51 744 läst ·
938 svar
52k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 402 inlägg
decathlon (sportkedja) är inte så stora ännu i sverige, 4 butiker runt sthlm, men de är väldigt stora i många länder i europa, tillsammans med sina andra 2 stora bolag med samma ägare, auchan (matbutiker) och leroy merlin (byggvaruhus) har de nu bestämt sig för att ÖKA i ryssland då det ser möjligheter då andra stänger.
https://www.realtid.se/miljardarsfamilj-passar-pa-nar-andra-lamnar-ryssland
jag har bett dem flyga och fara, hoppas fler gör detsamma!
https://www.realtid.se/miljardarsfamilj-passar-pa-nar-andra-lamnar-ryssland
Helt osannolikt hur ledningen i en stor organisation kan uppvisa en sådan fullständig brist på omdöme.P Peter_Bromma skrev:
Lite som FIFA, FIS och EBU.
Okej om man tar ett internt beslut och håller käften utåt, då är det "bara" girighet, men att gå ut med det offentligt...
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 406 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 406 inlägg
Jag kör med personliga bojkotter alltsomoftast, det gör jag inte för att jag tror att föremålet för bojkotten kommer att märka av den, utan för den egna känslan att inte bidra till det man nu vill bojkotta. Exempelvis kommer jag vid nästa inköp av bildäck kolla noggrannare än sist. Däcken jag köpte i höstas står det "Made in Russia" på, med någon liten slant har jag alltså bidragit till Putlins krigskassa och det tänker jag inte göra igen.DennisCA skrev:
Precis samma här, jag tror inte för ett ögonblick att Saltå kvarn och Arla märker att jag inte handlar av dem men det känns bättre för mig.B Blazermannen skrev:
Jag har mejlat och bett Decathlon ta bort mitt konto och mina personuppgifter.P Peter_Bromma skrev:decathlon (sportkedja) är inte så stora ännu i sverige, 4 butiker runt sthlm, men de är väldigt stora i många länder i europa, tillsammans med sina andra 2 stora bolag med samma ägare, auchan (matbutiker) och leroy merlin (byggvaruhus) har de nu bestämt sig för att ÖKA i ryssland då det ser möjligheter då andra stänger.
[länk]
Jaså minsann.R Riverground skrev:
Annars så är priserna så pass höga för utsäde och gödsel nu att det är ca 3 gånger så dyrt att så spannmål i år som i fjol..
Och det är inte producenterna som får mer i kassan, det är mellanhänderna.
Du är medveten om att Ukraina och Ryssland säljer enorma mängder med vete till Egypten?R Riverground skrev:
Och de tillsammans har ca 60 % av den europeiska marknaden vad det gäller spannmål..
Så om skördarna nu uteblir eller att Ryssland inte kan sälja säd så kommer detta att påverka oss enormt..
När våra bönder nu skall börja med vårbruket mm så är dieseln och utsäde priserna så pass höga att det kommer bli ohållbart.
Detta kommer slå emot köttproduktion och även emot alkoholproduktion.
Mat mm...
Finns inga vinnare här bara förlorare.
Skall vi klara oss utan hungersnöder i framtiden blir det nödvändigt att satsa rejält på jordbruket i framtiden. Det förutsätter dels bättre bidrag åt mindre jordbruk som kan fungera på de sämre jordarna som nu står obrukade och dels högre producentpriser. Detalhandeln kommer att göra allt för att stoppa det och både skatternaoch matpriserna kommer att stiga till mångas förträt men det är bättre att betala mer för inhemsk mat än att svälta eller hamna under Putins diktatur.
Intressant hur tiderna förändras, på romartiden var det egypten som försåg romarna med säd, det var världens sädbod vid den tiden.
Finland är iallafall i den situationen att vi kommer klara oss, maten blir dyrare och vissa saker kan försvinna, men vi är till stor del självförsörjande på det viktiga. Exporterar visst t.om. havre.
Finland är iallafall i den situationen att vi kommer klara oss, maten blir dyrare och vissa saker kan försvinna, men vi är till stor del självförsörjande på det viktiga. Exporterar visst t.om. havre.
Nuvarande bidragssystem är väl i och för sig inte så tokigt eftersom man får gårdsstöd även för de obrukade sämre jordarna så länge de hålls odlingsbara. Om marknadspriset stiger och marken blir lönsam står den därmed förberedd för att tas i bruk. Är väl tanken(?)H heimlaga skrev:
Problemet är väl framför allt att du bara kan skörda det som är sått, dvs. ledtiden från markberedning till leveransklar produkt och svårigheten att förutsäga det framtida marknadspriset.
Jag är rädd för att det är endast symbolhandlingar vi håller på med i väst. Större delen av världen dvs Indien, Kina, Sydostasien (förutom Singapore), stora delar av Afrika inkl Sydafrika, sanktionerar eller bojkottar Ryssland. Ungefär 80% av världens befolkning bojkottar inte. Jag tror att Tyskland fortfarande köper gas från Ryssland.
Hur som helst har kriget och kanske även sanktionerna ökat priset på olja och gas ytterligare. Putin är glad, han får mer för sin olja/gas. Biden är glad, han kommer att starta upp fraking igen och sälja olja och gas till ett högre pris. Han är också glad att många länder inklusive Sverige funderar på att gå med i NATO. Dessutom att väst ska upp till 2% av BNP i försvarsbudget, där USA är världens största vapentillverkare.
Varför drar vi alltid kortaste strået i Europa?
Hur som helst har kriget och kanske även sanktionerna ökat priset på olja och gas ytterligare. Putin är glad, han får mer för sin olja/gas. Biden är glad, han kommer att starta upp fraking igen och sälja olja och gas till ett högre pris. Han är också glad att många länder inklusive Sverige funderar på att gå med i NATO. Dessutom att väst ska upp till 2% av BNP i försvarsbudget, där USA är världens största vapentillverkare.
Varför drar vi alltid kortaste strået i Europa?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
JAg tycker att nu börjar sanktionerna mot ryssland mer slå mot befolkningen än Putin.
Putin bryr sig föga hur andra har det. Jag väntar på det ända som fungerar, sanktioner mot de oligarker som står närmast Putin. När de inte har några pengar då kommer de prata med Putin. Putin lyssnar garanterat på dessa få.
Sen borde EU sluta köpa olja och gas så fort som möjligt.
Putin bryr sig föga hur andra har det. Jag väntar på det ända som fungerar, sanktioner mot de oligarker som står närmast Putin. När de inte har några pengar då kommer de prata med Putin. Putin lyssnar garanterat på dessa få.
Sen borde EU sluta köpa olja och gas så fort som möjligt.
Har Kina och Indien börjat med sanktioner mot Ryssland?N Nilsson i Boda skrev: