan inte jämföra en sänkt ekonomisk standard med vad människor i Ukraina just nu utsetts för, folkmord och sönderbombade hem, förlust av anhöriga och inte minst barn som dödas urskillningslöst.
Men var inte för hård mot Maskintok, han har ju uppträtt här som en framgångsrik företagare och nu skriver han att valet står mellan att
Var glad att du bor i Sverige Maskintok, här finns ff hjälp att få från de myndigheter du föraktar så djupt, hjälpen är förbehållslös, alltså inget krav att du måste gilla dem.
Men som vanligt så är det trevligare att förnedra eller vara nedlåtande..
Finns många i detta land som inte har något skydd fast att de skulle haft detta genom staten.. tänkt på det?
Precis, jag ska kolla denna video. Men det är inte "ens fel att två träter" som min mor brukade säga. För att förklara lite ytterligare. Varför är västvärlden rik och många andra länder fattiga?P paralun skrev:Nej och Biden gjorde ju mycket pinsamma uttalanden igår som är svårt att reparera och möjliggöra en diplomatisk lösning.
[länk]
Sen om du tog dig tid att kolla Ray Dalio's teorier i YouTube rullen tidigare om ekonomiska cykler så handlar mycket av det här om imperiets USA's nedgång och fall. Sen som han tydligt visar så är det nya imperiet med Kina i spetsen som tar över.... för mig stämmer det mesta Dalio's ekonomiska teorier och en massa politiker som gör en massa fel. Och stackars Ukraina hamnar tragiskt i kläm....
Jag läste om ett företag från Schweiz. Ett företag med vanliga aktieägare. De hade en gruva i Kongo. Det var folk där som jobbade och sedan skeppades det som bröts till väst. Jag kan inte detaljerna men de röstade om ifall om det skulle vara 26 eller 34 öre per varje 100 kr som skulle gå tillbaka till landet och de röstade 26 öre. Lönen var 2 kr per timma eller så. Så vinsten företaget fick gick till över 95% till dem i väst. Förutom produkterna. Det är så med alla fattiga länder. De utnyttjas av väst. Kina håller nu på att "köpa" stora delar av afrika. Och de som bor där Kina köper får flytta till slummen i stan.
Hur kan kina köpa? Enkelt, man mutar bara presidenten.
Kina kommer stödja kriget mycket långt.. För det är deras chans att slippa USA.
Jag trodde först han skämtade.Maskintok skrev:
Den hjälpen kommer ofta när det är försent. Myndigheter är inget man kan lita på här.
Förövrigt så börjar det balla ur lite i denna tråden.
Jo väst har ju flyttat det mesta av sin produktion till just Kina och Kina köpt upp det mesta av värde i sin intressesfär.K Karl Olssvan skrev:Precis, jag ska kolla denna video. Men det är inte "ens fel att två träter" som min mor brukade säga. För att förklara lite ytterligare. Varför är västvärlden rik och många andra länder fattiga?
Jag läste om ett företag från Schweiz. Ett företag med vanliga aktieägare. De hade en gruva i Kongo. Det var folk där som jobbade och sedan skeppades det som bröts till väst. Jag kan inte detaljerna men de röstade om ifall om det skulle vara 26 eller 34 öre per varje 100 kr som skulle gå tillbaka till landet och de röstade 26 öre. Lönen var 2 kr per timma eller så. Så vinsten företaget fick gick till över 95% till dem i väst. Förutom produkterna. Det är så med alla fattiga länder. De utnyttjas av väst. Kina håller nu på att "köpa" stora delar av afrika. Och de som bor där Kina köper får flytta till slummen i stan.
Hur kan kina köpa? Enkelt, man mutar bara presidenten.
Kina kommer stödja kriget mycket långt.. För det är deras chans att slippa USA.
Dalio gav mig de pusselbitar som jag saknade för att försöka förstå vad som händer.
Sen räcker det att man ser sista halvan där decline-fasen för en ekonomisk cykel förklaras....och precis där är vi.
Jag lider med Ukraina som hamnade totalt snett i maktspelet om världen.