51 746 läst ·
938 svar
52k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den som har flest lastbilar vinner kriget, och Ryssland fick 400000 lastbilar av USA.P Peter787 skrev:
Den ryska versionen av andra världskriget i Europa har anammats av många aningslösa européer.
Varför klagades det så lite på bensin- och dieselpriser förra året jämfört med nu?Maskintok skrev:
Idag (17/3) är de fasta skatterna på en liter bensin 8.53 kronor och de rörliga skatterna (moms på produktionskonstnad och marginaler) 2.33 kr. Summa 10.85 kr. Resten, 9.33 kr, är produktionskostnad + marginal.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/
Moms är en bra skatt som drabbar alla lika, så den ska vi inte pilla för mycket på, men det nog lite knepigt att ha moms på en skatt. Punktskatter undantas inte från moms. En höjning av bensinskatten får en onödig hävstångseffekt. Det gäller förstås moms på alla sorters skatter och inte bara på bensinskatt.
Om staten tar bort momsen på skatten så sjunker priset med 1.71 kr.
Skattens andel av priset på en liter bensin är alltså idag 53.8 %, men den var högre förra året.
Det råder väl också lite av ett oligopol på marknaden för jordbruksprodukter?C cpalm skrev:
Finns det inte ett ganska stort utbud av granvirke nu?M Markarbetaren skrev:
Ingen som vill ha det?
Beträffande vad?Maskintok skrev:
Tillsammans med övriga riksdagspartier
Vilken bränsleskatt syftar du på?
Energiskatten på bensin, miljöklass 1, höjdes med fem öre per liter vid årsskiftet och koldioxiden på samma bensin höjdes samtidigt med tre öre per liter. Det är knappast några jättehöjningar, men i sak har du förstås rätt i att åtminstone en bränsleskatt höjdes vid årskiftet.
Regeringen regerar med borgerlig budget. Det är därför MP hoppade av regeringen.
Övriga bränsleskatter har jag inte orkat kolla upp.
https://www.skatteverket.se/foretag...skattpabransle.4.15532c7b1442f256bae5e56.html
https://www.skatteverket.se/download/18.339cd9fe17d1714c0771557/1638268882897/skattesatser bränsle t.o.m. 2021-12-31.pdf
Ja. Tycker du att de ska avskaffas?
Eller det kanske är jag som står för vad jag tycker?
Brukar det någonsin vara på något annat sätt?
Det har varit lite oklart, vilket var anledningen till min fråga.Maskintok skrev:
Du låter heller ukrainarna lida och små barn dödas? Sjukhus bombas och civilbefolkning mördas?
Tillsammans med andra i riksdagen, ja.
(Bäst jag tillägger att jag inte menar att den svenska riksdagen är skyldig till de ryska krigsbrotten i Ukraina).
Visst är det så, men å andra sidan är många av de största aktörerna i förädlingsledet, inklusive nämnda Arla, bondeägda kooperativ så det är samtidigt svårt att säga att det är den lilla bonden vs. det stora oligopolet.P pmd skrev:
Det handlar nog mer om att det är en ganska välutvecklad, effektiv och standardiserad marknad med i slutänden en ganska priskänslig konsument.
Nu tror jag i och för sig också att t.ex. spannmålsodlarna kommer att vinna på situationen i slutänden, men då på grund av brist i utbudet eftersom både Ryssland och Ukraina är bland världsmarknadens största producenter.
Svenska bönder har inte så stort inflytande i Arla längre. Arla äga av över 9000 bönder i sju europeiska länder, varav svenska bönder är drygt 2000.C cpalm skrev:
Ja, mejeriprodukter är handelsvaror (commodities på engelska) som är utbytbara och ingen producent har någon större fördel än någon annan.
Det blir en nagelbitare för konsumenterna.