Är jag ensam om att tro att handlaget har betydelse?! Jag har bockat rör med olika resultat beroende på hur jag håller röret, om det ska bockas inne i ett hålrum i en vägg vid eftermontage osv?! Att bryta röret mot sig mot en skarp kant är upplagt för veck! Sen beror ju veckningens storlek å böjen i övrigt på om den blir till problem vid kabeldragning!

Självklart måste man lära sig att bocka rör för att få till det bra. Det är inte bara att bocka och förvänta sig perfekt resultat.

//Patrik

Kan bara instämma. Efter att jag kört på ett tag, lärde man sig och resultatet blev bra, utan flex. Att böja lite i taget och gnida med tummen, sedan böja lite till, fungerade.

el_richard skrev:
Köp kvalitets slang istället. Mindre friktion. Jag eller grabbarna har inte böjt rör dom sista 6-7 åren...
Har du något speciellt fabrikat/modell att rekommendera?

PM-Flex Easy Flow+ verkar vara standardtipset för en bra slang.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
lordi skrev:
Du kan ju köra med färdiga böjar så slipper du bocka
:thumbup:

Ska man värma slipper man veck om man bara värmer på utsidan av böjen.

Jag håller med Rickard , men ändå inte.
Smidighets skull och arbetsmässigt ja.
Att byta tråd eller dra i extra tråd eller att förlägga längre sträckor nej.

Ska man lägga slang så är klammer avståndet avsevärt mycket kortare än VP rör, kan nästan jämföras med förläggning av kabel. Är man inte elektriker(som har känslan) så får man klamra jäklar.
Jag har varit ute på förmånga jobb där slangen eventuellt är dåligt förlagd vilket medför stopp i rören,slangen har hoppat ut vilket medför att det tagit dubbla tiden att få till en lösning.
Förövrigt är all VP slang mindre i innediameter.

el_richard skrev:
Köp kvalitets slang istället. Mindre friktion. Jag eller grabbarna har inte böjt rör dom sista 6-7 åren...

• Gilla
Emmet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.