Hej

Jag har behov av att förlägga 32 mm PP- rör från en luftavfuktare längs väggarna i källaren.
Väggarna är långt ifrån raka eller i 90 graders vinkel.
Har någon erfarenhet av att ”justera” PP-rör med tex en varmluftspistol?

K

• Källarutrymme under renovering, med vitmålade väggar och tak, synliga rör på väggen, ett litet fönster och en arbetsstrålkastare på stativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint rum, ska det bli vinkällare ? Om ditt svar är ja, så ser dom där rören anskrämliga ut rent optiskt. Även om du målar dom vita. Kan du inte fånga vattnet i en liten behållare, sätta en akvariepump med en vanlig timer, dra ett tunn dränslang som du klamrar snyggt i taket och ut genom fönsterkarmen. Eftersom du pumpar det så behöver du inget fall.

C
Funkar sådär att varmforma PP på frihand, svårt att få det så där lagom "segt" som man vill ha det. Blir gärna att det först inte händer någonting sen vips är det alldeles för mjukt.

Men testa för all del. Annars skulle jag rekommendera prisol eller något annat mer lättformat. Inte behöver du 32 mm för en kondensledning. Instämmer med @InsidersUnited om att använda en pump om det underlättar dragningen. Finns massvis med små smidiga kondensatpumpar för ändamålet

C cpalm skrev:
Funkar sådär att varmforma PP på frihand, svårt att få det så där lagom "segt" som man vill ha det. Blir gärna att det först inte händer någonting sen vips är det alldeles för mjukt.

Men testa för all del. Annars skulle jag rekommendera prisol eller något annat mer lättformat. Inte behöver du 32 mm för en kondensledning. Instämmer med @InsidersUnited om att använda en pump om det underlättar dragningen. Finns massvis med små smidiga kondensatpumpar för ändamålet
Tack för input, jag testar lite försiktigt.
Pump känns inte aktuellt då det rör sig om 3 olika rum och 3 avfuktare.

I InsidersUnited skrev:
Fint rum, ska det bli vinkällare ? Om ditt svar är ja, så ser dom där rören anskrämliga ut rent optiskt. Även om du målar dom vita. Kan du inte fånga vattnet i en liten behållare, sätta en akvariepump med en vanlig timer, dra ett tunn dränslang som du klamrar snyggt i taket och ut genom fönsterkarmen. Eftersom du pumpar det så behöver du inget fall.
Du tittar på delar av ”verkstan”, vinet hamnar i ett annat rum… :-)

• Stenklädd källarvägg med målad träpanel i taket och en arbetslampa på stativ i mitten av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Mycket stiligt 👍👍👍

C
K Krypstocken skrev:
Pump känns inte aktuellt då det rör sig om 3 olika rum och 3 avfuktare.
Spelar det någon roll?
Dessa är små, hyfsat billiga och kan finns i typ dräneringspump som monteras i avfuktarens tank.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.