Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C
P pmd skrev:
Svenska bönder har inte så stort inflytande i Arla längre. Arla äga av över 9000 bönder i sju europeiska länder, varav svenska bönder är drygt 2000.
Nej, det brukar sägas så och det är sannolikt helt korrekt. Samtidigt är intresset av att få så bra betalt för sina produkter som möjligt knappast ett särintresse från de svenska medlemmarnas sida. Det är dessutom medlemmarna själva som valt att utveckla det till ett storkollektiv.

M
Maskintok skrev:
Det skiljer ja.
Men det är ifråga om ved.
Det industri ger är annat..
Jag ska inte dra detta i långbänk men jag misstänker att du då kör mindre till typ Södra om privatpersoner betalar mer för träden? Eller har du förbundit dig genom avtal att du måste leverera en viss mängd till ett visst pris?

M
P pmd skrev:
Finns det inte ett ganska stort utbud av granvirke nu?
Ingen som vill ha det?
Ingen aning! Enda prisuppfattning på virke är när jag kollar på Byggmax och läser nyheter. En 2”4 C14 kostar idag 3x så mycket som när jag köpte för typ 10 år sedan.

A
M Markarbetaren skrev:
Jag ska inte dra detta i långbänk men jag misstänker att du då kör mindre till typ Södra om privatpersoner betalar mer för träden? Eller har du förbundit dig genom avtal att du måste leverera en viss mängd till ett visst pris?
Nä inget avtal.
Jag säljer till det bolag som betalar bäst.

Vill inte bolagen betala bra för massaveden så blir den ved som jag sedan säljer..

har inga kontrakt på virke skrivet.
utan hugger när jag vill och säljer när bra pris erbjuds.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Finns det inte ett ganska stort utbud av granvirke nu?
Ingen som vill ha det?
Det finns ett utbud av barkborrevirke.
Men det används inte i samma utsträckning som sågbart virke.

P pmd skrev:
Det där var riktigt obegripligt. Kan du konkretisera? Vad är det ni har förlorat? Pengar? Något annat?
Rkarlsson skrev:
Nej, i denna frågan orkar jag inte med dig mer.

Tack ändå.
Det ser ut som retoriska frågor bara ;)

P
M Markarbetaren skrev:
Ingen aning! Enda prisuppfattning på virke är när jag kollar på Byggmax och läser nyheter. En 2”4 C14 kostar idag 3x så mycket som när jag köpte för typ 10 år sedan.
Min lite naiva fråga om granvirke är baserad på att det har avverkats mycket stora mängder gran häromkring och om jag inte är felunderrättad så gäller det ganska stora områden i Sverige.

Det borde betyda att det finns stora mängder granvirke på marknaden, men det finns kanske kvalitetsproblem med granvirke som har avverkats pga barkborreangrepp? Jag vet inte heller hur populärt det är att bygga med granvirke i allmänhet.

Den största följden kanske är att papper blir billigare?

A
P pmd skrev:
Min lite naiva fråga om granvirke är baserad på att det har avverkats mycket stora mängder gran häromkring och om jag inte är felunderrättad så gäller det ganska stora områden i Sverige.

Det borde betyda att det finns stora mängder granvirke på marknaden, men det finns kanske kvalitetsproblem med granvirke som har avverkats pga barkborreangrepp? Jag vet inte heller hur populärt det är att bygga med granvirke i allmänhet.

Den största följden kanske är att papper blir billigare?
gran är konstruktionsvirke.

minsta defekt och det blir till flis istället.
barkborrevirke går att såga men det blir inte till konstruktionsvirke.

Sedan gör vi betydligt mer än papper av virke...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Sanktionerna är såpass hårda att det känns onödigt att bojkotta nåt på personlig basis, det mesta är väl redan färdigt bojkottat från högre ort.

DennisCA DennisCA skrev:
Sanktionerna är såpass hårda att det känns onödigt att bojkotta nåt på personlig basis, det mesta är väl redan färdigt bojkottat från högre ort.
Man tror det men men många av dom har inte ens sanktioner på familjerna till oljegarkerna och man ska inte glömma bort att dom här personerna har gömt pengar utomlands i snart 30 år många länder har pratat om beslagta fastigheter båtar men dom ägs 100 led med olika skalbolag ibland omöjligt att se vem som äger dom

Nä men det är ju inte heller något jag som privatperson riktigt kan göra nåt åt eller reda ut. Det enda jag dock riktigt handlar som kan leda till Ryssland är väl bränslet. Men vi har inga teboilmackar där jag bor. IKEA handlar jag redan inte från, närmaste butik är flera hundra km bort från mig.

DennisCA DennisCA skrev:
Nä men det är ju inte heller något jag som privatperson riktigt kan göra nåt åt eller reda ut. Det enda jag dock riktigt handlar som kan leda till Ryssland är väl bränslet. Men vi har inga teboilmackar där jag bor. IKEA handlar jag redan inte från, närmaste butik är flera hundra km bort från mig.
du kan ju undvika företag som fortfarande är aktiva i ryssland

Det är väl som sagt mestadels fixat av av sanktionerna redan och merparten av västerländska företag aktiva i Ryssland så har redan eller håller på och drar sig bort från Ryssland. Så det är väl nåt som fixar sig själv. Jag handlar som sagt nästan bara bränsle och mat nytt i praktiken, resten kommer mestadels från loppisar eller beganat sajter.

Jag försöker minska mina inköp från Kina och Ryssland s gott det går och kassan tillåter men jag är inte renlärig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.