Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Maskintok skrev:
Finns bara en sak som stoppar Putin...
Men då blir det krig överallt..
Ja och de vill vi inte.
Så man får väl hoppas att det finns någon gubbe som kan prata med honom. Men det finns ingen kvar nu, biden gjorde bort sig i polen så den linan är ju körd.

• Haha
1
  • Laddar…
Nu närmar sig grillsäsongen. Hur skall man kunna fylla på glasflaskan till grillen, och vara säker på att man inte köper rysk gas?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Nu närmar sig grillsäsongen. Hur skall man kunna fylla på glasflaskan till grillen, och vara säker på att man inte köper rysk gas?
Det var svårsökt faktiskt. AGA skriver inget alls om var de köper ifrån.
Men sen kunde man hitta på energigas att vi tar de mesta från Norge och nordsjön.
Vilket ju kan stämma. Kompisen som bor utanför Gdansk i polen har gas från Norge medans hans kompisar lite mer österut har från ryssland.

Men hade all gas kommit från ryssland hade du ju dels fått ställa in bilen, lagt undan tändare, skaffat flintasten och lite virke i skogen.

Tur att jag har min dubbelmoral....
Då kan jag fylla på med rysk gas samtidigt som jag protesterar
Underbart med dubbel moral

A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tur att jag har min dubbelmoral....
Då kan jag fylla på med rysk gas samtidigt som jag protesterar
Underbart med dubbel moral
Eller så protesterar man inte alls utan bara försöker överleva och jobba...

Maskintok skrev:
Lite cyniskt att se på när man försöker jämna ett annat land med marken inklusive sjukhus och barnhem.
Den gången det drabbar oss så hoppas iallafall jag att där finns människor i andra länder som protesterar och inte tittar bort och jobbar!!

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Lite cyniskt att se på när man försöker jämna ett annat land med marken inklusive sjukhus och barnhem.
Den gången det drabbar oss så hoppas iallafall jag att där finns människor i andra länder som protesterar och inte tittar bort och jobbar!!
Jag tittar och ser.
Men så länge inget aktivt beslut är fattat att förband skall dit och strida så får jag fortsätta med vardagen.
Att protestera och ändå köpa ryskt gör jag inte.
Jag köper det bränsle som är billigt.. annars så får jag finna andra vägar...

K
Maskintok skrev:
Jag tror att du och de som bor i Ukraina har lite olika syn på vad överleva innebär.....

/Krille

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Jag tror att du och de som bor i Ukraina har lite olika syn på vad överleva innebär.....

/Krille
självklart.
Jag är inte i ett konflikt drabbat land.
dock så är det i min överlevnad att kunna jobba.
Och går inte det pga höga drivmedelspriser så drabbar det många fler än bara mig.

vill man inte inse detta så har man dålig koll på läget här hemma.

K
Maskintok skrev:
självklart.
Jag är inte i ett konflikt drabbat land.
dock så är det i min överlevnad att kunna jobba.
Och går inte det pga höga drivmedelspriser så drabbar det många fler än bara mig.

vill man inte inse detta så har man dålig koll på läget här hemma.
Ukrainarna sympatiserar säkert med alla som tror att de kämpar för "överleva" p g a de högre bränslepriserna....

/Krille

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Ukrainarna sympatiserar säkert med alla som tror att de kämpar för "överleva" p g a de högre bränslepriserna....

/Krille
härligt med nedvärderande och nedsättande ton emot de som jobbar i landet med mat och foderproduktion...
människor som lever av sin verksamhet som ger mat på bordet åt er andra.
som ger värmen i elementet, hos de som eldar med ved.
De som tillverkar ved för att ni ska kunna mysa framför brasan..

som producerar virke till etanol som skall ingå i reduceringsplikten..

När ni ska baka pizza på fredagen.. Då vill ni ha mjöl... Eller hur?
Det är inte bara överlevnad hos de som är i en direkt konflikt zon utan även hos oss som driver en verksamhet.
överlevnad kommer i alla dess former.
Och att vifta bort oss är lika illa som att vifta bort de civila offer i konfliktens spår i Ukraina...

Man glömmer alla dessa som knappt har råd i vardagen som nu skall betala enormt med pengar för drivmedel för att kunna jobba..
De kämpar för sin överlevnad..
spotta inte på dessa som vissa nyss gjort här.

