52 677 läst ·
938 svar
53k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Dom vet jag är ganska monopolstyrda av t.ex. Arla. Men hur är det med spannmålsbönder och skogsbönder som förbrukar lite mer drivmedel i sina maskiner än mjölkbönder? Massapriset och virkespriset har väl stigit ganska kraftigt senaste 2 åren? Kanske mer pga. efterfrågan, men nog måste väl detta avspeglas i böndernas bokslut? Ved är ju guld värt idag med tanke på elprisets utveckling.Jonatan79 skrev:
inte för skogsägare.M Markarbetaren skrev:Dom vet jag är ganska monopolstyrda av t.ex. Arla. Men hur är det med spannmålsbönder och skogsbönder som förbrukar lite mer drivmedel i sina maskiner än mjölkbönder? Massapriset och virkespriset har väl stigit ganska kraftigt senaste 2 åren? Kanske mer pga. efterfrågan, men nog måste väl detta avspeglas i böndernas bokslut? Ved är ju guld värt idag med tanke på elprisets utveckling.
Däremot för skogsbolag.
Vi vanliga ligger kvar på ungefär samma som tidigare, dock har alla kostnader runtomkring ökat.. Men bolagen betalar lika dåligt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men om Nisse kommer och vill köpa 5m3 kluven björk så tar du väl nån hundralapp mer kubiken idag jämfört med förra året?Maskintok skrev:
Hm. Det orsakssambandet skulle gärna vilja se utrett …Maskintok skrev:
Menar du på allvar att det var dåligt att införa sanktioner mot Ryssland?
Vilket ansvar har "väst", MP och S för kriget i Ukraina?
Vi i väst måste slå tillbaka med de vapen i har till buds och som inte medför en stor risk för att kriget eskalerar och utvidgas. Det var därför sanktionerna infördes? Det förstår du väl?Maskintok skrev:
Sanktionerna måste fortsätta under mycket lång tid så att Rysslands ekonomi kollapsar tillräckligt mycket för att Putin inte ska kunna fortsätta vid makten. Priset vi får betala är högre bränsle- och elpriser men det är det värt om vi kan få bort åtminstone en del av fascismen i Ryssland.
åsiktspolis eller nyfiken?P pmd skrev:
utrett är det redan att MP och S skadat elförsörjningen i landet.
samt att sittande regeringen och med mp höjt bränsle skatten.
Det är väst som infört sanktioner som påverkar oss.
Vad du tycker står för dig.
har jag skrivit att jag inte förstår varför man infört sanktioner?P pmd skrev:Vi i väst måste slå tillbaka med de vapen i har till buds och som inte medför en stor risk för att kriget eskalerar och utvidgas. Det var därför sanktionerna infördes? Det förstår du väl?
Sanktionerna måste fortsätta under mycket lång tid så att Rysslands ekonomi kollapsar tillräckligt mycket för att Putin inte ska kunna fortsätta vid makten. Priset vi får betala är högre bränsle- och elpriser men det är det värt om vi kan få bort åtminstone en del av fascismen i Ryssland.
Nä jag är inte beredd att betala högsta bränsle priserna i världen för detta.
Och det är S och MPs fel..
Förklara gärna hur socialdemokratisk politik har lett till kriget i Ukraina. Det är ju kriget som är orsaken till att bränslepriser är mycket höga. Utan sanktionerna mot Ryssland skulle Europa (och därmed Sverige) drabbas hårdare av Putins vansinne.Maskintok skrev:
Nä det är en bidragande orsak.P pmd skrev:
Det är fortfarande s och mp som har infört den högsta graden i reduktionsplikten samt höjt skatten på bränsle.
Detta ger oss i Sverige det högsta bränsle priset..