Redigerat:
Den dag Putin dött i sin bunker och Lavrov, Medvedev och några till står inför skranket i Haag undrar man ju hur dagens, och ännu mer gårdagens, naiva västliga ledare kommer ur situationen. Att ryssarna nog skulle skita blankt i krigets lagar fick vi mellan de mer högtravande lektionerna lära oss redan i lumpen på 1900-talet. När en Ann Linde eller Margot Wallström uttalar sig i stil med att ”även om Rysslands anfallskrig är olagligt i sig måste de faktiskt följa krigslagarna under själva konflikten” vill man ju bara gråta.

Den blåögdhet som i övrigt vuxna människor som påstår sig leda oss fått komma undan med är sorglig.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den dag Putin dött i sin bunker och Lavrov, Medvedev och några till står inför skranket i Haag undrar man ju hur dagens, och ännu mer gårdagens, naiva västliga ledare kommer ur situationen. Att ryssarna nog skulle skita blankt i krigets lagar fick vi mellan de mer högtravande lektionerna lära oss redan i lumpen på 1900-talet. När en Ann Linde eller Margot Wallström uttalar sig i stil med att ”även om Rysslands anfallskrig är olagligt i sig måste de faktiskt följa krigslagarna under själva konflikten” vill man ju bara gråta.

Den blåögdhet som i övrigt vuxna människor som påstår sig leda oss fått komma undan med är sorglig.
Jo jag har själv letat efter "varför" och igår fick jag en mycket bra förklaring i annan tråd.
Ray Dalio är då filantrop, hedgefondägare, miljardär mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio

Hans beskrivning av "decline" är klart intressant och det slutar oftast i ett krig när nedgången pågått en längre tid. Nånting för våra naiva blåögda politiker att bita i!

K
Maskintok skrev:
härligt med nedvärderande och nedsättande ton emot de som jobbar i landet med mat och foderproduktion...
människor som lever av sin verksamhet som ger mat på bordet åt er andra.
som ger värmen i elementet, hos de som eldar med ved.
De som tillverkar ved för att ni ska kunna mysa framför brasan..

som producerar virke till etanol som skall ingå i reduceringsplikten..

När ni ska baka pizza på fredagen.. Då vill ni ha mjöl... Eller hur?
Det är inte bara överlevnad hos de som är i en direkt konflikt zon utan även hos oss som driver en verksamhet.
överlevnad kommer i alla dess former.
Och att vifta bort oss är lika illa som att vifta bort de civila offer i konfliktens spår i Ukraina...

Man glömmer alla dessa som knappt har råd i vardagen som nu skall betala enormt med pengar för drivmedel för att kunna jobba..
De kämpar för sin överlevnad..
spotta inte på dessa som vissa nyss gjort här.
De kämpar säkert hårt men knappast för sin verkliga överlevnad på samma sätt som Ukrainarna. Jag tror att även du förstår skillnaden och det absurda och okänsliga i jämförelsen?

Jag skulle gärna betala dubbelt så mycket för mitt mjöl, min ved, mitt bränsle, alla transporter och helt avstå min pizza om det innebär att det hjälper till att stoppa Putin.

/Krille

• Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
De kämpar säkert hårt men knappast för sin verkliga överlevnad på samma sätt som Ukrainarna. Jag tror att även du förstår skillnaden och det absurda och okänsliga i jämförelsen?

Jag skulle gärna betala dubbelt så mycket för mitt mjöl, min ved, mitt bränsle, alla transporter och helt avstå min pizza om det innebär att det hjälper till att stoppa Putin.

/Krille
Du ja, men det är inte något som ger den enda bilden av folket i detta landet.

att vissa tro att den enda överlevnaden är den i en väpnad konflikt har mycket kvar av livet att lära.

Och många kommer inte ha tillgång till mat framöver.. Egypten bland annat.
Detta är inte Ukrainas fel, inte heller helt Rysslands heller.. det är en blandad kompott av Ryssland och väst länderna.
enda chansen som finns för Egypten är att konflikten tar slut innan vårbruket och att Ryssland kan sälja sin säd genom andra kanaler ner till Egypten..

Annars hotar en annan typ av överlevnad där nere..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.